Dressyrhästens exteriör?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare backafall
  • Startdatum Startdatum
B

backafall

När jag läser inlägg här på Bukefalos under Avel och Dressyr så kommer det allt som oftast upp trådar om dressyrhästens exteriör och att man vill ha en kort rygg och sluttande kors för att detta skulle vara lättare att samla?!

Håller alla med om detta och varför?

Min erfarenhet och i diskussioner med GP ryttare och exteriördomare så är detta exteriöra egenskaper som man definitivt inte strävar efter för att få fram GP hästar. En kortare rygg kan vara lättare i msv klasser ev Intermediare då hästen upplevs som "enklare" att samla men en kort rygg skapar problem framförallt med elasticiteten och övergångarna för att gå vidare upp i klasserna. Ett sluttande kors och som ofta innebär att hästen står bakom sig kan även det upplevas som att hästen kommer snabbt lättare under sig. Vidare så blir dock hållbarheten ett problem då hästen bär för mycket vikt direkt på sina bakben och att den får svårt i övergångarna piaff-passage. Nej, jag strävar efter en normal rygg och måste jag välja hellre en lång än en kort och ett normalt kors som varken är rakt eller sluttande.
//Tess

Sv: Dressyrhästens exteriör?

backafall skrev:
.....och att man vill ha en kort rygg och sluttande kors för att detta skulle vara lättare att samla?!

Håller alla med om detta och varför?

Min erfarenhet och i diskussioner med GP ryttare och exteriördomare så är detta exteriöra egenskaper som man definitivt inte strävar efter för att få fram GP hästar. En kortare rygg kan vara lättare i msv klasser ev Intermediare då hästen upplevs som "enklare" att samla men en kort rygg skapar problem framförallt med elasticiteten och övergångarna för att gå vidare upp i klasserna. //Tess

Självfallet håller inte alla med om det!
Nu är det ju så att alla ryttare har inte kommit till GP nivå ännu... Jag själv inräknad...thihi ;) .. och då är det naturligtvis trevligare att sitta på en häst som kräver lite mindre skicklighet av ryttaren. När jag väljer lektionshästar tex. så vill jag ha hästar med normal eller kort rygg och gärna lite kort galopperade nästan "själv samlande".
Men din fråga gällde dressyr hästar och där är det enligt min mening ofta så att de som är mer långlinjerade har bättre elasticitet och ofta en mer uttrycksfull gång. Mina hästar som varit ämnade för dressyr har alla varit mer eller mindre långlinjerade... så förstår mycket väl varför man vill ha något kortare hästar... Skulle jag köpa ny häst idag skulle jag pruta på gångarter och elasticitet för att få en "lättriden" häst då mina tävlings ambitioner inte sträcker sig längre än till LA-msv..

Dessutom borde dressyr handla mer om lydnad och harmoni än om gångarter och hästens förutsättningar:).. så tycker jag!

Hej,
Jag kan förstå att man kanske hellre väljer en häst med lite kortare rygg (dock ej sluttande kors) om du som ryttare har ambitioner för lätt/medelsvår klass för då kan en häst med kortare rygg vara lättare att rida och samla för dessa nivåer. Man bör ju dock som ryttare vara medveten om att detta är en begränsning för att gå vidare upp i klasserna. Som uppfödare så är ju strävan att föda upp en så bra häst som möjligt till våra dressyrryttare och då kan jag inte se att jag ska sträva efter hästar med kort rygg och sluttande kors.
//Tess

Självklart skall du eftersträva en ändamålsenlig dressyr individ och snygg häst om det är ditt mål! Vilket jag också tror du gör i dagsläget.. eller?? Så din frågeställning var nog mer menad för att påverka/skapa en diskution kring och för den typen av hästar... eller e jag ute och cyklar?? Då ville jag bara tillägga att väldigt få av oss som rider behöver en extremt rätt dressyr häst för GP nivå... Och eftersom det då är de kunderna du vänder dig till så är ju det självklart att du skall avla åt det hållet??? Förstår inte varför du frågar om något så naturligt...

Ett sluttande kors behöver inte alls innebära att hästen står bakom sig tvärtom är det många hästar med sluttande kors som precis tvärtemot står mkt mer under sig normalt och därmed har mkt bra bakbensaktivitet (har själv två sådana hemma) Vad gäller ryggen så behöver det inte heller påverka elastisiteten. Ta mitt CB II sto tex extremt kort rygg, sluttande kors (med ett riktigt "praktarsle"), denna häst sitter under sig själv och har ett tryck i bakkärran som nog inte många någonsin har skådat, enormt elastisk, piaff och passage är inte några som hellst problem för denna dam trots att hennes inrikting (pga ett mkt varmt temperament är hoppning) dock är det ju kul att sitta och leka lite hemma i ridhuset på vardagarna och snacka om vilken passage denna häst kan gå i. Så att säga att de med en viss typ av byggnad inte skulle kunna gå GP tror jag att man är fel ute.

Hej,

Jag vill precis som du uppfattat det hela skapa en diskussion kring dressyrhästens exteriör och vad vi/jag som uppfödare ska sträva efter att avla fram. Jag har en egen uppfattning som jag anger och det är ingen fråga. Uppenbarligen delar inte alla min syn då det det allt som oftast står att ryttaren önskar en kort rygg och sluttande kors här på forumet och då inläggen även ger sken av ryttarna tävlar /strävar efter att tävla på svår klass nivå. Jag är mest nyfiken på varför man söker denna exteriör på dressyrhästar om målet är att tävla i högre klasser = svår klass.

mvh
Tess

Nja, jag kan nog inte hålla med dig då jag uppfattar det som att ett sluttande kors oftare ger hästar som står bakom sig. Likväl tycker jag att flertalet förlorar en stor del av elasticiteten med den korta ryggen. Det gäller förstås inte alla och uppenbarligen inte din häst. En viktig faktor är förstås också hur bra bakbensaktivitet hästen har och om CB syftar på Come Back så är min erfarenhet att han har ett väldigt bra bakbensarbete även om han har en del andra mindre bra kvalitéer i övergångarna och i just längningarna.

mvh
Tess

Jag läste nyligen en artikel i Stallmagasinet som handlade om ett seminarium på temat " Unghästar, avelsmål" m.m. med Jens Fredricson, Elisabet Lundholm och Karl-Erik Heimdahl. De framförde då att en lång rygg är bra för ridbarheten samt att hästen då får plats att röra sig under kroppen och att den därmed får lättare att korta och länga sig.

Liknande trådar

Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 822
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025