Dressyrsadel, något rakare än County?

pinky

Trådstartare
Jag har för närvarande min County Competitor (92:a, Fit 4) på Elvira, men den ligger inte helt perfekt på henne. Den är något för svängd för henne, även om hon inte har helt spikrak rygg.

Vilka märken är lite rakare i bommen, men ändå inte helt spikraka?
Hon är ganska bred över ryggen och har ingen jättemanke, så cutback känns överflödigt. Griffin passar inte alls...

Jag brukar låna ihop lite sadlar i stallet och prova, men nu är det så få hästar, och bara 2 av oss har dressyrsadlar.
Den andra tjejen har dessutom en Cobra och en Jaguar, och de vill jag inte ens prova för jag kommer aldrig att ha råd att köpa en sådan ändå...:angel:

Sv: Dressyrsadel, något rakare än County?

Jag har för närvarande min County Competitor (92:a, Fit 4) på Elvira, men den ligger inte helt perfekt på henne. Den är något för svängd för henne, även om hon inte har helt spikrak rygg.

Vilka märken är lite rakare i bommen, men ändå inte helt spikraka?
Hon är ganska bred över ryggen och har ingen jättemanke, så cutback känns överflödigt. Griffin passar inte alls...

Jag brukar låna ihop lite sadlar i stallet och prova, men nu är det så få hästar, och bara 2 av oss har dressyrsadlar.
Den andra tjejen har dessutom en Cobra och en Jaguar, och de vill jag inte ens prova för jag kommer aldrig att ha råd att köpa en sådan ändå...:angel:

Samma problem som jag som letar:crazy: Det är ingen idé att prova jaguar om den inte kan ha county. jag har provat båda och båda glappade vansinnigt bak. Liksom Dominus.

Prestiges nyare passar perfekt, lite svängda men inte helt. Jag provade prestige venus d som var perfket på hästen men för liten i sitsen för mej, måste ha 18 tydligen i dem:o (förmycket buke och godis) har 17 annars, men den är djup och då gick det inte.

Hästen älskade den pga mer bogfrihet, bla. Fick ännu bättre trav.:d

Jag har smygtittat på amerigo och missade precis ens om jag hade velat kolla.

Vill också ha tips. Hellre begagnad dyrare än billiga märken. Vill ha bra läder mm.

Då är vi helt på samma linje, och Prestige har jag funderat på faktiskt.:D

Fler tips, någon?

Hur är det med Stübben? Det finns ju en del såna i omlopp har jag sett.

Jag bytte från en wellington greenline till en county connection för att wellingtonen var för rak på min häst. Kanske värt att prova en sådan då!

Har Stübben rakare modeller då? Min Stübben Juventus är bra svängd

Stubben är rätt svängda såvitt jag vet, har ingen erfarenhet av nyare, lite fördomar mot dem,

Jag har oxå fördomar mot dom, ska aldrig igen skaffa en stubben, har haft 2 o tycker lika illa om båda :p

Jag har också lite fördomar mot Stübben, de kan ju vara väldigt hårda att sitta i, åtminstone de äldre...

Vet dock inte så mycket om de nyare, har bara provat en Scandica några gånger och den var hård.

Alltså gör det inte så mycket att de troligen är alltför svängda...:angel:

Min ena var en gammal sak o den andra av en ny modell, båda lika stenhårda ;)

Stubben är rätt svängda såvitt jag vet, har ingen erfarenhet av nyare, lite fördomar mot dem,

Nja, det där är lite olika beroende på vilken modell man tar. Maestoso ser ut att vara åt det svängda hållet medan Avalon är åt det rakare. Nya Tristan något däremellan. Gamla Stübben-sadlar är ofta hårda, men de som säljs nya nu tycker jag är helt OK att sitta i. Men smaken är som baken.;)

Har din county tunnare bossor eller lite tjockare som de nyare modellerna har? Annars kanske det kan vara värt att prova en Competitor av nyare modell.

Alltså gör det inte så mycket att de troligen är alltför svängda...:angel:

Håller med.

Nu finns tydligen en jaguar med mer flatseat och rakare bom och det låter ju intressant, nån som vet mer om den?

Hur rak/svängd är den? Kvalité mm.

Jag tycker county är jättetrista och den jag provade sist var dessutom rätt ny och lika svängd och trist, i alla fall för svängd.

Men som tur är är smaken delad:idea: Jag gillar Pessoahoppsadlar och det är många som INTE gör.

Min har ganska "feta" kilbossor, jämfört med stallkompisens från mitten av 80-talet som hade tunnare rundbossor.

Drar fram min tråd igen...

Fick precis deklarationen och därmed besked om att jag får råd att köpa sadel i sommar.:d ;)

Hur är det med Kieffer?
Albion?
Passier?
Kentaur?
Frank Baines?
M & N?

Ändrar mitt tidigare inlägg ang Jaguar lite. Jag fick veta att close contact modellen av XKC är ngt rakare i bommen, vilket visade sig vara perfekt!! Den är helt underbar och passar hästen.

County och deep seatmodellen av jaguar var för svängda.

Liknande trådar

Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Linda_A
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Är det nån som vet hur bommen ser ut på Lippo Jessica PRO och Lippo Vanessa? Funderar på att skaffa en sån då jag hört mycket gott om...
Svar
8
· Visningar
6 436
Senast: Anyo
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 983
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30