Dressyrövningar i skritt

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrryttare1994
  • Startdatum Startdatum
D

Dressyrryttare1994

Jag har för några dagar sen satt igång min äldre herre, ponny som snart är 24 år. Eftersom jag vill ta det lugnt med honom i början behöver jag tips på lite dressyrövningar i skritt. Vi brukar göra framdelsväningar och skänkelvikningar men behöver fler övningar.

Sv: Dressyrövningar i skritt

På en lektion i sommras gjorde vi en bra övning i skritt:) Ridläraren satte upp fyra hinder stöd i en 4 kant. Så skulle man flytta hästen runt hinderstöden, för inre skänkeln så att dom kom rakt på nästa sträcka. Så att dom lossnar i sidorna.:)

Gör skänkelvikningar i olika mönster, ha olika tvärning på vikningen, flytta slalom, vänd runt hörn.. Flytta runt i alla möjliga olika mönster, tänk fritt! Fantasi är alltid bra :D Rygga om ponny är i form för det, i olika hastighet och i olika vinklar och krumelurer.
"Rutan" som beskrivs ovan är rolig och utmanande. Variera med antingen framdelen in mot mitten (så bakdelen flyttar runt i hörnen) och med bakdelen mot mitten (så framdelen flyttar runt i hörnen).

Jag använder mig mycket av skolorna när jag rider. Tränar för tillfället endast i skritt då jag och hästen börjar om från början. Jag jobbar också mkt med mig själv, kroppskontroll/sits/koordination. Har tagit hjälp av tränare som har synat mina brister.

Jobba med skolorna, förfina eran kommunikation och få hästen att jobba med samling. Jobba med gymnasitserande övningar, böjning och ställning.

Hej!

Länkar en sida som jag tycker har bra övningar för både häst och ryttare på olika nivåer samt inriktning. Scrolla ner och välj olika "övningar" till vänster i menyn :)

http://www.stallekeberg.se/19583111

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur