Dressyrproblem

Jate Volim

Trådstartare
Hästen jag har på skolan är mkt svår att få lösgjord. Det bästa sättet är att galoppera mkt när man rider fram men det tar ändå lång tid. Jag rider honom bara 1 eller max två ggr/vecka så jag kan ju inte påverka kvalitén på ridningen som sker därimellan. :crazy:

(Alla på skolan är dessvärre inte så skickliga ryttare som man kan tro när man går hästhållning. Som tur är så är hästen jag rider förhållandevis ung och MKT känslig så de som rider honom är åtminstone de skickligare ryttarna på skolan.) Jag önskar tips på hur jag snabbare kan få honom lösgjord och bra sätt att rida fram på. Hittills har det verkat som så att han blir mer vaken om man rider fram ute men det är ju svårt med det här underlaget. :mad:

Han rör sig mkt bra och är pigg och framåt men blir lätt loj och man måste verkligen rida igång bakbenen. Han är också stel i sidorna och skolor och skänkelvikningar får jag arbeta med nästan vartenda pass för de sitter inte. Han är för stel och det är hopplöst att ställa, flytta och böja. Galoppen däremot är som en dröm, bärig och lättsam och underbar för mig som för första gången på hela passet slipper rida så att svetten sprutar. :love:

Efter galoppen fungerar det som sagt bättre men jag skulle vilja ha lite tips på andra övningar. Speciellt i trav för det jag gör i traven nu när jag rider fram är mestadels att kämpa förtvivlat för att rama in honom och hålla bogarna på plats för det känns som att de spretar åt alla håll. :cry:

Hoppas att ngn har tips :)

Sv: Dressyrproblem

en sdn häst kan man försöka att lösgöra där det är lättast för den, dvs i galoppen.
Sen tycker jag inte alls att det är fel att göra som i tråden "Annorlunda träning" för att undvika konflikter o därmed mera spänningar.

Har suttit upp på stora hästar som har känts som att sitta på en timmerstock. Om man har försökt att ställa den så har den bara rört sig i mungipan:crazy:

ja, det är ju så jag har arbetat hittils, dvs. skritta fram en stund ute i skogen, trava fram en liten stund på volter och fyrkantsspår i ganska öppen form och sedan börja galoppera och lösgöra där.
Rider mkt enkla byten (han byter inte riktigt rent i språnget ännu) och övergångar. Att galoppera och bryta av till trav några steg och sedan fatta ny galopp är rätt så bra. Sedan kan man öka på antalet travsteg efter hand.

Dock är traven ändå ganska jobbig fram till 3/4 av passet så det känns lite trist att man inte får arbeta så mkt i den traven som han egentligen borde arbeta i för då är han ju redan ganska trött. Hade man ridit honom varje dag hade man ju kunnat börja "där man slutade" dagen innan men nu får jag ju börja om från noll varenda pass :crazy:

Vissa måste man rida fram mer i galopp för det passar dem bättre. Kanske är han dessutom inte jätteintresserad av dressyrarbetet och engagerar sig inte förrän du fått igång honom lite i hjärnan o kroppen?

Han är ung, rids av olika ryttare, mer eller mindre duktiga och är han känslig vantrivs han kanske rejält med det. Han stänger av och gör sig onåbar. Kanske.:crazy: Dressyrpassen ser han inte fram mot, med andra ord.

Då skulle jag som sagt börja i galopp och lösgöra där, genom tempoväxlingar, ställa och böja, volter, mm. Aktivitet hela tiden, men lösgörande.

Har du någonstans att ta en galopp ute innan passet, eller klättra ett par gånger. En snabb galopp lösgör tex bra.

Sen när du känner att hästen är med och mjuknar går du över till traven.

Eftersom du rider under de omständigheter du gör tror jag inte du kan göra på annat sätt. Om bara du red hela tiden skulle det vara en annan sak, troligen.

Vissa måste man rida fram mer i galopp för det passar dem bättre. Kanske är han dessutom inte jätteintresserad av dressyrarbetet och engagerar sig inte förrän du fått igång honom lite i hjärnan o kroppen?

Han är ung, rids av olika ryttare, mer eller mindre duktiga och är han känslig vantrivs han kanske rejält med det. Han stänger av och gör sig onåbar. Kanske.:crazy: Dressyrpassen ser han inte fram mot, med andra ord.

Då skulle jag som sagt börja i galopp och lösgöra där, genom tempoväxlingar, ställa och böja, volter, mm. Aktivitet hela tiden, men lösgörande.

Har du någonstans att ta en galopp ute innan passet, eller klättra ett par gånger. En snabb galopp lösgör tex bra.

Sen när du känner att hästen är med och mjuknar går du över till traven.

Eftersom du rider under de omständigheter du gör tror jag inte du kan göra på annat sätt. Om bara du red hela tiden skulle det vara en annan sak, troligen.

Det är så jag också har tänkt men jag har svårt att tro att han vantrivs.. Han är relativt ny på skolan (1 år) så däremot att han kanske har svårt att anpassa sig till att bli riden av flera olika eftersom han är ganska känslig.

Det är en jättefin dressyrhäst som jag flera gånger velat köpa loss för det är synd att han ska förstöras som skolhäst men de vill inte sälja :(
(Ridläraren har själv sagt att hon skulle velat köpa honom.)
Jag ska prova att galoppera på gräsbanan när vädret blir bättre men annars får jag väl köra på som vanligt. Men tänk om man kunde fått köpa honom :love: Fast frågan är om tiden hade räckt till en kuse till:angel:
Tack fr svar iaf :)

För att inte riskera att luras att "greja" för mycket (eller rida hästen trött redan på uppvärmningen) med en sån häst, skulle jag ta fram ett par cavaletti och ett litet skutt att värma upp med. Värm upp över bommarna och det lilla skuttet både i trav och lite galopp. Då får man både fram uppmärksamhet för både människa och "mark", ryggaktivitet och lite motor.

Jag upplevde att mycket volter, kanske lite öppna och sluta och mycket variation brukar få skolhästarna att bli lite mjukare.

Hur länge har du ridit hästen?

jag är inte å kunnig men jag red en jätte stel häst (b-ponny) och (med hjälp av mamma) så gjorde jag mycket skänkelvikningar och mycket p¨volten och hon blev jätte mjuk och fin:). en sak som kan funka(tror ej helt säker) är cerpentiner. puss vendela

För att inte riskera att luras att "greja" för mycket (eller rida hästen trött redan på uppvärmningen) med en sån häst, skulle jag ta fram ett par cavaletti och ett litet skutt att värma upp med. Värm upp över bommarna och det lilla skuttet både i trav och lite galopp. Då får man både fram uppmärksamhet för både människa och "mark", ryggaktivitet och lite motor.

Detta verkar faktiskt vara en mkt god idé:idea: eftersom han är sansad och DUKTIG :cool: i hoppningen och faktiskt blir nästan lika lösgjord efter en hoppträning som efter ett dressyrpass. Dessvärre hinner man ju inte slänga fram hinder mellan dressyrpassen på skolan eftersom lektionerna ligger tätt men när det tinat upp i paddocken kan man ju bygga upp ett par skutt där :)

Tack för tipset :D

Jag upplevde att mycket volter, kanske lite öppna och sluta och mycket variation brukar få skolhästarna att bli lite mjukare.

Hur länge har du ridit hästen?

Sedan i höstas så jag känner honom hyfsat. Problemet med honom är att det är skolor och sidvärtsrörelser som är knepigast för bogarna vill inte hänga med.. När han är uppvärmd och lösgjord går det ju bättre men till en början kan det vara hopplöst.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Boj
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar