Dressyrsadel som åker fram, fd fölsto Svenskt Halvblod

cikoria

Trådstartare
Jag har ett 20 årigt fd avelsto som rids en hel del, Jag har haft två sadelprovare som kollat hennes sadel och säger att den ligger bra en Globus Clic, jag använder svanskappa på sadeln för att den inte ska åka och en fransk texerangjord (tror den heter så ).
Min fundering är att min dotter har börjat gymnastisera henne över bommar och hoppa lite små hinder och då rida i våran gamla Kieffer hoppsadel Norbert koof och även ute i skogen vid klättring mm och den rör sig ingenting framåt, med vanlig sadelgjord . Stoet har ganska stor typisk fölmage , väntar på att få svar från sadelprovaren (behöver dressyrsadel till unghästen) och jag ser att hon har några Kieffer dressyrsadlar även andra märken, tror ni det är ide att prova andra dressyrsadlar? Stoet är van vid svanskappan och verkar inte bry sig, är även körd

Jag skulle göra allt för att slippa svanskappa, jag fattar egentligen inte hur det är tänkt att den ska funka. För (iaf på islandshästtävling) så får inte svanskappan vara spänd så att det blir tryck i svansroten, och om sadeln glider och svanskappan ska hindra det så fattar jag inte hur man undviker tryck i svansroten.
Inom körning ska svanskappan vara en sista nödgrej, men inget som det rutinmässigt ska vara tryck på.

Så, kolla om ni kan fixa en sadel som passar och ligger still.

Vad är det som gör att sadeln åker fram, är frågan?

Är det fölmagen som drar fram sadeln, eller är sadelläget längre bak än sadelgjordsläget?
Tixierant-gjorden bör stabilisera så gott den bara kan. Hur ser stroppinfästningen ut på dressyrsadeln jämfört med kieffern? Har nån av dem stropp i ortspetsen du använder?

Globus clic är rak, kieffer likaså. Inte fel att prova.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka