D

Dammix

Har ridigt mycket dressyr det senaste året och lär mig utan att själv veta om det.
Hur tränar man en häst i dressyr på bästa sättet?
Jag vet iallafall inte något specielt med det.
Jag rider en fjording och vi får låna paddocken som finns över vägen, jag tycker igentligen mer om hoppning och hästen jag rider också.
Ändå är hon duktig i dressyr och går nu i fin form.
Men jag förstår inte varför man tävlar i hoppning och dressyr (är ingen tävlings människa).
Är det för att visa sig duktig eller bara för det är roligt? (håller mig till roligt, bara frågar)
Iallafall fattar jag inte vad som är så kul med att tävla:confused:
Jag tycker mer om träning och att bara va med hästarna:love:

Sv: Dressyr

Jag tävlar för att det är roligt att bli bedömd och att se resultat på det man tränat på i år och dar! :D
Man lär sig verkligen mkt, för i protokollen skriver dom ju både dåliga och bra saker, dom skriver ju exakt vad dom tänker, dom är till för att vara kritiska!

Om man bara frågar sin kompis eller förälder om det ser bra så är det ju inte så jättestor chans att denne är HEEELT ärlig, eller?

Så tycker jag... Alla tycker väl olika förståss :p

Lycka till med tävlandet ;)

Tack:D
Kul att du skriver, jag får lätt ångest(därför ej tävlingsmänniska) och det är synd för jag tror jag skulle tycka om att tävla.
Har du något bra tips på träning?
skriv gärna det då :)

Hmm... alltså, jag tävlar ju bara ridskoleponnysar :p Så det är inte så lätt att säga.. Jag får ju också olika ponnysar hela tiden, jag tävlar nästan aldrig hästen som jag rider mest på lektionerna! :(
Men det är sånt man får leva med. Senast igår tävlade jag en ponny som jag inte ridit alls på 2-3 år :crazy: Det gick inte särskilt bra, men man lär sig ju hej dundrans mycket på att alltid ha det såhär! (Det har jag JÄMT...)

Så det mesta får jag lixxom tänka på på framridningen. Det viktigaste att känna då är väl att hästen lyssnar på hjälperna, att man kan göra halt där man vill osv. Man ska även tänka ordentligt på sin egen sits och sådär :) i Dom allra lättaste klasserna behöver man ju inte vara proffs för att rida :p

tack för tipset, jätte kul att du skriver.
Jag brukar själv inte tnka så mycket utan låter det gå som det går när jag rider och då brukar hästen gå i fin form :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 171
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka