Dressyrsadel med utbytbart järn

T

Tamzy

Nu är man i sadelbytartagen igen. Letar efter en dressyrsadel som man kan byta järn i. Byta själv, lr hos sadelmakare spelar inge roll, huvudsaken att det går att bytas.
Jag har kikat runt på nätet, men skulle nu vilja ha lite tips på märken på sadlar där järnet går att byta. Berätta gärna om ni har egna erfarenheter av ngn spec sadel också. Lägg gärna ut bild om ni har.

Tack på förhand.

Sv: Dressyrsadel med utbytbart järn

Tackar:bow:
Den ska jag kika mer på!

Mer tips mottages mer än gärna:)

Finns faktiskt en hel del märken med utbytbara järn nu.

Bates (InNova, Caprilli, Isabell Werth, Maestro)
Wintec (500, PRO, Isabell Werth, mf)
Knights (Lady Hawk syntet)
Trainers (en modell)
Anky (vissa modeller har inte riktigt koll)
Globus (syntet, dock inte så rolig)
Griffin (syntet)

Har säkert glömt en hel del men det är svårt o komma på dem vid denna tid på dygnet :p

kl

Jag har en hubertus flexline, den kan man låta sadelmakare byta järn i. Samma som wintec:)

Den har dock inte så bra knästöd som jag hade velat ha.

En sådan har jag haft. Bra sadel, man tyvärr trivdes jag inte helt hundra i den, lr ska väll säga trivdes inte i den nu på sista hästen. Lämnade in den för koll,inför senaste hästen, så att den skulle vara ordentligt genomgången innan jag la den på hästen. Den låg kanon, men som sagt, håller med dig om knästödena.

Men jag tackar för tipset endå:)

Jag är jättenöjd med min innova, valde standard knästöd.

Jag har också en Innova, samt en wintec isabell werth....

Då byter man ju inte järnet ;)

Sadlar som är omvärmningsbara:
Kieffer
Prestige
KenTaur
mf

En sådan har jag haft. Bra sadel, man tyvärr trivdes jag inte helt hundra i den, lr ska väll säga trivdes inte i den nu på sista hästen. Lämnade in den för koll,inför senaste hästen, så att den skulle vara ordentligt genomgången innan jag la den på hästen. Den låg kanon, men som sagt, håller med dig om knästödena.

Men jag tackar för tipset endå:)

Ja, skulle jag vara säker på att den passar hästen en längre tid hade jag låtit sadelmakaren fixa bättre knästöd till den:)

Då byter man ju inte järnet ;)

Sadlar som är omvärmningsbara:
Kieffer
Prestige
KenTaur
mf

Kentaur är inte omvärmningsbar. Den kan däremot lämnas till tillverkaren som byter framdelen. (det är tillverkat i någon sorts plast och går därför inte att värma om)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Häromdagen testade jag stallkompisens Thorowgood T4 allround, och var väldigt imponerad över den enormt breda kanalen (en full...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: mooi
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka