Dressyrhingstar som ger storlek....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Ni alla dressyravlare :) råd till en hoppavlare som trillat över dressyrsto e. Rubinstein som jag tänkte betäcka , vill ha en stor hingst eller som ger större, som fungerar bra med rubinstienblodet grov har ingen större betydelse , då stoet lämnar ädelt. Tips emottages tacksamt till en som inte har dressyrkoll alls....:)

Sv: Dressyrhingstar som ger storlek....

Briar, Don Romantic, Londonderry och Sandro Hit är väl de hingstar som ligger i topp att lämna stort på dressyrsidan och med helt olika blodslinjer. Det blir kanske lite väl mycket R-blod om man lägger Don Romantic på ett Rubinstein-sto men i övrigt är det fritt och vad jag har sett så lämnar både Briar och Don Romantic lite grövre avkommor medan de andra två lämnar väldigt moderna och lätta med mycket bra typ.

Briar kommer stå i holland detta året... Men det finns ju hans son Biggles annars.

Fast lämnar Biggles stort?

*kl*

Damino SD lämnar stort. Visserligen är ans äldsta bara två år, men det verkar absolut som om det är bra storlek på ungarna:).

Stedinger är väl också en sån där stor kanon som lämnar mycket stort.

*kl*
Figaro R lämnar väl stort om jag har förstått rätt.
Likaså Nobel, men han räknas kanske mer som allroundhäst?

Sen gissar jag att JJ Rayban lämnar stort, men eftersom han inte har några vuxna avkommor så är det mer än känsla ;-)

*kl*
Figaro R lämnar väl stort om jag har förstått rätt.
Likaså Nobel, men han räknas kanske mer som allroundhäst?

Sen gissar jag att JJ Rayban lämnar stort, men eftersom han inte har några vuxna avkommor så är det mer än känsla ;-)

Fast med JJ Rayban så blir det lite väl tätt med Rubinstein i leden ;)

Blue Hors har ju en del trevliga hingstar. De har ju några nya riktigt bra stammade holländska och sen finns det en ung son, Dexter e.Don Shufro- Blue Hors Cavan-Leandro som kanske skulle kunna passa din märr. Var ligger mer på henne?

Jag tycker det inte är så farligt, 4+2 linjeavel är väl att betrakta som helt okej.

Jag tycker det inte är så farligt, 4+2 linjeavel är väl att betrakta som helt okej.

Jag vet att många tycker att det är ok. Jag själv vill nog ha det lite längre bak, men det är jag det. Om man linjeavlar på Rubinstein så tror i alla fall jag att det kan vara svårt att få upp storleken.

Jag vet att många tycker att det är ok. Jag själv vill nog ha det lite längre bak, men det är jag det. Om man linjeavlar på Rubinstein så tror i alla fall jag att det kan vara svårt att få upp storleken.

Jag ser att det är rätt stort bakom, så är det något jag fått för mig att Rubinstein kan lämna lite mindre?

Stoet skall säljas så tanken var kanske inte att lägga på en av de dyrare hingstarna...Stedinger är ju inte billig:) vi har en hingstunge efter honom här , är lite nervös för linjeavel på rubinstein då han (vad jag hört) kan lämna mindre med symaskinsgång....)Stoet lämnar inte direkt smått men inte heller jättestort.Har funderingar på Dalwhinnie....fast jag har "hört" att man skall lägga W hingstar på Rubinstein.....Har strå på Dressage Royale liggandes men tyckte som sagt det blev för nära med R....:S Tror ni Dalwhinnie blir dåligt?

Nej det tror jag inte alls blir dåligt, men givet Ditt resonemang om att Du inte vill linjeavla på Rubinstein är det i alla fall ett märkligt förslag..;)

Nej det tror jag inte alls blir dåligt, men givet Ditt resonemang om att Du inte vill linjeavla på Rubinstein är det i alla fall ett märkligt förslag..;)

Ha ha ha ja det har du ju helt rätt i hahaha ja du ser ingen dressyrkoll alls , det verkar som de flesta intressanta hingstar har honom i 3:dje led, ja ja gillade honom iaf, får fundera vidare JJ Rayban och Figaro R faller mig inte riktigt i smaken , även om jag inte är något proffs så känns det som det där lilla extra saknas där , fast jag vet inte riktigt...jaja inte lätt detta kanske får lägga några extra kronor iaf:(

Bellagio ?
Vet ju inte hur stora fölungarna blir men han är ganska stor själv.

Ni alla dressyravlare :) råd till en hoppavlare som trillat över dressyrsto e. Rubinstein som jag tänkte betäcka , vill ha en stor hingst eller som ger större, som fungerar bra med rubinstienblodet grov har ingen större betydelse , då stoet lämnar ädelt. Tips emottages tacksamt till en som inte har dressyrkoll alls....:)

Vad är det mer än Rubinstein? Har stoet några avkommor? Efter vilka hingstar i så fall? Där kan du se om något blod passar bättre....

Har mödernet lämnat något bra? I så fall, vet du vilka kombinationer det varit? Kanske du kan utläsa något där!

W-blodet passar bra med R men (min högst personliga ;) ) det bäst tycker jag är R hingst på W sto......

Fast lämnar Biggles stort?

*kl*

Har visserligen inte sett så många ännu men en Biggles-avkomma född 2003 här är en väldigt stor och massiv märr trots liten travarmamma på knappt 160 cm. Jättetrevliga gångarter!

Har visserligen inte sett så många ännu men en Biggles-avkomma född 2003 här är en väldigt stor och massiv märr trots liten travarmamma på knappt 160 cm. Jättetrevliga gångarter!

Har haft kontakt samt är ägare på Bigglesavkommor. och jag kan efter mina åsikter tycka att han lämnar större, Min är betäckt med 158, avkomman är ca 166. Hade även en 08 som, om han inte gått bort i förtid blivit 175+, undan sto som var kring 165 (rubinsteinblod). Även varit kontakt med ett par till och de har legat runt 170 allihopa.

Vad är det mer än Rubinstein? Har stoet några avkommor? Efter vilka hingstar i så fall? Där kan du se om något blod passar bättre....

Har mödernet lämnat något bra? I så fall, vet du vilka kombinationer det varit? Kanske du kan utläsa något där!

W-blodet passar bra med R men (min högst personliga ;) ) det bäst tycker jag är R hingst på W sto......

Det är Laganos bakom, Men vad har vi för W hingstar här??som är något att ha, det skall ju vara attraktivt att köpa...:confused:

En som också verkar ge en del storlek är twilight, även om det om stoet ger ädelt kanske finns en risk att få något väl ädelt. Men annars verkar han ge både storlek och bra dressyregenskaper om man ser till vad blup säger, och även vad jag kan se på det stoet jag har här hemma som jag är helnöjd med så här långt, som dock bara är två ännu.

/Camilla

Liknande trådar

Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka