W

Warhammer

Hejsan!!
Jag tänkte starta en dressyr tävling bara en LB:1 men ändå :D
Det är en ponny jag har och vi tävlar annars hoppning men ändå jag måste ju prova någon gång :angel: Så nu behöver jag massor av tips!!
Eftersom jag är hoppryttare så har jag bara en hoppsadel.. men kan jag rida i den eller?
Behöver man en speciell ridhjälm?
Hur är det med bett får man rida med ett rakt gummi bett?
Hur är det med träns, tyglar mm....
Måste man ha sporrar?Har för mej att någon sa det ;)

Något mer jag ska tänka på? :crazy:
Något jag ska tänka på när jag rider programet?
Som man får mer poäng för?

Sv: dressyr??

Eftersom jag är hoppryttare så har jag bara en hoppsadel.. men kan jag rida i den eller? Ja, det kan du
Behöver man en speciell ridhjälm? Inte vad jag vet. Har sett dressyrryttare rida med sån här ventilationssak mitt på så.
Hur är det med bett får man rida med ett rakt gummi bett? kan tyvärr inte svara på det. Men rakt är iaf godkänt
Hur är det med träns, tyglar mm.... pullarnosgrimma är ej tillåtet, tyglarna måste vara av läder iaf på ena sidan eller ngt. Jag har ridit med flätade, och såna med "tyg" på.
Måste man ha sporrar?Har för mej att någon sa det Nej, det tror jag inte. Du får dock ha max 1,5 cm på ponny.

Något mer jag ska tänka på?
Som man får mer poäng för? Tänk på vägarna, att rida lagom stora och runda volter etc.

Lycka till! :)

Warhammer skrev:
Hejsan!!
Det är en ponny jag har och vi tävlar annars hoppning men ändå jag måste ju prova någon gång :angel: Så nu behöver jag massor av tips!!
Eftersom jag är hoppryttare så har jag bara en hoppsadel.. men kan jag rida i den eller?

Som man får mer poäng för?

Hoppsadel går bra att rida i och du behöver ingen särskild hjälm.

Jag tror bara man får rida på två delat eller tredalet tränsbett på ponny, ingenting annat.

Ingen pullarnosgrimma och jag tror heller inte att gummityglar är populärt men är inte säker, textiltyglar tror jag inte är några problem (tävlar iaf jag med :D ).

Du måste inte ha sporrar på en lokal tävling.

I en LB där det inte ingår några speciellt svår rörelser är det viktigaste att du är noggrann med vägarna . Viktigt att su gör rörelserna precis vid de bokstäver det ska vara inte två-tre meter före/efter.
Var noga också med övergångar, det ska var mjuka och fina övergångar.

Ta det lugnt och ha kul! Lycka till!

Försök att få volterna så jämna som möjligt hellre lite mindre än lite större eftersom en liten volt är svårare än en stor volt.

Ska man ha skydd eller lindor elller det kanske man inte får ha :angel: :confused:

Nepp, du får ha skydd/lindor på framridningen och egentligen tills att du får startsignal och börjar rida programmet. Men då får man vara jäkligt kvick att hoppa av och ta av dem på under 1 min :D Men under prog. får du inte ha skydd.

en del har lindor eller skydd när de rider fram och tar av det kanske 5-10 minuter innan de ska in, men jag tycker det är för jobbigt... så jag rider oftats fram utan...

Något mer jag ska tänka på? Ha roligt! :idea:
Något jag ska tänka på när jag rider programet? Rid riktigt nogranna vägar, där kan man alltid tjäna poäng, gör alla rörelser exakt där de ska vara, tänk på att INTE gå ut i hörnen i serpentinerna och även om hästen inte gör några super ökningar så visa övergångarna genom att samla/ta ett par kortare steg precis innan längningen och lika dant efteråt.
Något du också tjänar poäng på är att visa att du tycker det är roligt, misslyckas du, le åt det, bli INTE arg på hästen på banan. :D

Tycker att det är roligt att det finns hoppryttare som vågar sig ut på dressyrbanorna, en eloge till dig! :bow:

Senast ändrad:

var kombinationstävling (dressyr på lördan, hoppning söndan)i Himledalen i helgen, det vimlade av hoppryttare i lördagens dressyr, i alla fall i Lc:n och LB:n, kul att se!

attberopå lägningar. Om du inte får till en superlägning så minska mycket i övergången ;) då ser det ut som att ökningen var större än vad den var.

Warhammer skrev:
Hejsan!!
-Ja
- nej, bara den är godkänd
- Nej, bettet måste vara ledat. endast 'vanligt' tränsbett och tre-delat med rundad mittdel är tillåtna. Får vara av metall, hård plast (ej mjuk, böjlig), hårt gummi eller metall klätt med gummi. Bettringarna får vara löpande elelr fasta
Träns skall vara av enbart läder. Tyglar ska vara av läder eller textil. Även gummivävtygel (textil med invävda gummitrådar) och tygel fodrad med tunt gummi (tunt lager gummi på insidan) är tillåtna. Gummitygel (gummi runt om ) är inte tillåten.
inte på lokaltävling

Något jag ska tänka på när jag rider programet? Som man får mer poäng för?
-vägarna och hörnpasseringarna kan man plocka poäng på, eller snarare - det är dumt att förlora poäng genom att lsarva med dem.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 278
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?