Dressyrhingst till halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iris W
  • Startdatum Startdatum
I

Iris W

Funderat och kollat runt lite, men har nog inte hittat min drömkille till stoet mitt. Tänkte betäcka henne med en dressyrstammad hingst, helst med stor och luftig gång, gärna svart.

Någon som har något bra tips att rekommendera?

Här är en bild på stoet:
2n71f21.jpg

Sv: Dressyrhingst till halvblod

Vackert sto! :laugh:

Men det blir så mycket lättare om du skriver ut hennes stam! ;)

Gärna vad du anser är hennes + och - också!

Hon är efter Lingh 1185 - Flemmingh.

Hennes fördelar är att hon är väldigt elastisk och mjuk i sina rörelser.
Har mycket power och är känslig och lyhörd. Mycket lättlärd.
Väldigt snäll och lugn, har inga rackartyg för sig och vill alltid vara till hands, social och trevlig.

Hennes nackdelar är att hon blir lätt stressad om någon sitter och skaver på henne, eller i nya miljöer där det händer mycket.
(Gillar godis, ser man kanske på hennes mage? ;))

Har aldrig varit så inne i avelsvärlden tidigare, så tar emot att hjälp jag kan få! :D

Har funderat lite på Balougraph eller Dalwhinnie!

Lingh är ju en otroligt vacker hingst! :love:

Balougraph är ju en ren hopphingst så honom bör du inte välja om du vill ha fortsatt dressyrstam på henne! :) (Han ligger mig som hoppryttare mycket varmt om hjärtat pga han som individ och stam)

Två förslag:

Snygga Black Coffee ? :love::love:

E: Bellini - Chapman
"Specialbegåvning i dressyr med en härlig bogfrihet i sina rörelser"
Han har också ett väldigt milt temperament och en bra samarbetsförmåga!
(mer info på flyinge.se)

Himmelska Don Frederico? :love::bow:

E: Donnerhall - Donnerwetter

Har aldrig hört ett ont ord om denna otroligt snygga hingst! Han verkar inte kunna lämna "dåliga" avkommor och rids fram som en gud! Svart som natten och har underbara gångarter!

Hon är efter Lingh 1185 - Flemmingh.

Hennes fördelar är att hon är väldigt elastisk och mjuk i sina rörelser.
Har mycket power och är känslig och lyhörd. Mycket lättlärd.
Väldigt snäll och lugn, har inga rackartyg för sig och vill alltid vara till hands, social och trevlig.

Hennes nackdelar är att hon blir lätt stressad om någon sitter och skaver på henne, eller i nya miljöer där det händer mycket.
(Gillar godis, ser man kanske på hennes mage? ;))

Har aldrig varit så inne i avelsvärlden tidigare, så tar emot att hjälp jag kan få! :D

Har funderat lite på Balougraph eller Dalwhinnie!

Lingh och Flemming är ju enligt min smal inga tråkiga hingstar att ha i stammen direkt. Många kloka anser att man på ett oprövat sto ska välja en prövad hingst. Men om man bortser från det så kan jag bara hålla med om att Dalwhinnie verkar vara en intressant hingst. Jag bedömmer stammen är kanon, på alla håll, hoppas avkommorna blir lita bra som vi hoppas :)
/U

Dalwhinnie torde vara ett utmärkt förslag .
Du har ingen film på ditt fina sto?

Mia

Jag har fått en avkomma e Lambourghini med luftiga, spänstiga, taktmässiga rörelser som dessutom är svart.

Va kul med en äldre Linghavkomma!

Jag trodde nämligen att hans äldsta var 4 år i år och att han dessförinnan inte var godkänd utan bara gick i sporten:o

Hur är hon på tävling, har hon gjort goda resultat? Hon rids ju på kandar så jag utgår ifrån att hon är på iaf LA-MSV nivå?

Jag tror inte han varit i avel innan 2005. Det finns inga avkommor födda tidigare än det.
Han köptes väl som 4 åring till USA. Och är ovisad som 3 åring i Holland..

Men visst kan han betäckt som 3 åring utan att varit godkänd.. :angel:

Dock borde damen vara rätt vass om hon är linjeavlad 2+2 på Flemmingh, ett stycke hingst utan en gemensam blodåder och med stabilt psyke låter som en vettig idé

Funderat och kollat runt lite, men har nog inte hittat min drömkille till stoet mitt. Tänkte betäcka henne med en dressyrstammad hingst, helst med stor och luftig gång, gärna svart.

Någon som har något bra tips att rekommendera?

Här är en bild på stoet:
2n71f21.jpg

Är hon reggad i ASVH? Hittar nämligen endast en Duschess f-97 och hon äör visserligen dansk, men e Come Back II och ägs av Gylle här på Buke.

Kalla mig skeptisk, men innan jag får se en bild där du själv rider hästen el liknande anar jag troll i mossan.

Om jag skulle ha fel så säger jag Damino SD!

Men stod Lingh i USA när Edward Gal tävlade honom? Är rätt säker på att han befann sig i Holland men verkade inte i avel.

Hmm, det var en bra fråga. Jag läste en historia om hur de "hittat" honom, och jag fattade som att de amerikanska ägarna hade E.G där som hmm, beridare?
Men o andra sidan så kan ju amerikanerna bo i Europa :cool:

Hittar hur som helst ingen information om att han varit i avel, officiellt, innan 2005.
Men visst "olyckor" händer ju....

Han ska iaf inte vara visad innan utan de första som godkänd ska vara avlade blir det 2004 eller 2005?

I bildtråden på dressyr har ts lagt in bild på stoet och skrivit att hon heter Duschess och är ett Danskt Varmblod f.97! :idea:

Sant så sant. Lingh stod i Holland, men inte som officiell avelshingst.

Men vem har fött upp henne och hur är du säker på att det verkligen är Lingh som är pappa?

Han användes inte alls i aveln som jag förstått pga att han enbart skulle koncentrera sig på tävling. Om de nu gjorde ett undantag så blir jag iaf nyfiken på vad för sto/ston som de valde att betäcka. Blir ännu mer undrande när du säger att stoet är danskt? Det stämmer liksom inte alls för mig.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit