Dressyr i hoppsadel!

Eliseeh

Trådstartare
Hej alla :) Enkel fråga: När man rider dressyr rider med en hoppsadel, skall man fortsätta rida i kortaläder eller ha dem lika långa som på en dressyrsadel? Ska nämligen tävla i dressyr med min EXTREMA hoppsadel, den har inget stöd för knäna, så fundera lite på hur långa stigläder jag skall ha ... tips? :confused:

Sv: Dressyr i hoppsadel!

Jag har ridit dressyr i hoppsadel, platt och utan stöd under några månader nu när jag letat dressyrsadel (på lördag kommer dressyrsadeln! :banana:) Jag längde ett par hål från hopplädrena och det funkade bra :)

Dressyrläder blir konstigt i en hoppsadel. Något mellanting är bäst tycker jag, dvs lite längre än hoppläder.

jag har dressyr läder på min hopp sadel när jag ska rida "dressyr- dressyr" (dvs mycket skolor och nedsittning hela tiden). när jag motions rider så spelar det ingen roll vilka läder jag har, då tar jag det som jag haft innan.

men eftersom du ska tävla så tycker jag att du ska ha det du brukar ha när du tränar, kanske inte kort-korta läder i stil med jockey läder dock :p

även om hoppsadeln inte ger ngt stöd åt knäna när du länger lädren så måste du ju länga så pass att din sits kan få en inverkan dressyrmässigt. därmed bör du länga lädren så pass att det fyller ändamålet dvs du kan få en bra dressyr sits framför allt kunna rida effektivt bäcken mässigt, det kan du inte om lädren är för korta då du inte kan sitta lodrätt. svarat på din fråga? :D

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka