Sv: dressyr
eftersom du har fått så några svar så svarar jag med fast att jag inte är aktiv, och så ha rjag bara ridit en 12 som det inte gick så bra på.
Jag rider min egen stil... det är en blandning mellan vanlig dressyr och western. jag arbetar mkt på lång tygel och med vikthjälper.
förra vintern kunde jag göra piruetter på långtygel och genom att bara ändra vikten!! passagen kom med bara en halvhalt med sätet.
min häst kan alltså alla rörelser inom dressyren, men jag rider inte så ofta på bana, men hästen ska gå i form när jag rider ut, och vi tränar en del galoppombyten och tempoväxlingar, mest för lydnaden igentligen.
när man väl kommer till ridhuset ( max några ggr/år) så är hästen lycklig över att äntligen få arbeta ordenkligt så då klaffar nästan allt! helt underbart!
för mig är det viktigt att man kan rida ordenklig dressyr, dels för att folk tror att som distansryttare så flänger man ju bara runt i skogen, och det finns inget roligare än när man råkar vara samtidigt som en sån person i ridhuset och ens egen häst är så himla mkt duktigare!
framförallt när de har de fördomarna! Men oxå för att det faktiskt är jätte viktigt att hästen har styrka att bära sig själv och för att det är super viktigt med smidigheten.
nu blev det en hel uppsats... jaja...