Dressyrsadel - märken passande breda ryggar med liten manke?

Bri

Trådstartare
Jag har börjat leta begagnad dressyrsadel till min häst. Han har en bred, rund, ganska kort rygg med liten manke. Problemet med sadeln jag har nu är att den glider fram när jag rider. Hästen har inget vidare sadelläge alls...

Någon som har något generellt tips på märken som skulle tänkas passa en rygg med den här beskrivningen?

Sv: Dressyrsadel - märken passande breda ryggar med liten manke?

Stübben Rex finns i dressyrmodell, det är ju dock i 16 tum. Den funkar iaf på vår köttbulleponny.

Fjordingarna jag rider har Hubertus-sadlar. Dom ligger jättebra!

Hej!

Jag prövade olika sadlar till min gamla morgan. Han var byggd som en stor ponny med bred "rund" musklad rygg samt obefintlig manke. Vi hade en gammal sliten Hubertus som bara hängde, till slut prövade vi den. Den passade SUPER! Att den dessutom var en dröm att sitta i var ju inte fel! Pröva en sådan om du har möjlighet, rekommenderas varmt!

Mvh / Fia

Tack alla. 16 tum är precis den storlek jag behöver, jag är rätt så liten.

Min häst har som era en typisk ponnykropp och är lite fetlagd.
Ska ta och kolla upp Stübben Rex och Hubertus nu då! :)

Har han rak rygg eller är den mer böjd?

Sadlar som generellt sett passar runda hästar: Albion, Globus, Lemetex, Stubben (Avalon, Maestoso, Tristan Island), Röösli, Passier m.fl. Oftast är de med bred anläggningsyta bättre för en kort och rund rygg.

Prestige kanske? Fast det beror ju lite på huruvida ryggen är rak eller böjd...

Min ponny hade kortrygg, bred och emn liten manke.
På henne hade jag en Jeremy rudge dressyrsadel. Anpassad för rundare raser som connemaror med även mer kompakta halvblod utan hög manke.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Anna-KarinO
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka