dressyrsadel på islänning?

B

**BORTTAGEN**

HEJ! Jag är en tjej som ridit halvblod i många år men nu blivit mycket intresserad av islänningar och funderar på att skaffa en. Jag har en edingburgh dressyrsadel som är jätteskön, jag undrar om jag kan använda den på en islänning om den passar, eller är det helt fel?? Ska man ha en speciell islandshästsadel för att få rätt sits och kunna påverka hästen rätt eller? Jag har tävlat upp till medelsvår dressyr på halvblod, jag undrar vad den största skillnaden är om man jämför att rida dressyr på en islänning? Ni kanske tycker jag ställer dumma frågor, men jag är ny inom denna ras och vill lära mig så mycket som möjligt. Tacksam för svar...

Numera är det ingen större skillnad mellan islandssadlar och dresyrsadlar och det är mång som väljer att rida i dressyrsadel. Vanligen är islandssadlen mindre djup i sätet och ger större rörelsefrihet för ryttaren men det varierar.

Den störrsta skillnaden i att rida dressyr på islänninar är att de har fler gångarter och det kan därmed bli mer komplicerat, bara att undvika taktfel kan vara en stor utmaning. Det går även bra att göra det mesta av skolor, skänkelvikningar och tempoväxlingar även i tölt. Man får även ofta en mer omedelbar respons om man sitter och spänner sig, hänger i tyglarna, bara får hästen att böja på halsen etc, diverse konstiga gångarter kan lätt bli följden där "di stora bruna" inte har så mycket allternativ än att bara trava/skritta på men det beror mycket på vilken häst man har.

Islandshästen är ju av mindrestorlek så de flesta ryttare använder inte hälen (opraktiskt då den hänger nedanför) utan benen och ryttarens storlek i förhållande till hästen gör att man ofta får vara mer varsam med vikthjälper.

Visst kan du behålla din Edinburgh. :)
Men frågan är väl om du kommer att hitta en Islandshäst som den passar till. :D
Tror inte ens NO:5 kommer bli bra.
Däremot finns det andra dressyrsadlar som passar bra till Islandshästar. Olympic o Crown bara för att nämn någon.

En stor fördel med dressyrsadlarna gentemot Islandssadlarna är att de är kortare. Vilket gör att man kan sadla där sadeln skall ligga utan att den trycker bak.

Jag rider min islandshäst med dressyrsadel (Wintec), och trivs bättre med den än de traditionella "islandssadlarna".

Mycket av ridningen är ju densamma oavsett om du sitter på ett halvblod eller på en islandshäst. Skillnaden ligger dels i gångarterna och dels i att du sitter på en mindre häst. Jag tycker generellt att det är större individuella skillnader på islandshästarna än på "tregångarna", eftersom det finns rätt stora variationer i hur mycket tölt, pass, trav och blandningar däremellan som hästen har i sig naturligt. Och en mindre häst reagerar ofta mer på vikthjälper (och obalans hos ryttaren!!!). Islandshästridning kräver med andra ord rätt mycket "känsla", och man måste våga prova lite olika varianter på problemlösning beroende på vilken häst man sitter på.

Visst kan du ha en dressyrsadel!!

Jag har en islandshäst med kort och BRED rygg samt en något svängd rygglinje, dessutom lite överbyggd. Jag tyckte det var hopplöst finna rätt sadel till denna häst.

Nu, men hjälp av sadelutprovare, äger jag en Prestige appaloosa top dressage. I bomvidd 37 :D!!!

Äntligen en sadel som passar perfekt på min häst :banana:! Det tog 4 år hitta rätt i sadeldjungeln!

Det är precis som du sa, du kan använda den om den passar hästen! Hade själv hoppsadel på min islänning för jag tyckte islandssadeln jag hade var obekväm o inte passade honom, så det går o rida med alla sorters sadlar =)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 924
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama