Dressyrprogram!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mini_o_góffi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 072
M

Mini_o_góffi

1. Någon som kan skriva upp lite dressyr program?

2. Hur gör jag för att byta galopp på en rak sträcka, UTAN att sakta ner min häst? har inte hajat det riktigt.. :(

tacksam för svar!

Sv: Dressyrprogram!

Mini_o_góffi skrev:
1. Någon som kan skriva upp lite dressyr program?

2. Hur gör jag för att byta galopp på en rak sträcka, UTAN att sakta ner min häst? har inte hajat det riktigt.. :(

tacksam för svar!
1. Vad menar du ;)
2. Halvhalt och lägg om skänkeln och så klart ställa om hästen lite

samla galoppen! det är inte samma sak som att sakta ner

okej tack för hjälpen, med frågan om dressyr programmen.. någon som kanske vill skriva upp något som ni använder. .:) brukar göra egna, och börjar bli lite less på de.. ;)

1 Dressyr program finns i de nålade trådarna längst upp här på dressyrforumet.

2 Kan jag inte riktigt svara på då jag inte vet om din häst har erfarenhet av byten i språnget sedan förut?Jag rekomenderar att du tränar för intruktör för att lära dig att byte på riktigt och då gärna på en häst som redan kan..

qodrofenia skrev:
2 Kan jag inte riktigt svara på då jag inte vet om din häst har erfarenhet av byten i språnget sedan förut?Jag rekomenderar att du tränar för intruktör för att lära dig att byte på riktigt och då gärna på en häst som redan kan..
Joda han kan det, (Har tävlat mycket i fälttävlan och dressyr) Hans ägare har visat mig att han kan det, och hon förklarade hur jag skulle göra, men jag klarade inte av det i alla fall :p

Då är det bara att träna på tillsammans med ägaren då..Ägaren om någon vet ju hur just den hästen fungerar :)

japp, det var vad jag ville också, men hon har hästen inhyrd här, och har inte hälsat på honom på snart ett år.. :( Hon har inte körkort och kan inte komma hit.. Jag har bara träffat henne en gång.

Egentligen skulle du behöva ha en bra tränare som hjälper dig... Men om du ändå är sugen på att försöka lära dig så rekomenderar jag dig att köpa Kyra K:s video om galoppombyten. Den är kanon! Där får du väldigt bra förklarat för dig hur du ska göra. För det handlar väldigt mkt om att ge hjälperna i rätt ögonblick. För att bara förklara lite snabbt så : Du behöver framförallt räkna galoppstegen. Bytet sker i 3 steg. I steg 1 så gör du en halvhalt. I steg 2 så flyttar du om hjälperna. I steg 3 så ger du impulsen till bytet. Ställ inte om hästen i nacken förräns efter bytet.
Om du tex rider i vänster galopp och vill byta till höger så börjar du räkna så fort som vänster framben går i marken. Då räknar du 1. och gör en halvhalt. På nästa steg flyttar du om skänklarna. På nästa ger du impulsen till bytet.
Men som sagt titta på videon eller låna hennes bok på bibblan så blir det lite lättare för dig.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: Elo
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: tanten
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 725
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna