Dressyr sadeltips

lektra

Trådstartare
Har precis köpt sadel till min stora häst. De blev en Bates Isabelle, Som är framställd av Bates Australien i sammarbete med Isabelle Werth.
bat_isabell_200.jpg

Det är en super sadel. :love: Man sitter som guten i den pga den djupa sitsen och de flyttbara knästöden. Den har även Cair system och man kan byta koppjärn i den för att få de som passar hästen bäst.

Den finns även i syntet av Wintec och då är den ännu billigare.
Det är mitt bästa sadel köp. :bump:

Sv: Dressyr sadeltips

Den ser ryggelak ut tycker jag när det sticker ut sådär baktill. Inte många kusar som klarar av att bra en sån sadel.

Undras då varför vår ET (en av de mest välrenomerade ET´s vi har här i landet) REKOMMENDERAR denna sadel för ryggar näst efter de bomlösa varianterna.. Just pga. Cair systemet som har visat sig vara mycket bra för hästars ryggar...
Så elak lär den INTE vara...

Och till trådskaparen: BRA KÖP! Brukar rida i en sån också och den är helt fantastisk!!! :love:

Jag har ridit i min Bates i många år.
Min häst vägrar ha en annan sadel på ryggen, blir spänd i rörelserna och får knutor på rygg muskeln.
Så nu är det bara den som gäller, tyvärr börjar den bli sliten, men jag vågar inte byta.

Jag har syntetmodellen.
Det är nog det bästa köp jag gjort i mitt liv :)

Luftsystem i sig är en helt fenomenal uppfinning tycker jag :love: Jag har en Crown med luft som är fullkomligt underbar :love: :love: Den absolut bästa sadel jag haft! Man kan pumpa/släppa ur luft allt efter häst och utveckling. Och dessutom är de supersköna att sitta i!

Själv är jag däremot ganska skeptisk till just Bates men det är ju roligt om ni och era hästar är nöjda med dem!

Till hästar med breda ryggar tycker jag Albion är helt outstanding!! Hade själv en Albion Style, storlek W, till mitt halvblodssto med enormt bred rygg och det var den enda sadeln som hon fick plats att röra sig sidvärts i. Så den kan jag varmt rekommendera :love: (har mött flera andra med samma problem som också enbart rider i Albion nu för tiden)
(Finns även större storlek än W vid behov men tyvärr är de flest på begagnat marknaden bara i MW)

mizz_beauty skrev:
Vilken är max vidden. Har breda ryggar på mina hästar. Vilken prisklass ligger den på?

Jag vet ärligt talat inte vad som är bredaste i kopparjärnet med siffror.. SJälv har jag också en bred häst. Som på sin hoppsadel (Wintec) har det bredaste 8vitt koppjärn). Men i dressyr sadeln har den näst bredaste (rött koppjärn).

Modellen i läder kostar runt 14000 men i syntet modellen 8900 kr.. finns också begangnade på marknaden

Senast ändrad:

Saigon skrev:
Till hästar med breda ryggar tycker jag Albion är helt outstanding!! Hade själv en Albion Style, storlek W, till mitt halvblodssto med enormt bred rygg och det var den enda sadeln som hon fick plats att röra sig sidvärts i. Så den kan jag varmt rekommendera :love: (har mött flera andra med samma problem som också enbart rider i Albion nu för tiden)
(Finns även större storlek än W vid behov men tyvärr är de flest på begagnat marknaden bara i MW)

hade en albino till min förra häst, så jag håller med dig :D

Grattis till en underbar sadel!

Brukar rida min tränares häst i en sån och det är verkligen den skönaste sadel jag ridit i.

Liknande trådar

Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 480
Senast: Nevermind
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
975
Utrustning Min älskade Wintec Cair börjar bli ordentligt sliten och det börjar bli dags att fundera över vem som ska få ta över efter denna...
Svar
2
· Visningar
769
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025