Dressyrgjord 90 cm med platta

Chili

Trådstartare
Finns det? Har letat överallt tycker jag. Jag har en 90 cm gjord med hopplatta men den saknar ju hällor för stropparna så som en dressyrgjord gör. Finns det inte borde väl en sadelmakare kunna fixa hällor på min gjord antar jag.

Tveksamt, jag känner i alla fall inte till någon tillverkare som har dressyrgjordar längre än 75 cm, tyvärr.

Kan du förlänga stropparna på sadeln? Det gjorde jag på min sadel (Wintec Wide), men den har stropparna fästa i nylonband så det var en ganska enkel operation.

Kan du förlänga stropparna på sadeln? Det gjorde jag på min sadel (Wintec Wide), men den har stropparna fästa i nylonband så det var en ganska enkel operation.
Är precis en sådan sadel, visste inte man kunde göra det! Har ju tyvärr flyttat så måste skaffa mig en ny selmakare. :)

Hittade Wintecs luftstoppade gjord i 85 cm på Hogsta men den är tillfälligt slut. Ska leta lite och se om den finns att få tag på...

Min är fixad på travshopen (jag köpte min där). Om du har samma eländiga originalstroppar som var på min så är det en hel välgärning att byta till läderstroppar. Ångrar så att jag inte gjorde det långt tidigare, när jag faktiskt använde sadeln flera gånger i veckan.

ELT i strl 90 finns för alla ÅF att ta hem. De flesta märkena finns i större strl men oftast tar man vara hem de vanligaste och så är större/mindre strl beställningsvaror.

ELT i strl 90 finns för alla ÅF att ta hem. De flesta märkena finns i större strl men oftast tar man vara hem de vanligaste och så är större/mindre strl beställningsvaror.

De är dessutom stora och man måste gå ner 5 cm. Wintec cair är däremot liten och du måste gå upp 5 cm. Min häst har 55 på ELT, 60 på Childeric och andra i läder, 65 på cair gjord.

De är dessutom stora och man måste gå ner 5 cm. Wintec cair är däremot liten och du måste gå upp 5 cm. Min häst har 55 på ELT, 60 på Childeric och andra i läder, 65 på cair gjord.

Man "måste" inte. :) Har samma strl som innan jag bytte till ELT på alla mina. Många köper för små gjordar och drar för mkt i ELT så de förlorar sin elastiska verkan. Det var den äldre modellen som det rekommenderades att ta en mindre strl i. :)

Man "måste" inte. :) Har samma strl som innan jag bytte till ELT på alla mina. Många köper för små gjordar och drar för mkt i ELT så de förlorar sin elastiska verkan. Det var den äldre modellen som det rekommenderades att ta en mindre strl i. :)

Det håller jag inte med om. Jag har den nya modellen med svart resår, hade även den gamla som jag importerade innan de började säljas i Sverige så jag har haft dessa gjordar länge. Den töjde sig lite mer över tid men var inte mer elastisk från början. Skillnaden är att det finns ett säkerhetsbälte i den nya så den inte kan gå av. :)

Beror dock lite på hur stor den vanliga gjorden är, om det bara finns ett par hål kvar eller många. Och hur elastisk vanliga gjorden är, vissa har så dålig resår att de töjer sig massor. Mer än ELT.

Är en ELT värd sina pengar, kanske den viktiga frågan är? Wintec Cair är ju åt samma håll och verkar trevlig. Om båda går att beställa i större storlekar och har snarlik funktion så tar jag ju hellre den billigare... Det viktigaste är att den har en platta, hästen har inte sadeltvång.

Har som sagt nu 90 cm hoppgjord med platta, kan inte dra åt den jättemycket. 3-4 hål på varje sida så det finns många hål kvar att dra på. Gjorden är i läder och helt ny med rätt så hård resår.

Min är fixad på travshopen (jag köpte min där). Om du har samma eländiga originalstroppar som var på min så är det en hel välgärning att byta till läderstroppar. Ångrar så att jag inte gjorde det långt tidigare, när jag faktiskt använde sadeln flera gånger i veckan.
Köpte sadeln nu begagnad men stropparna är hela och fina. Har dina spruckit?

Är en ELT värd sina pengar, kanske den viktiga frågan är? Wintec Cair är ju åt samma håll och verkar trevlig. Om båda går att beställa i större storlekar och har snarlik funktion så tar jag ju hellre den billigare... Det viktigaste är att den har en platta, hästen har inte sadeltvång.

Har som sagt nu 90 cm hoppgjord med platta, kan inte dra åt den jättemycket. 3-4 hål på varje sida så det finns många hål kvar att dra på. Gjorden är i läder och helt ny med rätt så hård resår.

Har du en häst med sadeltvång så är mitt korta svar ja. Annars hade jag nog också tagit den billigare.
Köpte ELT först till min enda med lite sadeltvång men sen fick de andra och jag märkte skillnad på hur de rörde sig friare eller vad man ska säga. Annars ingen synlig skillnad.

Köpte sadeln nu begagnad men stropparna är hela och fina. Har dina spruckit?
Ja, men jag använde den nog i 5-6 år innan de sprack (det var nog vänsterstropparna bara), men det var det mindre problemet, att de är så korta är ju det stora abret. Skulle jag vara i samma situation idag igen så hade jag lätt lagt den tusenlappen på nya stroppar istället för på extralånga gjordar.

För mig är ELT värd alla pengar för min häst har haft lite problem med andningen (är struppipare) så han gillar att det är lättare att andas med den gjorden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 544
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka