Dressyrhjälp - ang. debutant 1997

Novelette

Trådstartare
Jag har bara ridit det nya debutantprogrammet(2007) och nu blir det tydligen 1997:an på Baståsen.
Så jag har lite fundringar:D

Mellantraven på diagonalen - är det samma som det nya förl. travsteg? Och kan man rida lätt där men sitta ner på resten av programmet?

Mellangaloppen - hur mkt skillnad är det på arbetsgaloppen och mellangaloppen?

Mellanskritten - sker det på halvlånga tyglar?

Som ni "ser" så är jag ju ganska ny på tävlingsdressyr...så jag är supertacksam för hjälp!

Sv: Dressyrhjälp - ang. debutant 1997

Mellantraven kan jag inte ge något säkert svar på men eftersom det står mellantrav borde det ju vara det och inte förlängd steglängd.

Det är ganska stor skillnad på mellangalopp och arbetsgalopp, de gånger jag fått bäst poäng på MG är när jag ökat så mkt jag bara kunnat.

Mellanskritt är skritt på tygeln men i något lägre form och något ökad steglängd.

Detta gäller under förutsättning att ft dressyr bedöms på samma sätt som "vanlig" dressyr i lätta klasser men det tar jag för givet att det gör!

Men är inte förl. steglängd ett "nytt ord" istället för mellantrav??

Eller är jag helt ute o cyklar:confused:

Tusen tack för svaren...fast jag ska nog inte öka allt jag kan...på en 4-åring:angel: för då kraschar vi nog i sargen...:p

Nej, förlängd steglängd är INTE ett nytt ord för mellantrav.
Förra året red jag Lb:0 som har förlängd steglängd och LB:1 som har mellantrav och då skulle det iallafall vara mer längning i mellantraven än i förlängda.

Nä, vet man inte att man kan komma tillbaka ur mellangaloppen så tjänar man ingenting på att öka så mkt man kan då jag antar att upptagningen ligger under samma bedömnigsgrupp.

Mellanskritt är helt vanlig skritt på tyglen, ökad skritt är skritt i låg form med "långa tyglar" fast kontakt med munnen.
Mellanskritten är inte som mellantrav utan mer "arbetsskritt" Så när du bryter av från traven fortsätter du i samma form i skritten och när det är ökad skritt bara länger du ut tyglen och låter hästen gå i en låg och lång form, den behöver inte öka.

I mellangaloppen ökar du så mycket du kan, det kan nästan inte bli för mycket så länge hästen inte blir springig. Öka och se till att ta tillbaka i tid. Det behöver inte gå på ett steg när du väl kommit fram till hörnan ;)
Samma med mellantraven, se till att visa skillnad! Börja smygöka redan i hörnan så du verkligen får igång hästen och gör sen en mjuk upptagning

Lycka till :D

Ja, du får rida lätt i mellantraven och sitta ned resten av programmet! :bump:

Tack alla för hjälpen!

Rider för en westernryttare och då blir det ju svårt sen med alla dressyruttryck.

Men nu har jag nog kläm på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka