Dressyrdomare med skala 1-7..?

R

Riverdance 1997

Efter ytterligare en genomförd tävling där min häst varit kanon, aldrig visat så fina ökningar och lagkamraterna hävdar att de aldrig sett honom så fin... så får jag mitt näst sämsta resultat någonsin för programmet.. *suck* Med det sagt kan jag tillägga att jag ändå landade på en 18:e plats av 34 starter... med 56.77%.. Det värsta var att jag förväntade mig det, pga. domaren.

Jag har skrivit en Msv C-klass åt samma domare, flera ekipage som startade där har ridit stadigt på mellan 62 och 66% tidigare, nu fick de helt plötsligt mellan 54 och 57%... samma domare...

Numera avanmäler många av mina kamrater sig från tävlingar där denna specifika domare dömer. Själv känner jag att jag nog nått min gräns nu. Vissa bekanta har till och med bestämt sig för att sluta tävla, och då pratar vi bara LA-nivå! Ska det vara så..?

Just denna domare missar dels mycket i programmen, själv hade jag ett avbrott i galoppen, men ingen kommentar och ändå en 6:a, medan en mellantrav som var helt ok fick en 5:a med kommentar "ingen skillnad". Enligt 6 pers. i publiken (de jag kände och pratade med) var det def. skillnad, även om den inte var 8-mässig direkt. En ökad galopp med suverän upptagning, inte mot hand, inte ur form och ingen tvärnit, inget avbrott och inte otaktmässig en enda gång... 4:a... Det är inte ens godkänt...

Är det här ett vanligt problem ute på banorna i övriga Sverige också? Finns det fler domare som sätter betyg mellan 1 och 7 endast, och som väljer betyget 6 om de missar att se något moment..? Vi börjar i alla fall tröttna här i området nu...

Nähepp, om jag ska ta och avanmäla ytterligare en klass med denna donna nu då..

// Mvh - J

Sv: Dressyrdomare med skala 1-7..?

Hade varit kul om nån videofilmat nån ritt, för att sen be en annan domare betygsätta, och jämfört poängen. Visst håller vissa domare en väldigt låg skala, men det finns också ryttare (säger INTE att du är så) som grovt överskattar sin förmåga.

Några ekipage måste ju domaren ha gillat i alla fall med tanke på att det vanns på 78,38%.

Jag var också med. Hade väntat mig någon procent högre i alla fall och förstår inte hur vi kunnat få en 5:a och kommentaren överilat på skritten :crazy: Somnar är väl en mer passande beskrivning på min häst.. Det var inte mycket jag fick ut av protokollet den här gången.
Hade tyvärr ingen med mig som kunde filma så om det bara var värt 55,48% som vi fick kan jag inte uttala mig om.

Jag tycker att det är ett jätteproblem att domare dömer så olika. Verkar variera både mellan distrikten och finnas de som "dömer underligt" lite här och var. Tyvärr är det nog något man får ta när man håller på med bedömningssport däremot så bör det tas upp ifall många ryttare uppfattar att en specifik domare har orimliga krav i en viss klass eller konstant ligger väldigt annorlunda i poängsättningen. Tycker speciellt kraven på formen i lätta klasser skiljer väldigt mycket beroende på vem det är som dömer.

Red senast i somras en klass med tre domare och då skiljde det dryga 10% mellan den som satte högst respektive lägst poäng, den tredje var någonstans i mitten (vilket var det som stämde bäst med min uppfattning av ritten både då och när jag kollar på filmen) Tror det högsta var 68% och lägsta 57% vilket då var min och hästens högsta respektive lägsta poäng någonsin i den klassen (som vi startat ett antal gånger).
Även kommentarerna varierade från "mjuk och prydlig ritt, stadig form och hästen väl framme i handen men försök hitta ett något lugnare grundtempo" till "hästen ngt djup i formen, passa näsan och rid mer framåt" :crazy:

Senast ändrad:

Jag tycker man ser problemet tydligt när dom är 3 som dömer, stoooora skillnader på vart dom har placerat ekipagen. Det kan ju tex se ut 26,1,8 och då ställer man ju sig såhär :confused::confused:

kl...
Här är det stora problem med att dommarna ligger toklågt i %... tror tom det har utförts en allmän varning att de ligger för lågt, ingen skillnad dock... åker vi till grannlänen är det inte lika illa

Och ändå finns det domare "hos dig" som dömer väldigt enigt med domare i andra län. Så samtliga domare i ditt län kan knappast vara lika låga i betygsättningen, eller?

Några ekipage måste ju domaren ha gillat i alla fall med tanke på att det vanns på 78,38%.

Fast tjejen som vann på det var ju Emelie Nyreröd, på en ny 5-årig stjärna... :) Jag såg den ritten, och det var snarare konstigt att hon inte landade på över 80...

// Mvh - J

... men det finns också ryttare (säger INTE att du är så) som grovt överskattar sin förmåga.

Haha, ingen fara.. :) Möjligen har jag en tendens att höja min häst till skyarna, de rosetter vi har, har vi nog tagit TROTS mig på ryggen, inte tack vare.. ;)

Visst finns det flera sådana, dem ser jag också titt som tätt. Visst är det roligt att de kommer ut och vågar prova, men för en domare som denna, blir de ofta helt sänkta istället..

Jag leker nu med tanken att trots allt inte avanmäla nästa start där hon dömer, bara för att jämföra med tidigare protokoll från inte allt för länge sedan. Samtidigt känns det lite som att kasta pengarna i sjön..

// Mvh - J

Och ändå finns det domare "hos dig" som dömer väldigt enigt med domare i andra län. Så samtliga domare i ditt län kan knappast vara lika låga i betygsättningen, eller?

Absolut inte! :) Vi har domare som är kanon, ligger jämnt i bedömningen med varandra och som får ryttarna (inkl. mig) att känna sig nöjda och peppade att kämpa vidare, även om procenten inte är i topp. Det här inlägget för min del rör sig om just domaren från helgen i synnerhet (och liknande domare i allmänhet) som är den enda som jag upplever som alldeles för hård i sin bedömning, och huruvida det är vanligt, eller om i haft "otur" här i krokarna bara :)

// Mvh - J

Här i Västerbotten har vi inte så många domare, och de som dömmer lite högre klasser brukar flyga hit från södra sverige. Men jag tycker i allmänhet att domarna har blivit bättre på de två år jag tävlat med att använda hela poängskalan. Jag har fått allt från 0-9 poäng. :o
Vissa av domarna är stängare än andra och andra tittar efter andra saker än vissa. Men det tycker jag att man lär sig lite med tiden och att man då är ganska förberedd. "Jaha nu är det den här domaren som är stenhård och då får man kämpa för att komma över 60 %" Medans "Jaja nu är det den här domaren som i allmänhet dömer väldigt högt".
Så länge domaren är konsekvent genom alla ekipage så tycker inte jag att det gör så mycket att procenten skiljer en del mellan olika domare.

Jag tycker heller inte det är något problem om de överlag dömer högt/lågt bara det är konsekvent, sedan vill jag ju gärna ha lite goda råd och kritik så jag vet vad vi ska jobba på för att komma högre, det är mer värt än själva poängen.
Jag har nog varit enig med domaren de två gånger jag tävlat, jag har fått påpekande om det jag själv tyckte gick dåligt, nej uruselt menar jag förståss :D

Här i Västerbotten har vi inte så många domare, och de som dömmer lite högre klasser brukar flyga hit från södra sverige. Men jag tycker i allmänhet att domarna har blivit bättre på de två år jag tävlat med att använda hela poängskalan. Jag har fått allt från 0-9 poäng. :o
Vissa av domarna är stängare än andra och andra tittar efter andra saker än vissa. Men det tycker jag att man lär sig lite med tiden och att man då är ganska förberedd. "Jaha nu är det den här domaren som är stenhård och då får man kämpa för att komma över 60 %" Medans "Jaja nu är det den här domaren som i allmänhet dömer väldigt högt".
Så länge domaren är konsekvent genom alla ekipage så tycker inte jag att det gör så mycket att procenten skiljer en del mellan olika domare.

Fast det är ju inte det som är problemet,problemet är ju när placeringarna mellan ekipagen skiljer så markant som det gör. Tycker man ser det på var och varannan tävling.

Det är väldigt trist när domare inte vågar använda hela skalan, men samtidigt så är det ingen katastrof om de ligger lågt, så länge de är konsekventa och ligger lågt hela tiden tycker jag.

Katastrof är det ju inte men det blir ju lite konstigt om nivån för att erhålla de "magiska" 62 procenten för att kvala till nästa eller stanna kvar i nuvarande klass skiljer sig väldigt mycket.

Fast om det är LA nivå så kanske det inte är så troligt att något av ekipagen förtjänar 8-10 i momenten??
Jag har varit ute några gånger under sommaren på LB och LA. Tycker nog att bedömningarna varit rätt rimliga - utom när jag fick 63% i LB på 4-åring som inte orkade med galoppen och som gjorde rätt kass travökning. Tror att den domaren gav alldeles för snälla poäng. Kan tillägga att 4-åringen dessutom är en fjording, om det sätter saken i annat perspektiv.

Nej avanmäl inte!! I nästa tävling dömmer hon ju "bara" förklassen!! Nu kör vi!!
C

.

Just denna domare missar dels mycket i programmen, själv hade jag ett avbrott i galoppen, men ingen kommentar och ändå en 6:a, medan en mellantrav som var helt ok fick en 5:a med kommentar "ingen skillnad". Enligt 6 pers. i publiken (de jag kände och pratade med) var det def. skillnad, även om den inte var 8-mässig direkt. En ökad galopp med suverän upptagning, inte mot hand, inte ur form och ingen tvärnit, inget avbrott och inte otaktmässig en enda gång... 4:a... Det är inte ens godkänt...

// Mvh - J

Det är det här jag tycker är allvarligt, inte att h*n ligger lågt så länge h*n är konsekvent. Att domaren uppenbarligen missat en del grejer i programmet och ger betyg och kommentarer som inte stämmer överrens med det som faktiskt sker på banan.

Kan ni inte prata med distriktet, ni som upplevt detta, och se om de kan skicka ut en domarkontrollant?

Jag har fått väldigt olika. Första omgången av div1 så gick han bra överlag men han slängde sig en gång i galoppen för han blev rädd, bröt av i en förvänd galopp samt ett byte i den ökade galoppen. Ändå fick vi 69% för han gjorde det andra så bra:D
Nästa omgång red vi samma program och han gick bättre än första omgången för han var mer avslappnad och vi fick inte alla missar vi hade första gången. Vår lagledare sa att han gick bättre än han gjorde i jönköping så vi väntade spänt på resultatet. 60%! :eek: Det värsta var väll att i protokollet var det inget speciellt domaren klagade på :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
F
Dressyr i söndags så debuterade jag och pållen på tävlingsbanorna, dock bara i en L B:1! Är i slutändan jättenöjd med pållan som gjorde sitt...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Frieserhäst
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·
F
Fälttävlan Vilken erfarenhet har ni av dressyrdomare och fälttävlan? Vi är några stycken som diskuterat detta ett tag och inbillar oss att vi...
2
Svar
38
· Visningar
3 895
Senast: tant agda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30