dressyr på ponny som stor häst

Sv: dressyr på ponny som stor häst

Jag har funderat lite på WC just av anledningen att de tilltalar mig tack vare ponnystuket. Hur är de "i huvudet"? Jag har aldrig ridit en renrasig WC, bara korsningar. Jag tycker de ser fantastiska ut, speciellt de av mer ridmodell än körmodell.

*kl

Underbart peppande tråd. Nu slipper man känna sig korkad för att man fortfarande vid 25 års ålder drömmer om egen ponny :o Nog för att "ponnyn" gärna får ligga runt 150 cm pga prislappen...

Många WC har tyvärr dåliga galopper. Har ett cobsto samt ett SWB sto, cobstoet har skönare mer lättsuttna gångarter (hon kan korta sin galopp otroligt mkt) medan SWB har mer register i sina gångarter men är banne mig inte lätt att sitta på....kan varmt rekommendera WC som vuxenponny MEN om du köper en unghäst, se noga till att den kan galoppera och inte bara strutta runt i showtrav. En vuxen WC ska du provrida ordentligt och kolla registret på. Underbara djur :love:
Mina cobbar har varit stencoola, en bomb kan brisera brevid dem utan att de går i taket men jag har träffat många stissiga cobbar med nerver på utsidan. Individer helt enkelt.

Tell me that. Hittade en jättefin gulbrun 5-åring med bra gång för mkt lite pengar - 152 cm. Perfekt... men så var man student i 2 år till :mad: Får väl trösta mig med att jag hade velat ha en något år äldre... Men då hittade jag ett suuuperfint sto med supergång för även här förhållandevis liten peng, 157 cm. Lite för stor för att vara liten, men inte stor för att vara häst. Där kunde jag inte trösta mig med åldern heller, så studentlivet är minre populärt vissa dagar :p

Tack för info :) Jag har som sagt inte kommit i kontakt med någon renrasig IRL men brukar dregla på hemsidor och annonser :o
Nån unghäst blir det nog inte, men när rids de in? Jag vill gärna ha en häst som är utbildad minst LB-LA men inom vissa raser tycker jag det är svårt att hitta. Araber tex.

De rids in när de är mogna för det :) med andra ord allt från 3 års ålder och uppåt.

Det är väldigt svårt att få tag på en större modell Welsh Cob som är utbildad eftersom de som har dessa hästar inte vill sälja dem i första taget. Det är inte alla cobar som har sämre galopp - själv tycker jag skritt och galopp är viktigast samt att de kan länga sig i traven (ridvänliga modeller alltså) och försöker samla på individer med dessa kvalitéer :idea:

Vill du se renrasiga Welsh Cob IRL är du alltid välkommen hem till mig för att umgås med ett gäng översociala hästar! :D

ja, jag tillexempel! D-ponny är så här perfekta i storleken till mig!
Och jag tycker att det ser lite "fel" ut om amn är superliten och rider superstor häst. red min kompis "drake" på 178 cm, hade inte mycket att säga till om där!

+ att jag har hundragånger hellre en snäll 155cm häst med lite sämre gång än en 175 cm häst med supergång som är svårhanterliga!

Men småhästar åt folket!!!!:banana::banana:

Jag har en connemara som för närvarande är 155 cm, 5 år gammal. Han ska bli min framtida fälttävlanshäst :D

Startade lite dressyr med honom i somras och det var aldrig kommentarer om hans storlek eller gång, annat än positiva (han har dock 3 bra gångarter men enligt rasstandard är han inte flashig eller har knän/haser alls). Dock var väldigt många imponerade över hans färg och hans svans, mörk/svart skimmel med vit man o svans :D

Stora hästar tilltalar mig inte alls, varken snälla/vilda, utbildade eller obildade. Jag har helt fastnar för ponnyer och kommer aldrig ha ett halvblod. Men mer övervuxna connemaror kommer det säkert att bli :love:

Och en fördel för små ryttare är ju att hästarna på drygt 150 cm är väldigt billiga.

De rids in när de är mogna för det :) med andra ord allt från 3 års ålder och uppåt.

Det är väldigt svårt att få tag på en större modell Welsh Cob som är utbildad eftersom de som har dessa hästar inte vill sälja dem i första taget. Det är inte alla cobar som har sämre galopp - själv tycker jag skritt och galopp är viktigast samt att de kan länga sig i traven (ridvänliga modeller alltså) och försöker samla på individer med dessa kvalitéer :idea:

Vill du se renrasiga Welsh Cob IRL är du alltid välkommen hem till mig för att umgås med ett gäng översociala hästar! :D

Åh, det gör jag gärna om jag har vägarna förbi. Just nu är det lite långt odck :o Jag sitter i norrbotten några månader till men är skriven i mälardalen, iaf tills jag flyttar upp permanent.

Lillagoajag: Tack:) vi tävlar upp till msvB.

Bortkommen och pancakes Tack så jätte mkt :)

Jag tävlade min d-ponny-arab 1 år bland stora hästar undertiden som jag letade en storhäst. Vi tävlade LA & MsvB med riktigt fina resultat. :)
Han blev även årets dressyrponny arab 2 år i rad (sista ponnyåret och när han tävlade bland hästar).

//Magda

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar