Dressyr på brukshäst

Sv: Dressyr på brukshäst

För att uppnå samling krävs ju vissa grundkvalitéer. OM hästen inte har så lätt att uppnå de övriga stegen, ja till att börja med balans förstås, men schwung tex. Hur menar du att den kan uppnå verklig samling då?
Kan man hoppa över det, menar du?

Jag definierar samling som lite kortfattat "vikten" på bakkärran och genom kroppen. Många kallblod kan vinkla sina bakben som ett skruvstäd och det är inte heller omöjligt för dom att komma genom kroppen.
De ska ju naturligtvis inte röra sig som en symaskin när den är lösgjord, men det är ju klar skillnad i kadens tex. i traven på en nordis och en gångartshäst även när hästen är lösgjord.

Jag tycker att det låter underligt att påstå att endast en häst med bra gång kan uppnå samling, för det skulle jag våga påstå är felaktigt

Ett kallblod kan mkt väl ridas i balans, med bra takt och rakriktad OCH samlad.
Vårt kallblod har inga gångarter att tala om, MEN han har å andra sidan en mkt bra takt samt lätt att arbeta i en korrekt arbetsform. Jag upplever honom som rätt okomplicerad att rida just pga. att han saknar den där extra växeln och det där "hänget" i gången.
Han är tävlad LA klasser regionalt runt mitten/nedre delens övre hälft av startfältet i resultatlistan. Han har vunnit nån LA klass på klubb/lokalnivå just för att de bättre hästarna "trixat" bort sig och han å andra sidan har gjort sin grej stabilt och prydligt.

Så sammanfattningsvis anser jag inte att det är omöjligt att rida ett kallblod i korrekt arbetsform och med samling. Men jag vet inte om du menade att det skulle vara omöjligt?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter underligt att påstå att endast en häst med bra gång kan uppnå samling, för det skulle jag våga påstå är felaktigt

Nej det menar jag inte, men du skrev också ungefär:

Jag upplever honom som rätt okomplicerad att rida just pga. att han saknar den där extra växeln och det där "hänget" i gången.

Lite av det måste de ju ha för schwung, som är en del av samlingen, inte som en gångartshäst självklart, men något av det måste finnas för att det ska kunna bli en riktigt korrekt samling enligt definitionen av samling, det var så jag menade. För att få den rätta rörelsen genom kroppen.

Nu när alla fått definiera sin egen version av samling för respektive hästtyp och efter deras förutsättningar...

...så vore jag glad om vi kunde återgå till tips om hur man rider igenom en sån här häst :)

Det jag menar är att ett kallblod visst kan gå med schwung även om de saknar den gång som gångartshästar har. Jag tycker att det är svårt att jämföra en bra gångartshäst med ett kallblod då en bra gångartshäst kan gå med en sju helvetes massa schwung utan att samla sig ett dugg, medan ett kallblod kan sitta fint på bakkärran, men bara ha knappt en tiondel så mkt schwung.

Men självklart, går hästen som en symaskin utan nån som helst kadens kan man inte tala om att den är genom i kroppen. Och det tycker jag, är en förutsättning för samling öht.

Sammanfattningsvis tycker jag att man ska utgå från hästens grundförutsättningar och inte jämföra äpplen och päron. Alla hästar, både kallblod, travare, fjordingar, fullblod osv kan gå i en korrekt arbetsfom och samla sig, detta med mer eller mindre schvung osv. men alla med schvung efter sin förmåga.

Kommenterade en film på gnägg igår på en fjording som utförde "piaff" och liknande. Det var nog bland det hemskaste jag sett. Hästen stod verkligen bara och stampade på stället. Där har det ju brustit rätt bra i grunden

Nu när alla fått definiera sin egen version av samling för respektive hästtyp och efter deras förutsättningar...

...så vore jag glad om vi kunde återgå till tips om hur man rider igenom en sån här häst :)

Förstår inte riktigt frågan. Hur rider du igenom en häst rent allmänt?

Alltså trådens överskrift tyder väl på att jag vill ha specifika tips efter min häst? Och i inlägget nämns hans utbildningspunkt. Jag tycker inte alls han är att rida som en mer "vanlig ridhäst". Att kräva direkt reaktion och ev förstärka med spö var ett bra tips, som exempel. Kanske inte specifikt för rasen, men bra tips för okänsliga hästar.

Det blir lätt att man trampar runt i samma spår i ridningen. Och nu kändes det som om den här diskussionen inte ger mig nånting förutom att folk stör sig på varandras sätt att se på saken.

Men för all del, diskutera vidare ni.

Flåt att jag klampar in, men du ville ha tips på tex övningar osv.

Eddi är ganska grov och nått vi jobbar ständigt med är övergångar samt att mjuka upp sidorna. Gröpa ut innersidan och inte tappa ytterbog. Mycket serpentiner, åttor i varierande storlekar. Övergågnar tex; vä galopp 5 steg, skritt 5 steg, hö galopp 5 steg, skritt 5 steg, osv.

Flyttar han undan som du vill för skänkeln? Övar på det genom att rida mellan koner/stenar/träd. När mjukheten kommer, kommer oftast även styrkan för samling.

När jag utbildade en bruks så var nyckeln till framgång att vi hade en superbra sandslinga att rida på i skogen. Det var en gammal terrängtravbana som var ganska kort så man tog så många varv man ville. Vi brukade busa rätt mycket där och hon älskade skogen, så hon hade naturligt en helt annan bjudning där. Vi kunde jobba med att ta hjälper och svara fort på dom, när hon varit duktig kunde man sätta av i lite bus, sen jobba igen osv. Noga med belöning varje gång hon varit duktig och gjort rätt.

Det var ju bara det basic vi jobbade på där. Svara kvickt på hjälper, böjning, ställning, halvhalter, balansera aktivera osv. I och med att hon hade en helt annan bjudning där så lossnade det och jag kunde ta med mig det till banan sen!

Jag har aldrig själv haft en häst såsom du beskriver din så jag kan inte garantera att nedanstående tips hjälper men kankanske vara värt att prova?

För det första så skulle jag försöka få hästen att gå ner i vikt samt skaffa en bra grundkondis, detta bör ej göras i paddocken då han verkar tycka det är tungt och jobbigt där. Då är det bättre att rida ut och galoppera (brukar höja motivationen även hos lite tröttare hästar). Om möjligt, rid gärna ut med ngn annan som har en lite piggare häst, bra draghjälp + att pigghet brukar smitta av sig :)

Backklättring är alltid bra att slänga in :d

I övrigt är det jätteviktigt att han lär sig tycka om arbete oavsett om det är uteritt, hoppnign eller markarbete. För att göra det lättare för honom och ge honom lite stimulans hade jag ställt ut hinderstöd på rad att rida serpentiner genom (på detta sätt "tvingar" man dem att svänga) de lär sig dessutom ganska fort vad hinderstöd på rad innebär och de flesta hästar tycker detta är superroligt, variera gångarterna och minska avstånden när han blir bättre/kvickare/smidigare. Viktigt är att du försöker få honom runt din sjänkel i övningen.

(ovanstående övning är en av Tussis favoriter, hon blir som en hund på agility, ser ut som ett ess då vi har extremt korta avstånd, ser superkul ut :rofl: )

Sen ska man inte förakta bomövningar som ett bra sätt att få en häst lite kvickare i benen. Börja med ett avstånd som passar honom, sen är det bara att korta och länga allteftersom han blir bättre och får mer koll. (samma här, variera gångarterna).

Viktigt är att du aldrig maler på i samma tempo i paddocken (hellre då att ni busar ett varv när han har varit duktig, brukar uppskattas) samt att du inte blir för där för lång tid.

Vet inte om det är precis det du letade efter men det är övningar som brukar hjälpa de flesta med tröttare eller omotiverade hästar :laugh:

Att satsa på att en nordis skall "bli kvick i benen" är att be om fel.

Nordisen är lik isisarna på det sättet, de är gjorda för att vara terrängående där varje ben kan agera fritt utan de andra kvickt.
Sättet de gjörde det på är att låsa ryggen och röra benen.

Schwung enligt TR är precis tvärtom att röra hela kroppen -dvs ryggwing = schwung - swing

jag tycker det är svårt att ge generella råd - då allt bygger så mycket på ryttaren. En välutbildad rytatre kan rida specíella övningar. Men i de allra flesta fall är det bästa rådet man kan ge = skaffa dig en egen gedigen ryttarutbidlning - för ju mer du satsar på din egen utbildning ju mer kommer du få ut av din Nordis.

För de är så beroende av en oberoende balans hos ryttaren.
Förhållningar med tygeln kommer som sagt rätt sent.

det är viktigare att lära hästen balansera med bäckenet.

Och här började jag redan tidigt att lära min häst att gå sakt i nedförsbackar - (hålla emot baikfrån) då lär man dem en koordination för senare samling.

det där är ju så slående i jämförelsen med den moderna sprothästen - den är avlad i hållning - samlar sig autoamtiskt i nedförsvbacken - medan nordisen om den väljer själv - bara bromsar med frambenen

Tömkörning är också jättebra för det underlättar för dem att använda ryggen när ingen ryttare hindrar. Övergångar skritt trav är bra där - OM tömköraren har timing i handen- utan timing så lär det in fel mekanik - det förstärker felaktigt rörelsemönster.

Körning om man behärskar det är bra.

Klättring uppför tränar upp skjutkraft - och råkar man träna mer skjutkraft än rätt sätt att sätta sig - då får man de problem som nordisar är kända för.

De är gärna rätt heta - och med den styrkan - kan det bli galet.

det har inte hänt mig - but's it's been known to happen

Att få honom att röra sig som ett halvblod är nog ett evighetsprojekt och ingenting jag tänker ägna mig åt ;) Finns ju en anledning till att jag inte har halvblod.

Återigen så handlar det om definitioner av ord.

Jag skrev mer som ett halvblod och avsåg då det sätt att röra sig som finns beskrivet i TR. I alla rörelser skall gången vara REN.
Oavsett ras
Traven hos en Nordis är 4 taktig, där frarmhoven går i före bakhoven i diagnalen. Även galoppen är fyrtaktig. En nordis går mer på bogarna än ett normalt halvblod - då dess tyngdpunkt är längre fram.
Det fyller en funktion hos en körhäst.

Kolla vilken nordis som helst ett benpar i taget - ser det ut som trav - nä de ser ut att trava bak och skritta fram:crazy: för de är så framtunga

Om du skall rida Dressyr enligt TR - så ingår både samling och ökning

Om du skall påverka traven dvs - öka minska - så måste traven först bli ren dvs ha sväv och sluta vara framtung a 'la nordis.

Hur många har sett en riktigt bra ökning på en Nordis:angel:
Altså en ökning som inte springer.

Över huvud taget hur avancerade galoppövningar har ni sett på en nordis - där halsen fortfarande tänker framåt och den rör sig mjukt som en katt och inte stelt som en barbiehäst med rörliga ben.

Hur många har sett nrodisar byta i serier?

Som jag skrev - skall det vara enligt TR så krävs det väldigt mycket av hästen i fråga om styrka och Balans

det är ju som att be en viking göra ett fristående program

Självklart kommer det aldrig se likadant ut när en nordis gör det - men den kan göra det korrekt enligt föreskrifter hur tex en ökning skall se ut.
Men att utbilda den dit...

Så länge gångarterna är flacka - kommer man inte till schwung - och heller inte till samling

Utbildningskalan beskriver vad som krävs och i vilken ordning - om vi pratar tävlingsdressyr

Som flashlight skrev

För att uppnå samling krävs ju vissa grundkvalitéer. OM hästen inte har så lätt att uppnå de övriga stegen, ja till att börja med balans förstås, men schwung tex. Hur menar du att den kan uppnå verklig samling då?
Kan man hoppa över det, menar du?

Takt , lösgjordhet , stöd, schwung, rakriktning och samling är det väl?

Till TS
Ärligt det tar lika lång tid att utbilda en nordis till att orka gå med takt i en ren gångart som det tar att få lite schwung ur en talangfull häst

Eller snarare längre om man skall dömma av de senaste underhästarna - fast de har ju å andra sidan underryttare oxå.

Därmed inte att det är fel att ha Nordis - men den stora vinsten är nog inte det "imponerande" :angel: resutatet - utan det man lär sig på vägen

Om man är villig att "get down to business" med en inspirerad tränare

ja, olika hästar kräver olika ridning såsom olika ryttare rider olika....

Red in min ardenner när hon var 16 år, hade gått som fölsto i många år, inkörd som unghäst och körd ett par ggr per år.

Åkte på ridläger när hon var 17, ridläraren visste inte vad hon skulle ge mig för uppdrag - min häst gick ju bara rakt fram som en lok och hade usel kondis... Tränade hela hösten och vintern i skogen på kondisen och styrkan, jag kör också henne, ca 1 gång per vecka, rider kanske 2-3 ggr. Åkte nästa år på samma ridläger... ridläraren blev helt chockad när vi gjorde halvhalter i trav och hon sköt under sig!! Hon gick i samling, kanske bara 4-5 steg åt gången, men vilken utveckling. Hon går ändå med nacken rak, dvs böjning, i form syns inte (vilket de flesta kollar på), men ändå samlade hon under sig och jobbade med ryggen. Alla på ridlägret var helt chockade, Va? Kan man rida en ardenner så?! Men med envishet och träning kan man få en underbart lättriden häst, men som tidigare inlägg sagt så har de inte storleken för sig och kanske inte "ser så bra ut" som en halvblodshäst i samma rörelser. Men tråd-startaren ville väl ha en lättriden häst och visst går det! Dock är hon fortfarande stel i sidorna och svår att böja, men vi jobbar på det, hon fyller ju trots allt bara 19 nästa år:D

Jag tränar och tävlar en 50% nordsvensk brukshäst.

Hon har gått från att tåga på rakt framåt, helt okänslig för hjälperna, till att bli en riktigt finkänslig dam som faktiskt känns som en nätt häst när man rider henne. Hon har alltid haft väldigt lätt för att "samla" sig, men desto svårare för att länga och ta ut steget.

Jag har varit noga med att rida väldigt varierat på henne. Hon är väldigt positiv till allt men rider man långa dressyrpass på en platt ridbana flera dagar i rad tröttnar hon förstås! Träna mycket dressyr ute i skogen, rid mycket över cavaletti på ridbanan, hoppa lite då och då o.s.v.

Självklart MASSOR med beröm, min "Bomsa" älskar att få reda på när hon är duktig och ger då lite extra!

DSC_0204.jpg

200805251201405.jpg

200805251701151.jpg

Åh vad härlig häst!

Upplever du att du får samma respons på tävlingar som andra med "ädlare" raser? Jag hade jättesvårt att hitta en tränare som accepterade min häst utan massa utlägg om " undrar hur en körhäst funkar.. bla bla."

Tack! :)

Mjaa, vissa domare verkar ha svårt att acceptera det faktiskt...

Ett exempel är sist jag tävlade, då startade både henne och min ponny (som jag tävlar som storhäst) i samma klass.

Ponnyn gick katastrofalt, flippade ur och började stegra sig inne på banan. Han bröt av för tidigt i galoppen och trippade runt ovan lodplan genom nästan hela programmet.

Nordsvensken däremot skötte sig exemplariskt och visst har vi gjort bättre ritter, hon var kanske lite loj, men hon gjorde precis allt hon skulle och bröt inte av för tidigt någonstans eller liknande... ÄNDÅ fick jag högre poäng med ponnyn som flippade ur än vad jag fick med henne! :crazy:

Men jag har också stött på domare som verkar uppskatta henne som ett lite annorlunda inslag bland alla halvblod. "Trevlig häst", "Maffig häst", "Kraftig häst som ändå rör sig lätt", "Häst med mycket energi" är kommentarer som man fått ibland. :)

Det jag märker mest är hur alla andra tävlingsdeltagare verkar uppleva det som märkligt att tävla en sådan häst. Det är väldigt många blickar på en när man lastar ur, gör i ordning och rider fram. Roligt är då om det går bra inne på banan, det har hänt flera gånger att folk kommit fram till mig efteråt och sagt i stil med: "Oj, vad fint hon gick! Det hade jag faktiskt inte väntat mig av en sån häst!"

Senast ändrad:

Är dom två sista korten från Bohuscupfinalen på Säve kanske?

Nu blir jag lite irriterad... har inte kommit fram till om det är mest på mig för att jag inte har några filmer att lägga ut utom den här:
Från en träning förra vintern. Enda filmen jag har tyvärr... nyfiken på vad du anser om den...

http://www.bosaredsdorte.com/DSCF0812.avi

Tycker du verkar rätt trångsynt... jag är fullt medveten om att min häst inte har gångarter som ett halvblod o aldrig kommer att få men vad finns det som säger att hon inte skulle kunna arbeta rätt?
Jag är inte ute efter att vinna nåt OS men hur många här kommer att göra det?
Jag vill ha kul med min häst o visa folk som du att nordisar kan.
"Det är som när Babben Larsson dansar balett, det är lite svårare men det går"

Inser att denna disskution kan hålla på hur länge som helst o det va inte vad TS va ute efter, ber om ursäkt Chilli.

Träningstips.
Börja med små hjälper, lyssnar han inte får du förstärka mer o mer tills han lyssnar, mjukna o berömm. Jag gör alltid så att jag- Ber, säger till och sen ser jag till att få den reaktionen jag vill... oftast behöver jag nu för tiden bara be...
Jobba mycket med övergångar o bommar, slalom o massor med berömm, de gillar att veta att de gör som man vill... berömmer jag lite "för mycket" får jag ett glädjeskutt på köpet:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka