Dressyrbilder o frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare traloppan
  • Startdatum Startdatum
T

traloppan

Jag vill ta fram en häst att rida OS på :smirk: , vad tror ni om att betäcka detta ponnysto med Weltmayer? Hon är e.Derano B ue. Samba ox.

Bilderna är tagna förra sommaren och tyvärr inte så bra, framförallt inte kvaliten på dem. Hon kan bättre! I vilket fall är hon en av de bästa hästar jag ridit, liksom hennes två bröder. Alla tre har en helt otustanding ridbarhet som jag aldrig känt tidigare på någon häst!!

I år fyller hon sex och ska kvalas till Breeder, därefter funderar jag på att tävla henne som stor häst, hon har enormt lätt för samling och rör sig stort, luftigt med mycket tackt - som vilket halvblod som hellst och borde alltså inte ha några större problem att hävda sig (??) :confused: , själv är jag ju desutom liten vilket gör att hon ser betydligt större ut än vad hon egentligen är! (146 cm)

http://groups.msn.com/traloppshemsida/derana.msnw?albumlist=2

Sv: Dressyrbilder o frågor

Hon ser väldigt trevlig ut, skulle säkert kunna hävda sig bland stora hästar.
Har hon lång hals, eller det är nåt jag tycker ser annorlunda ut som jag inte kan sätta fingret på :confused:

Det där med aveln överlåter jag till nån annan, men Weltmayer är ju väldigt fin

Nja, ganska. Något långt huvud har hon eller snarare lite små ganascher.

Undrar om det går att betäcka med Donnerhall? Han är väl död men finns det något fryst på honom? Hittade två andra fina hingstar i Flyinge katalogen också som jag inte vet så mycket om, de var e. Rubenstein (går det att betäcka med honom), den ena hette Royal Diamond och den andra Relevant.

Ingen mer som har några komentarer om "min" lilla guldklimp?? :confused:

har ingen aning om sånt men hästen var iaf jättefin!
det syns verkligen inte att hon är ponny (iaf inte när man inte ser hur stor hon är jämfört med nån annan)
Är du för gammal för att tävla ponny? annars skulle det väl bara va och sopa banan med dom andra=)

Vad är detta för något charmigt du hittat? :)
När började du rida henne?

/ Josefin

Pascalle- jo, jag är för gammal... (30) :crazy:

Nira- har ridit hästar åt ägaren sedan länge, båda syskonen är helt underbara. Denna har jag ridit från o till sen hon var tre o skulle ridit breeders på förra året. Vi kvalade på bra procent men jag fick tyvärr inte semester när finalen gick så det blev inget :mad:

I år ska jag i alla fall försöka ta ut semester i god tid!!

Hoppas det är bra med din pålle!! Är ni igång?

Hon är himla fin och verkar ha talang för dressyr. Men huruvid hon passar ihop med Weltmayer vill jag låta vara osagt, då jag inte är ngn stjärna på avel. Skulle kanske inte denna tråden passa bättre på avel. Jag hade definitivt satt tråden där eftersom där finns många kunniga avelsmänniskor. :)

Det har du nog rätt i! Hur får man någon att flytta tråden? Jag provar att trycka på "raportera" knappen så får vi se vad som händer. Tack ändå! :)

Personligen har jag bara erfarenhet av en ponny/storhäst
(tror att den är welsh,connemara/hbl) korsning men han är bland dom trevligaste hästar jag någonsin ridit. Han var i och för sig ett "misstag" men blev väldigt lyckad. Är inte av den moderna högbenta typen men det kan man nog inte räkna med att få heller. :bump:

Varför i hela fridens namn ska du betäcka henne med en Halvblodshingst?
Betäck med en ridoponnyhingst, du har ett korrekt ridponnysto, vilket det inte finns många av här i landet. (Många tror dom har men det är korsningsponnyer!).
Jag skulle satsa på en Holländsk ridponny, ädel elagant och med osedvanligt bra bakben!
Vill du trots detta ha halvblod välj då inte tyskt utan en långbent holländskt Halvblod som Twilight eller Metall etc. Tyskarna är för grova, speciellt Weltmeier, risken att du får en kortbent tax finns. Denna aspekt utifrån att det är ett ponnysto du ska betäcka!

Om du vill ha en häst att rida OS på tycker jag du ska köpa ett redan fött gångartsföl efter Weltmeyer eller annan kanonhingst. Det ger betydligt större chanser än om du själv försöker med ett ponnysto (om än med superstam.)

Framförallt vad gäller typen!

Men om du verkligen vill ta ett föl på detta sto så är Weltmeyer helt klart en av de bästa gångartsförärvarna som finns.

/C

Stoet är inte mitt och hon kommer definitivt att verka i Ridponnyaveln (hon har 40 p och som du säger enormt bra stam).

Att vi ändå funderar på att betäcka henne med ett halvblod (även som svar på Cyllenes fråga) är att jag inte har råd att köpa en avkomma till de hingstar jag funderar på.

Med tanke på den enorma ridbarhet samt de fantastiska gångarter och utmärkta exteriör hennes mamma förärvt vill jag gärna prova att ta ett föl på henne, det är ridbarheten jag är ute efter därav även min önskan om en tysk hingst (som oftast ger utmärkt ridbarhet).

Det räcker att avkomman blir 162 cm. Risken finns att den inte blir så stor men det kan fortfarande bli en utmärkt juniorhäst. Frågan är bara hur stor risken är att det blir en liten avkomma.

Derano B har ju gett ganska stora avkommor, och arabblodet bakom henne kan ju också ge stort.

Andra hingstar jag tittat på är Rubinstein och dess avkommor. Vad tror ni?

Jag tror att det är fullt möjligt att få fram en liten svårklasshäst med att korsa Dera na med ett halvblod.
Anledningen att jag tror det är att just ponny ur Derano hingstlinjen har visat att de går att utbilda upp i S dressyr.
Det är mycket ovanligt med ponny att de besitter så stor ridbarhet att det är möjligt, men just Deranoponnyerna har inte bara lyckats med att upprepade gånger vinna ponny EM de har också bevisat sin förmåga i klasser ända upp i grand prix.

Givetvis är det större marknadsvärde med en avkomma undan detta ridponnysto med en ridponnyhingst. Men som en "fattighetsavel" för dig som önskar en svårklasshäst är det nog ivarjefall teoretiskt möjligt.

Vad det beträffar storleken så har Derana som sina största anlag ca dryga 150 cm, men hon för även mindre anlag. En avkomma med en 170 cm hingst kan bli som störst 160 cm, men kan om det slumpar sig bli betydligt mindre.
I korsningsavel får man oftast bäst typ med stor moder liten fader. I ditt fall är det ju tvärt om och du riskerar att få en avkomma med stor kropp och korta ben. Det behöver inte alltid vara så att stor far liten mor ger storkroppade och lågställda avkommor, men är rätt vanligt.
Försöka duger, och ett sto är ju inte förbrukat med ett föl. Dera na kan ju användas både till ett försök att producera "billighets" svårklass individ som i ridponnyavel.

Jag hade inte valt Weltmeyer, han har ingen ridbarhet och trots alla hans 1000-tals avkommor finns där knappt några i GP. Tyskarna själva är inte speciellt förtjusta i avkommor efter denna hingsten då dom knappt går att samla.

Om jag velat rida OS hade jag nog satsat på att köpa en riktigt bra unghäst med kapacitet till de klasserna. Nu har jag varken kunskapen eller intresset ;) men jag tycker att det låter onödigt chansartat att satsa på att avla på ett ponnysto. Det finns nog en bra unghäst att hitta för dig med stor kapacitet. Låter som ett bättre val

Nirak

ponnyrumpan_87 skrev:
Har hon lång hals, eller det är nåt jag tycker ser annorlunda ut som jag inte kan sätta fingret på :confused:

Ja hästen är inte indragen och kort i halsen som det brukar se ut :angel: :D

Jag vet ingenting om stor häst-avel, bara ponny :D! Så jag låter raden stå tom :banana:!

Men jag kan säga att hon ser finfin ut :love:! Hur kommer det sig att du rider ponny som överårig? Som det verkar för mig nu, kommer jag rida ponny hela livet (jag är 17). Tycker att alla stora hästar känns som elefanter :smirk:!

Det handlar inte enbart om att avla fram en "billig häst" utan det jag är mest ute efter är den fantastiska ridbarhet hennes mamma nedärvt till sina avkommor!

Nu lever tyvärr inte mamman längre så det går ej att avla på henne, å andra sidan är Deranah betydligt bättre både exteriört och gångartsmässigt än vad modern var, och dessutom bättre stammad.

Deranah (men även hennes två syskon) är en ren dröm att rida. Vi har fått ställa av alternativt rida ut henne långa perioder av hennes utbildning då hon lär sig väldigt snabt och inbjuder väldigt mycket till samling (och det är lätt hänt att man överarbetar en så pass samarbetsvillig häst).
Hon är enormt trygg som häst, hetsar aldrig upp sig, är genomsnäll och gör alltid sitt bästa - sådanna hästar växer inte på träd!

Vad gäller risken att få en kortbent tax framförallt med tanke på att det är ett litet sto som ska betäckas med en stor hingst så undrar jag över de halvblodskorsningar som faktiskt finns. Varken Vermont, Julia eller Lotus är ju kortbenta? Och de är alla undan små ston som man lagt på större hingstar?

Vad gäller valet av hingst har jag mer och mer börjat kolla på Rubinstein avkommorna, tex. Rohdiamant och Royal Diamond. Vad tror ni om det?

Tack för alla intresanta svar! Fortsätt gärna! Det handlar ju trotts allt om mycket pengar att ta fram en sådan här individ.

traloppan skrev:
Vad gäller risken att få en kortbent tax framförallt med tanke på att det är ett litet sto som ska betäckas med en stor hingst så undrar jag över de halvblodskorsningar som faktiskt finns. Varken Vermont, Julia eller Lotus är ju kortbenta? Och de är alla undan små ston som man lagt på större hingstar?

Risken finns för "tax-häst" då man betäcker litet sto med stor hingst. Jag tror knappt att det förekommer om man gör tvärtom (stort sto-liten hingst), varför det är så vet jag inte. Jag tror inte att det är särskilt vanligt att det blir taxar, men risken finns. Lotus & Vermont har mindre mammor & menar du den Julia jag tror så är hon ett litet halvblod.

Som ridponnyuppfödare tycker jag ju att ett så bra sto ska användas i ridponnyavel, men det hindrar ju dig inte att ta ett storhästföl till att börja med! Vill du ha ett storhästföl efter ditt sto tycker jag absolut att du ska prova!

Lycka till!

jättefin var hon iallafall :)

Jo vi har precis kommit igång, Pajas och jag. Vi var iväg och tränade för Madde som Anna och hennes syster också rider för, och det gick jättebra! Vi har ju inte tränat för tränare sedan Ubbe-kursen i somras så det behöves verkligen. Imorgon ska vi rida programridning i LB på ridskolan, hoppas det går bra, för det kändes jättebra idag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka