Dressyr på brukshäst

Chili

Trådstartare
Jag behöver tips till min nordsvensk känner jag. Jag vet inte om det är många här som har erfarenhet av dressyr på en sådan häst, men jag antar att inlägget hade flyttats hit om jag lagt det nån annanstans.

Hästen i fråga är stor och grov, mer åt ardennerhållet än något annat. Han har dock börjat komma igenom och för första gången i sitt 8 år långa liv börjat visa intresse för ridningen och träningen. Han frustar glatt när han fåt jobba :) Men - han är inte så väldans finkänslig. Jag behöver tips på hur man plockar fram mer känslighet för hjälperna i honom.

Han lyssnar bra på tygeltag. De får ju bli grövre än på många andra hästar och överdrivet iband just för att han är så outbildad (tänk unghäst). Men vi närmar oss att mest behöva stöd och mjukt plockande. Däremot lyssnar han mindre på vikthjälper och sidförande skänkel. Jag kan sitta där och trycka bäst jag vill, sparka går också bra, utan att särskilt mycket händer. Hans balans förändras inte heller om jag skulle kasta mig åt ena sidan :cool: Han står lite för stadigt på marken för det. Dock på marken så flyttar han direkt för tryck. Hur för man över det till ridningen?

Jag är väldigt mån om att ridningen ska vara KUL nu när vi äntligen kan rida på banan och faktiskt få ut något av det. Rider eller tömkör på bana 1 gång i veckan, ibland mer om medryttaren också tar ett pass där. Han är ganska seg att svänga, vill gärna få mer aktion i honom, speciellt nu när han får bättre kondition och styrka och klarar av mer. Dock får man även ta hänsyn till hans storlek samt att han är överviktig fortfarande.
Kan tillägga att jag främst rider barbacka nu för hans sadel är aningens för smal. Men det gör ingen skillnad - man sitter som klistrad på hans breda rygg :D
Så hur gör ni för att hålla motivationen uppe hos hästar som lätt tröttnar?
Hur lägger ni upp riktigt basic pass?
Känner att jag behöver inspiration :) Är nog fortfarande lite låst i mina gamla tankar om honom, har inte riktigt förstått att han faktiskt går att jobba nu! Jag tar gladeligen emot alla tips och råd jag kan få, och om det känns värt det så kommer jag börja ta ut min tränare :) Detta är en tanke som jag hade skrattat åt för ett år sen men jag börjar inse att det kanske kan bli nåt av min jätte ändå.

Senast ändrad:
Sv: Dressyr på brukshäst

Nu har jag inget brukshäst, men en kallblodstravare.
Det jag reagerade på är att du skrev att du måste ta större tygeltag osv. för att han är okänsligare. Det tror jag är fel inställning! Även om kallbloden inte alltid har samma nerv och inte samma lätta rörelser som tex. halvbloden, så ska de kunna ridas med små hjälper!

Jag rider mest med sätet, men om hästen inte tar din skänkel vid första försöket skulle jag inte lägga på skänkeln igen och igen utan resultat. Då petar jag hellre på med spöt en gång faktiskt. Det gäller att renodla hjälperna och få hästen att reagera direkt hjälpen ges. Om inte får man korrigera/förstärka. Målet är inte att behöva göra det jämt, utan det ska få hästen mer uppmärksam på "grundhjälpen" helt enkelt.

Om hästen tröttnar får man aktivera den! Rid aldrig runt i samma tempo utan växla! Gör övergångar och krumelurer och se till att det alltid händer något!
Dressyr kan med fördel tränas i skogen också! :)

Vad är målet för dig? Tävling? Vilka klasser?
Lycka till:)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju av naturen en körhäst och därför en legmover. Dvs de låser ryggen och tuffar på, gärna med en för hög hals för att hålla balansen.

En nordsvensk med en helt låst rygg - blir gärna det där godståget en del pratar om, som bara tuffar på framåt. Och då är den inte vare sig vändbar eller flyttbar sidvärts.

Du måste hjälpa den hitta hållningen först. En hållning bakifrån med välvd rygg uppåt så att den slutar använda benen som stöttor i de fyra väderstrecken - och i stället minskar sin understödsyta
Då blir den lika flyttbar och vändbar som vilken annan häst som helst.
Men den får jobba mer för att hålla ihop sig så.

Den är ju avlad för att gå i framvikt - den måste stärkas länge för att orka hålla ihop sig bakifrån så att den orkar balansera sig sidvärts.

Givetvis är målet att ha små hjälper :) Men han har alltid i allmänhet varit väldigt okänslig. Har haft honom sen föl så jag vet ju att det inte varit något onödigt dragande i munnen t.ex. Sen har han inställning till ridning i allmänhet varit så låg att vi inte kunnat göra annat än rida rakt fram i skogen och aldrig riktigt kunnat göra något åt hjälperna.

I vilket fall, både han och jag har ju kommit längre nu som tur är. Har förstått att han inte är omöjlig utan jag måste ändra mitt ridsätt och approach mot honom. Han rids i skogen övriga dagar, helst ska han gå 6 dgr/v varav då 1 oftast blir på banan. Tycker variationen är ganska stor, brukar även släppa honom lös på banan så han får ösa på lite, det har han alltid gillat :D Då har han farten uppe minsann. Har börjat klättra mer med honom för att bygga mer rygg och vettiga muskler, nu är han i okej kondis men mindre okej muskler.

Jag brukar ha ett spö för att förstärka, sporrar funkar ICKE :angel: Sist jag försökte ha sporrar så försökte han först kasta av mig ganska duktigt sen gjorde han halt och stod med bakåtslickade öron :angel: Men jag får nog bli duktigare på att DIREKT förstärka och kräva reaktion när han inte lyssnar. Har börjat med att han ska rygga på vikthjälper, går väl sådär. Har även introducerat stora bakdelsvändningar då man ju främst behöver vikten, det gick faktiskt hyfsat :)

Målet är inte tävling. Bara att få upp ridbarheten på honom. Han är ju dödligt rädd för det som har med körning att göra, men kanske en inkörningskurs blir av i framtiden ändå. Men tycker då att det är ju bra om han faktiskt kan bli riden hyfsat normalt. Jag nöjer mig med ganska lite men vill såklart se honom gå så långt han bara kan. :)

Jo tack, det märks tydligt när han faktiskt jobbar och kommer upp med ryggen. Han blir mycket mer ridbar då på alla vis, men han orkar inte hålla det så länge ännu. Därav "smygtränar" vi lite på det genom klättring. :)

Det är ju lite som att sitta på en travare. Icke byggd för ridning. Därför är det otroligt roligt nu när det faktiskt går framåt för oss och inte bara tuffar på a la rotvält ;)

Min erfarenhet är att kallblodstravarna och kallbloden i överlag har relativt lätt för samling. Däremot har de inte den gång som man ofta ser hos dressyrhästar av "halvblodstyp"

Caspers mamma var relativt lättriden :) MYCKET motor, ibland ostoppbar hehe. Men trots det gick hon att få ihop. Blev ju inte trippig som många ridhästar när de blir pigga, utan mer tung i handen.

Casper har ju nyligen kommit på att man kan BÖJA på halsen. Därför gör han det så gärna nu, även när man släppt tyglarna. Att den där halsböjen inte är riktigt vad matte är ute efter tycks han inte ha förstått. Han är nog mycket nöjd med att ha insett att halsen kan ha fler lägen än spikrak ;)

Kan visa hur han jobbar på töm :) Andra gången han blir tömkörd så här på riktigt, på volt. Tidigare har det mest varit rakt fram i skogen.

25.jpg

24.jpg

Från första tömkörningen:
18.jpg

Om han inte jobbar ser det gärna ut såhär.
16.jpg

Men blir hästen tung i handen är den sällan lätt framtill..
Så det tycker jag inte att man ska sträva efter.. Gärna ett sug i handen men inte tung.

Hon ser fin ut! Lite låg fram och markbunden bara. Det ligger säkert i hennes natur, men det går med all säkerhet att få henne lite kvickare och med något mer aktion och lite mer "satt" på bakkärran :)

Det är en han :angel:

Jo han har inte kommit så långt än. Men bättre det här än att han antingen bara stannar så fort man tar i tygeln alternativt lägger all sin vikt i tygeln :)

Min erfarenhet är att kallblodstravarna och kallbloden i överlag har relativt lätt för samling. Däremot har de inte den gång som man ofta ser hos dressyrhästar av "halvblodstyp"

ALLT är ju en definitionsfråga

Och en "stil" fråga. Är målet TR Dressyr så måste man lära hästen att röra sig mer som ett halvblod dvs med mera svävmomnet i trav och galopp.

Slutmålet med korrekt samling med bevarade övriga kvaliteter, börjar ju med att få stil på grudngångarterna - vilket kräver mer styrka om tyngdpunkten är felplacerad för ridning.

Ju längre fram/ned tyngdpunkten ligger ju mer måste hästen kompensera.
Nordisar har ju en explosiv styrka = tryck, men den skall ju vara kvar där med de sviktande knäna och avlasta framdelen - och den är ju TUNG och halsen fel osv

Jag talar bruks TS hade ju bruks

Men här finns det lika många deffinitioner av samling -som det finns användare

Vi har förmdoligen inte samma

Kul att se :)

Nordisar är så ambitiösa och gör man bara rätt så har de då viljan

Problemet är ju det där att göra rätt hela tiden

Min erfarnehet är att man får rida extremt lite med handen - för har de inte rätt hållning så går inte tygeltaget igenom oavsett ras.

Jag fick inte stil på min förrän jag lärde mig forma den ( hållningen) med sits och med överskänkeln - då kan man lägga till handen och då är den lika känslig som vilken häst som helst i munnen.

den har ngt :angel: tjockare och mindre sladdrig hals bara :D

Att få honom att röra sig som ett halvblod är nog ett evighetsprojekt och ingenting jag tänker ägna mig åt ;) Finns ju en anledning till att jag inte har halvblod.

Han rör sig så som en bruks bör. Dvs lågt och starkt.

Jag ska definitivt tänka mer på sitsen i fortsättningen, det är dock lurigt ibland barbacka, han vill gärna dra till utgången vissa dagar och när han plötsligt går dit jag vill hänger jag inte alltid med :angel:
Likaså övergångar. Mer sådant.

Hur definierar du samling?

Samling för mig är vinklade bakben och en häst som lägger sin vikt och "sätter" sig på bakkärran. Lätt framtill naturligtvis.. upp ur manken och igenom i hela kroppen dvs. uppförsbacke och en bra genomgående överlinje.
Inte som många "ar"-nordisar ofta gör, trampar med hängmatterygg, utan samling för mig är en rörelse genom hela kroppen.

Jag tycker som sagt rent generellt att kallbloden har relativt lätt för samling. Däremot har de inte det där svävmomentet i gången som du pratade om.
Du säger att man ska träna upp detta. Och visst, ju mer lösgjord hästen är desto bättre rör den sig. Men man måste ändå se begränsningarna. En nordis har inte den gång som krävs om man siktar mot dressyrtävlan.
Jag tror att ett kallblod kan få till en riktigt bra, korrekt piaff, men det finns antagligen inte nog mkt luft och "häng" i traven för en passage.

Även om man har ett kallblod som har väldigt lätt för samling, kan utföra en korrekt piaff osv så lär den inte få mer än kanske 60% i lätt klass eftersom gångarterna inte räcker till och den, även om den är lätt fram ger aldrig ett lika lätt intryck som en bra ridhäst av halvblodstyp.

KL

det jag ställer mig frågande till är att det hävdas att en nordis skulle vara så mycket annorlunda än ngn annan ras när det gäller ridningen... Att en häst behöver med hjälper för att arbeta har mer med den hästen som individ att göra än det har med rasen i sig att göra...

Personligen har jag en bruksnordis på 18år som folk undrar om hon är unghäst.. Fick en fråga av en nyinflyttad på stallet häromdagen hur det var att ha just nordis, att ha en lugn lunka i skogen häst.......
(innan jag hann säga ngt så avbröt dock en annan stallkamrat och sa att den hetaste pållen på vårt stall var just min nordis, trots allehanda tävlingshästar/unghästar).

Min 4-åring (halvblod av prestationsstam) har inte hälften så mycket nerv, inte alls lika känslig i munnen och man kan ha ett par sporrar på sig utan att han flyger i luften. Nu är han absolut inte okänslig men han är inte överdiven på andra hållet heller...

Nu har jag väldigt många runt mig som har just nordisar (bruks) och där finns det representerat allt från den tröga skogslunkarhästen, till vilda tilda som hoppar höghus.. Min pålla är utbildad MSV...

Det är kanske ngt OT i denna tråden MEN jag blir så ***** TRÖTT på att man ska sammanställa en individs egenskaper med rasen... :mad: (alla har väl sett ett nervigt halvblod precis som världens trögaste halvblod???)

SÅ sluta koppla ihop era hästars egenskaper med deras ras!!!! (ni är väl inte på ett speciellt sätt bara för att ni är svenskar/danskar tyskar el dyl???)

Visst finns det individuella skilnader inom raser.
MEN du måste ju inse att det är rätt stor skillnad på ett kallblod, tex bruksnordis och en modern gångartshäst? Bara för att ta ett exempel.
Jag har inte sett en enda nordis som har rört sig som ett halvblod på dressyrbanan. Nordisarna har ju sina begränsningar gångartsmässigt då de saknar det där "hänget" i rörelserna som man eftersträvar hos en bra dressyrhäst. Visst kan de mkt väl vara känsliga och välutbildade, men en gångartshäst av dressyrmått kan de ju aldrig bli.
Även om en nordis är kvick så blir den aldrig så kvick som en häst som står högre i blod. Det är iaf min erfarenhet. Detta kan iofs vara en fördel då de flesta hobbyryttare inte behöver hästar med den kvickheten.
Vi har en kallblodstravare och en PRE. Bägge två mkt trevliga individer, men PREn är ju på en helt annat breddgrad både kapacitetsmässigt men också i hur snabbt han reagerar. Han känner liksom varje andetag hos ryttaren, tänker man något känns det som att han redan har läst ens tanke. Rör man honom kan han explodera eftersom han gått och väntat på en hjälp. Så funkar inte kallblodet (även om han har många fina egenskaper och är trevlig och positiv till arbete)

Din nordis är alltså utbildad MSV dressyr? Imponerande! Du menar alltså att han är startat eller iaf är startklar MSV klass? Hur är hans byten?
Lägg gärna ut en film på honom när du byter med honom, har aldrig sett en nordis göra byten på MSV nivå :)

Jag är på din sida... Jag är väl inte heller för att generalisera en individs känslighet osv beroende på vilken ras det är. Men jag skrev att man får ta hänsyn till att han är en överviktig nordsvensk - vad jag menade med det var väl att jag inte riktigt behöver höra att jag ska galoppera på en massa på banan, eller annat som blir för tungt för honom.

Sen att han är okänslig, jag orkar inte läsa nu men kanske kopplade ihop det till att han är nordsvensk. Det kanske var lite felaktigt. Hans käre mor var mer en hetsporre som jag skrev längre upp. Jag är mycket väl medveten om att nordsvenskar inte måste vara halvdöda.
Hans käre mor var ju dock inte alls som t.ex. ett fullblod. Hon var HET som ett lokomotiv och stark där efter. Ganska känslig för vikt och skänkel, mindre känslig i munnen (de är alltså varandras olikheter kan man säga). Hon steppade, pullade, drog, skenade, var rädd för ditten och datten, explosiv, nervig och nervös, snabb... Hon kunde springa den hästen.
(Sen kan vi ju ta mitt fullblod som exempel, han är varken svårfödd, frusen, har dåliga hovar eller är smal och tunn i sin kropp, nästan så man undrar om han faktiskt är ett fullblod... Ras är inte allt, tack jag är medveten om det)

Men nu ville jag ha tips om min häst. Vad jag kan göra för att hjälpa honom. Och ja det är relevant att han är den nordsvensk han är. Det sätter vissa begränsningar. Du kan få se bilder på hur liten jag ser ut när jag rider om du vill, så får du ett hum om hur stor han är, det kanske inte framgår på bilderna ovan. Han är den grövsta nordis jag nånsin träffat. Och det är inte lätt för honom att komma ihop och jobba ordentligt, han har inte förutsättningar som en ridhäst och det var väl det som var syftet med tråden.
Ungefär som alla trådar där folk ber om hjälp med sina ridtravare.

Senast ändrad:

För att uppnå samling krävs ju vissa grundkvalitéer. OM hästen inte har så lätt att uppnå de övriga stegen, ja till att börja med balans förstås, men schwung tex. Hur menar du att den kan uppnå verklig samling då?
Kan man hoppa över det, menar du?

Takt , lösgjordhet , stöd, schwung, rakriktning och samling är det väl?

och här instämmer jag i din fråga:

Din nordis är alltså utbildad MSV dressyr? Imponerande! Du menar alltså att han är startat eller iaf är startklar MSV klass? Hur är hans byten?
Lägg gärna ut en film på honom när du byter med honom, har aldrig sett en nordis göra byten på MSV nivå

Precis min tanke. Vill också gärna se:idea:

Chili:

Är han så stor eller du så liten? (Tänker på bilden, om det är du som tömkör?)

Bilden är nog lite missvisande. Jag är 169 och han är strax över 150 i mkh. :) Däremot är han GROV som jag tidigare nämnt. Kan lägga in en bild senare på hur det ser ut när jag rider.
Om man jämför med ridbilder på mitt fullblod på 167 så ser jag mycket mindre ut på nordisen.

Självklart kan de aldrig få steget som man suktar efter, är långt ifrån alla halvblod som kan få det heller så... MEN min lilla tös (och likaså hennes halvbror) är just überkänsliga. Glömmer aldrig när jag för många år sedan tog del av en diskussion där just helvbroderns ryttare funderade på vilket bett hon skulle använda under en tävling så att han inte skulle hoppa ut i publiken. Att rida ut på Tussi eller att sätta upp ett hinder i paddocken innebär att hon hoppar på alla fyra (vid uteritt så kan hon göra detta i timmar) man får henne lugn i 2 sek och sen smäller det till igen. Har aldrig någonsin använt ben på henne utan det har bara varit vikthjälper (man VILL inte lägga benen om henne).

Hon är utbildad MSV (dvs tränad på den nivån för B-tränare) men har aldrig tävlat på den nivån då hon ådrog sig en skada samma säsong som vi skulle bege oss ut (vi var tvugna att komma upp i LA/MSV innan vi kunde sticka iväg på tävling då jag inte hade drag och skulle samåka med annan). Hon fick som sagt en ganska allvarlig skada som har resulterat i en konstant rörelsestörning (hon har dock inte ont längre) samt risk för överbelastning på de andra benen. Detta skedde 2004 och sedan dess har jag tyvärr fått se min fina lilla häst (som kunnigt folk frågade vad det var för ras) förfalla.. till både hennes och min förtvivlan :crazy:

Hon ska dock betäckas nästa år på inrådan av min vet. som säger att hon aldrig sett en så fin nordis tidigare (hon såg henne redan innan skadan). Blir betäckning med Nobel och matte hoppas på ett fint litet föl som nedärver lite mindre temperament än det Tussi stoltserar med :angel:

Bilden nedan är på min lilla älskling i våras, det är tyvärr inte samma lilla häst längre :cry: även om hon aldrig blir mer än tre år.. :rofl: (hon är 18år i år)
22017111.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka