Dressyrpoäng

M

miamiamia

Vad anser ni är bra dressyrpoäng?
Hur många poäng vill ni ha för att ni skall vara nöjda med er körning?

Har funderat på att i körning så säger ju placeringen ganska lite då man kan vara bara 2-3 st i vissa klasser. Då är det ju bättre att jämföra poängen med ex ekipage i andra klasser för att se var man står.
/M

Sv: Dressyrpoäng

I lätt klass har jag siktat över 100 poäng i alla fall, men ibland kan ju en längre poäng kännas alldeles tillräckligt om jag inte känner att vi gjort speciellt bra ifrån oss. Mitt mål är att komma över hundra i msv också, och det tror jag vi kan klara! Fast första tävlingen handlade det om att bli godkänd och det blev vi ju gott och väl.

Det är ju mycket trist när det är så få som tre startande i en klass och då är det klart man kan jämföra sig med andra klasser. Men det tror jag inte alltid blir helt rätt då halvbloden tex har mer önskvärt steg än en shettis och brukar därmed kunna få mer "gratispoäng".

Vad tycker du själv?

Över 100 i lätt klass är väl "bra" poäng, sedan kan man ju fråga sig vad "Bra" egentligen är ..

Sedan får man väl se till hästens form om man bör vara nöjd eller inte .. som du skrev placeringen är inte så noga, bara man är nöjd med hästen.

som i helgen: vi blev tvåa på 93p, men jag är jäkla missnöjd för hästen gick inget bra alls! kanske det såg annorlunda ut, men jag som vet hur han kan gå kändes det inte bra alls. Så om vi tävlat tex i Skåne och fått 110p och blivit näst sist hade jag varit oerhört glad, för då hade min häst gått bra och gjort sitt yttersta.

och nog brukar jag jämföra i de olika klasserna -men såklart gör man det med en nypa salt beroende på vilken klass man jämför med.

Jag som är total nybörjare med varmblod så är jag nog nöjd om jag kommer över 90. Har tävlat två gånger, och fått 96 och nu i helgen 82. Hade hästen gått som på framkörning så hade vi kommit över 90 i helgen oxå, men antagligen fick både hon o jag ett nervöst sammanbrott :) Så 82 är generöst tycker jag.

Jag ser även individuellt på varje poäng för jag vet vad vi är starka på jämfört med annat och får jag mer än 5 på halten så är jag nöjd men får jag en 6 på serpentiner är jag inte nöjd.. till exempel.

/jenny

Jasså! det lät ju kul att du har mig som måttståk! :)

Min nöjdhetsfaktor ligger på 110-115poäng i msv/svår klass med mål att höja till minst 115-120 poäng till SM. (Kan dok vara lite tidigt för min nya häst, allt är inte riktigt befäst ännu.)

Jag brukar oxså titta individuellt på poängen, då vet man ju med sig vad som måste bli bättre till nästa gång. Fast det vet man nog redan innan då det som inte funkar bra hemma brukar inte heller fungera på tävling.
/M

Då kan man ju också bli rånöjd med nån "delpoäng" som man fått högt på som inte alls funkat tidigare. Vi satte tex mkt fina halter i helgen, så dom kan jaga var riktigt nöjd med, även om bristen på framåtbjudning drog ner poängen i stort.

miamiamia skrev:
Jag brukar oxså titta individuellt på poängen, då vet man ju med sig vad som måste bli bättre till nästa gång. Fast det vet man nog redan innan då det som inte funkar bra hemma brukar inte heller fungera på tävling.
/M

haha, vi newbies kan visst förbättra oss på tävling, enormt. Hade aldrig haft en bra stadig mellantrav innan jag tävlade första gången :) Hon tände till när det satt folk på läktaren. Och kom ljuvlig musik ur högtalarna. Dessutom kom jag dagen innan på det magiska kommandot för "öka steget gumman".!!

/j*

Kul kommando! tror att min tränare skulle ligga dubbelvikt vid dressyrbanan om jag sa något liknande :rofl: :rofl: :rofl:

Är det inte så låga straffpoäng som möjligt längre i dressyren man strävar efter? :confused: :o Känner mig förvirrad.

Vi pratar om poängen nu! Om du pratar straffpoäng så skall de vara så låga som möjligt.
/M

Ha ha...ja jag kom på det sen. Är så insnöad på att alltid prata straffpoäng.

Detsamma gäller mig. Men många andra pratar poäng så jag tyckte jag var lite smart som skrev poäng istället för straff! :idea:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar