em76

Trådstartare
Ni/de som tävlar distans på högre nivå, hur mycket och vilken slags dressyr rider ni/de?

Sv: dressyr

Nu har jag ingen tävlingshäst men jag har ridit upp till 160 km. Jag gillar den klassiska dressyren eller vad det heter. Hängande tyglar och en häst som bär sig själv. Jag tycker om den slags dressyr som tex Jean Francis Pignon, Alexander Nevzorov med flera uppvisar och försöker träna mina hästar därefter :D

Jag har ingen ridbana så jag rider sällan på någon, men rider dressyr på vägarna, i skogen en liten stund varje gång jag rider ut :)

Sv: dressyr

eftersom du har fått så några svar så svarar jag med fast att jag inte är aktiv, och så ha rjag bara ridit en 12 som det inte gick så bra på.

Jag rider min egen stil... det är en blandning mellan vanlig dressyr och western. jag arbetar mkt på lång tygel och med vikthjälper.

förra vintern kunde jag göra piruetter på långtygel och genom att bara ändra vikten!! passagen kom med bara en halvhalt med sätet.

min häst kan alltså alla rörelser inom dressyren, men jag rider inte så ofta på bana, men hästen ska gå i form när jag rider ut, och vi tränar en del galoppombyten och tempoväxlingar, mest för lydnaden igentligen.

när man väl kommer till ridhuset ( max några ggr/år) så är hästen lycklig över att äntligen få arbeta ordenkligt så då klaffar nästan allt! helt underbart!

för mig är det viktigt att man kan rida ordenklig dressyr, dels för att folk tror att som distansryttare så flänger man ju bara runt i skogen, och det finns inget roligare än när man råkar vara samtidigt som en sån person i ridhuset och ens egen häst är så himla mkt duktigare! :banana: framförallt när de har de fördomarna! Men oxå för att det faktiskt är jätte viktigt att hästen har styrka att bära sig själv och för att det är super viktigt med smidigheten.

nu blev det en hel uppsats... jaja...

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka