dressyr-pass

S

Smoothiee

Okej, nu är det såhär att jag rider på både ridklubb och även i ett litet stall med 6 hästar.

Jag brukar rida alla ganskaofta men den ena hästen har jag ridit lektion för och för denne har jag ridit några gånger. Och det skiljer så mycket på denne instruktören och själva ridläraren på klubben.
När jag red för instruktören så jobbade vi på att få hästen att gå på tygel och så sa h*n att jag skulle som såga på innertygel och ha stadig ytter men de gör vi aldrig på klubben. Det kändes som att hästens mun gick sönder.

Så min fråga är: ska man göra så för att få hästen att gå på tygel? :confused:

Sv: dressyr-pass

Fattar inte hur du menar, hur sågar man på bara inner? H*n menade inte ledande tygeltag? Annars verkar det märkligt.

Sen ska man iofs inte hålla så hårt.

Vill man få hästen på tygeln handlar det om att fånga upp drivet från bakbenen, med en stadig mjuk hand.

Senast ändrad:

alltså mankan ju såga ner hästen, men som jag uppfattade det sa h*n att jag skulle ta rejält på inner ungefär var 3-sek hålla på så tills han gå på tygeln. Men resultatet kom i slutet.

Du sågar aldrig en häst i munnen. Du kan inte mekaniskt dra i innertygeln och tro att hästen går i form. Det är stor skillnad på en häst som "knixer" på nacken och en som arbetar och ligger i en bra form. Lita på din egen känsla. Som andra skrivit- hästen ska komma "bakifrån" och fram till handen. Jag menar att du får driva med ditt säte/innanlår/rumpa så hästen börjar arbeta med sina bakben korrekt. Formen kommer då med på köpet. Tycker det är bra att du är kritisk och inte bara sväljer allt vad andra säger. Man ska kunna kommunicera med sin instruktör- ställ frågor när du inte förstår och be h*n förklara. En mjuk hand är A och O, känner du själv att din hand är för hård mot hästens mun så är den förmodligen det. Det är riktigt att ytter hand ska vara stilla. Det är den yttre tygeln som hästen ska "lägga sig på" när den går i form. Var mjuk men ändå stadig på din ytterhand hela tiden. Att hästen går framåt hela tiden är viktigt. Du får inte bromsa den i sina rörelser. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

aldrig såga!! byt tränare, genom att såga böjer hästen bara på nacken, jag tkr inte du ska behöva blå hålla ner hästens huvud för att den ska gå i "form", hästen ska kunna gå där med bara stöd/kontakt i tygeln. Rid ihop hästen och gör mkt halvhalter, håll kontakt med munnen och rid fram till handen, gör halvahlter om hästen bara springer fortare. Jag brukar tänka att istället för att det ska kännas som att du har halsen 1m framför dej och baken 1m bakom ska det kännas som att du har mer allt under dej. (kankse ingen som fattar men).

Okej. Tack för svaren. :D

Men jag är ganska blyg av mig, och de resulterar att jag inte vågar fråga. :o

men är ju bra att du frågar här iaf :) för om den där tränaren tror att hästen går i form om du sågar ner den, kmr den bara komma med förkaringar... Känner igen typen även om det inte var om sågning, en som jag red för föut tyckte att jag skulle ge ledande tygeltag i vart annat steg för att hästen skulle lossna i bogen, det resulterade bara i att han sköt ut bogen coh sen fick jag inte in den. Sa sedan till henne att när jag red på han själv så red jag lite öppna och sluta och skänkelvikning och att han då blev mkt bättre i bogen, men då börjhade hon om sina j*vla ledande tygeltag igen... Man trivs inte med alla tränare är bättre att rida för en som du känner att det här känns bra för mej.
Vet inte hur mkt du kan men tkr det är bra att du reagerar på att man inte ska såga ner hästen på tygeln, vet många som gör det och tkr hästen går i form för att den böjer på nacken :crazy:

jo jagvet det är många som gör det. Och jag gör aldrig det förutom då när hon sa det. Är väl ingen nybörjare men ridit i ca 7-8 år men känns sóm att ridningen står still just nu och att de är en uppförsbacke sen sist jag red för instruktören för det gick så dåligt. Och på ridskolan gör vi samma saker varje vecka. Har ridit på ridskolan i kanske 7 år och innan sommarlovet började fick vi lära oss skänkel-vikning. :eek: vilket jag redan kunde. Ska nog byta grupp. :D

ja går extremt mkt segare på ridskolor har ridit på ridskola i 10 år och de ttvå sista åren hade jag oxå medryttarhäst /halvfodervärd och då utvecklades jag mkt mer på de två åren, fick egen häst i sep så rider inte på ridskola mer. Men var först när jag började rida mer privat som jag började komma på formen och över huvud taget visste vad det var.
Drabbades av att det kom in nya som kunde mindre i gruppen så att man fick börja om, sånt stoppar ju utvecklingen och 1 gg i veckan är inte så mkt egentligen.

nej de är det inte. 1gång i veckan är för lite men då rider jag ju i de andra stallet också då och då så det blir lite mer än 1gång i veckan :D Tänk om jag också kune ha egen häst, men mina föräldrar är alldeles för snåla för sånt. :mad: har också haft medryttarhäst men som tyvärr blev slaktad pga halt i till och från och det blev aldrig bra. :cry:

okej ja det är svårt, men det är ju dyrt att ha häst. Jag delar min häst med min kompis dels för kostanden och för tiden, går på gymansium så skulle aldrig hinna upp varje dag.

okej. ;p Jag ska börja nian till hösten så jag antar att de blir mkt skol-arbete. :mad: så väntar nog ett par år iallafalll. :D

joo, alla brukar ju säga att 8:an är värst men det är den inte!! Fast gymnasiet är ännu värre iaf om man går mer plugg linje som jag, går man en praktisk är det väl inte så drygt precis.

8:an var jävligt tung i slutet, de enda jag tänkte på var skola, hem, äta plugga ev träningoch sova. Säkert i några månader. Men det gav resultat :D Fint ämne vi snackar om? handlar ju okcså om ridning. :angel:

hehe, aa tänkte oxå på det att vi kankse kom ifrån ämnet lite ;) men aja. Ja när jag tänker tillbaks var ju 7:an rena semestern ;)

Det finns inget som heter: få hästen att gå på tygeln!
Man kan inte få en häst att gå på tygeln, men man kan få en häst att böja på nacken genom att såga, ja! Men jag tror du menar att du vill få hästen att samla sig, arbeta med rygg och bakben! De finns inga tips på hur man gör, men man kan inte bara sitta och såga med tyglarna! Det är viktigare att ställa med innerben, innertygel! Och göra mycket lösgörande övningar, som t ex skänkelvikning, mycket volter genom att ställa! Blir hästen mjuk och avslappnad så höjer de ryggen och då JA, då "går de på tygeln" som du menar ;)

(Jag vet att jag inte är bäst på att förklara)

okej, det ska jag tänka på :D

Tuvisen: ja 7an var bättre 8an iaf. Men dagis var iallafall bäst. :love: haha

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama