Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Då börjar väl jag då :D

Var nämligen med om ngt "märkligt" igår på Danne. Hade lite cavalettibommar framme (inte upphöjda eller så) som jag red över i trav lite då och då under passet. Under ena övertravningen får jag vara med om ngt som jag aldrig varit med om tidigare. Danne rör sig nämligen högt upp över 2 av bommarna för att sedan trava på som vanligt igen. Känslan jag får är lite liknande den som kommer direkt i en galoppfattning från skritt, fast ändå inte riktigt. Det var fortfarande i trav och han var fortfarande samlad.

Någon som har en idé om vad det var han gjorde?

Åhh jag får äran att va först in=)

Det tuffar p åsom vanligt, i går var sista dagen på tärning för hästen så nu kan jag jobba vi´dare själv med hjälp av ridlektioner.Fick en film av skötaren i går och det såg helt klart fint ut.Sikken skilnad på 1 vecka från förra filmen.Nu orkar hästen bära sig, hålla takten och bakbenen vinklar hon inte jättetrevligt.

Kul kul..

Annars tuffar de på,, själv startar jag min diet den 7 Jan inför tävlingen, kommer svida i början då jag har ett stoort sockerbegär just nu:crazy:
Men men bara bita ihop, brukar vara värst de första 2 veckorna sedan svtar de=)

Det som man vill ska hända med cavaletti kanske hände, dvs han lyft lite mer på benen så du fick ett annat gung;)

Själv har jag mest motivationsbrist... Bor de rida mer, men har varken ork eller lust i blasket/snö/mörker. Borde sätta för transporten och köra till ridhus, men helt plötsligt så känns allt mest som ett enda stort jäkla projekt... Livet som småbarnsförälder.

Tyvärr visar inga filmer eller bilder längre varken här eller någon annan stans. Utan man får helt enkelt se i verkligheten om man vill se när vi är ute och tävlar helt enkelt=)

Njae fast lyfter extra gör han annars också. Detta var på den nivån att jag som stod i fältsits hade svårt med balunsen :angel:

När det är sånt här väder är jag oerhört glad över att stå på ett stall med ridhus.

Ihop med stallet alltså. Jag behöver aldrig mer bli blöt på vägen mellan ridhus och stall :bump:

KL

Nu har jag sett första delen av PK:s clinic i Globen. Grymt inspirerande :laugh: det blir till att öva på och hålla tyst vid kvällens ridpass. Jag är nämligen mästare på att prata med Danne absolut heeela tiden. Stackarn har sår i öronen :D

hmm syns inte mitt inlägg?

;)

All skit försvinner... :angel:

Jo ditt syns :D

Jag ska kolla PK clinicen oxå tänkte jag någon dag, men där låg ju oxå video från Global Dressage Forum :d Jag har bara kollat lite sporadiskt men det verkar väldigt intressant.

Tyvärr visar inga filmer eller bilder längre varken här eller någon annan stans. Utan man får helt enkelt se i verkligheten om man vill se när vi är ute och tävlar helt enkelt=)

Nu har jag inte sett någon av dina filmer, men med tanke på reaktionerna kanske du borde visa dem för flera kompetenta personer du har förtroende för. Då kan du ju få åsikter om huruvida din tränare gör ett vettigt jobb eller ej.
Jag skriver det i all välmening, så du inte utsätter din häst för något som på sikt kan skada henne eller slita på henne i onödan.

KL

Var det någon som såg världscupsdressyren från London idag? Jag såg bara resultaten och blev himla förvånad av att se Uthopia bakom Santana i resultatlistan. Var det något som blev trassligt för Hester? (Fast å andra sidan har ju Uthopia inte varit ute på banorna sedan OS så jag borde kanske inte vara alltför förvånad.)

Vi som arbetar natt till er tjänst..

Ja han hade problem därav låga poäng, tror det var piaffen som strulade, visade knappt någon piaff alls tydligen.

Senast ändrad:

Tack! :bow:

Roligt för Minna att Santana håller sig stadigt på rätt sida 70-strecket.

Hur tror ni svenska laget ser ut i EM i sommar? Någon som vågar spekulera? Tinne och Anton är väl givna men vad händer om Scandic säljs?

KL

Idag är jag glad för det är dags att packa ihop stallet och skicka ner hälften av hästarna till Florida där de får gå ute och sola sig bland alligatorerna istället för att stå och sura vid grinden i det eviga vinterregnet. :banana:

Åh Florida och sol låter inte fel för hästarna :D

Du har kanske skrivit det massor av gången men jag inte har sett det, men jobbar du där och har egna hästar eller rider hos nån?

det var väl första gången för Minna över 70%? Riktigt roligt att hon fick till det så bra.

Dock lite uppmärksamhet över, vad jag förstår, nytt världsrekord i GP av Dujardin?

All skit försvinner... :angel:

Jo ditt syns :D

Jag ska kolla PK clinicen oxå tänkte jag någon dag, men där låg ju oxå video från Global Dressage Forum :d Jag har bara kollat lite sporadiskt men det verkar väldigt intressant.

Haha, ja det är väl så. Fast jag tillhör iofs "the sticky kind" ;)

KL

Igår ägnade jag större delen av tiden med att flytta Danne från stallgången för att folk skulle förbi med deras hästar. Min häst gör absolut inte ett dyft men på detta stallet så är man rädda för att gå förbi en häst med en annan häst, inte för att det hänt något, utan för att man inte ens vågar prova :cool:

Grymt irriterande. Om man nu är så osäker på sin häst så finns alternativet att gå utom till ridhuset. Man behöver inte nödvändigtvis gå genom stallet och tvinga andra till att flytta sig. :mad:

Det är dessutom inte en häst/ person vi pratar om här utan på vårt stall med 12(!) boxar så är det 2st som kan tänka sig att göra detta utöver jag då?
Detta fenomen har jag ALDRIG varit med om tidigare.. Är man så rädd/ har så ouppfostrad häst så kanske man ska ägna sig åt något annat?

Tack! :bow:

Roligt för Minna att Santana håller sig stadigt på rätt sida 70-strecket.

Hur tror ni svenska laget ser ut i EM i sommar? Någon som vågar spekulera? Tinne och Anton är väl givna men vad händer om Scandic säljs?

Ska Scandic säljas? Var har jag varit sista tiden??

Haha, ja det är väl så. Fast jag tillhör iofs "the sticky kind" ;)

KL

Igår ägnade jag större delen av tiden med att flytta Danne från stallgången för att folk skulle förbi med deras hästar. Min häst gör absolut inte ett dyft men på detta stallet så är man rädda för att gå förbi en häst med en annan häst, inte för att det hänt något, utan för att man inte ens vågar prova :cool:

Grymt irriterande. Om man nu är så osäker på sin häst så finns alternativet att gå utom till ridhuset. Man behöver inte nödvändigtvis gå genom stallet och tvinga andra till att flytta sig. :mad:

Det är dessutom inte en häst/ person vi pratar om här utan på vårt stall med 12(!) boxar så är det 2st som kan tänka sig att göra detta utöver jag då?
Detta fenomen har jag ALDRIG varit med om tidigare.. Är man så rädd/ har så ouppfostrad häst så kanske man ska ägna sig åt något annat?

Fast jag kan förstå det i ett stall där inte alla hästar känner varandra väl, det är så lätt hänt att vips är olyckan framme och det är trångt. Det där med "min häst sparkar aldrig mot andra" är ju sällan tillförlitligt och hur vet du att människan som leder den andra hästen har koll på sin?

Jag tycker inte det bara är en fråga om uppfostran, visst ska dom vara lydiga men det finns ingen garanti och det kan gå blixtsnabbt.

Sorry att jag inte kunde instämma i din irrritation, men det är inte så enkelt tycker jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 140
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama