Dressyr i England vs Sverige

P

pysanna

Hej,

Jag bor i England men flyttar till Sverige om nagra manader. Har aldrig ridit dressyr i Sverige och darmed har ingen aning om vad dressyr nivaerna jag ar van med in England motsvarar i Sverige. Finns det nagon som kan ge rad om detta?

Tex. motsvarar Introductory - LC i Sverige?

# Introductory
# Preliminary
# Novice
# Elementary
# Medium
# Advanced Medium
# Advanced
etc

Tack!

Sv: Dressyr i England vs Sverige

Hej,

Jag bor i England men flyttar till Sverige om nagra manader. Har aldrig ridit dressyr i Sverige och darmed har ingen aning om vad dressyr nivaerna jag ar van med in England motsvarar i Sverige. Finns det nagon som kan ge rad om detta?

# Introductory = LC
# Preliminary = LB
# Novice = LA: 1 - LA: 4
# Elementary = LA: 6 - Msv C
# Medium = Msv B : 1- 5
# Advanced Medium = Msv A, St George, Intermediere 1
# Advanced = Intermediere II, Svår B:1 , Sedan kommer Grand Prix
etc

Tack!

Jag skulle tippa såhär utan att överhuvudtaget ha en aning :D

Jag vet inte heller ang. just det brittiska systemet, men om det ser liknande ut som det i USA , vilket iallafall klassificeringarnas rubriker gör, och är det så så går det inte att översätta klasserna så som Fio försökt, för det är många fler nivåer och de döms på ett betydligt mer elementärt sätt. Nu är det i.o.f många år sen men när jag tävlade i USA red jag elementary klasser och de var på typ LB:2 nivå. Men som sagt, jag kan bara svara för hur det var då, och det kanske inte är samma i england, eller har gjorts om sen dess - jag tävlade 1993-94.

Senast ändrad:

Hej,

# Introductory
# Preliminary
# Novice
# Elementary
# Medium
# Advanced Medium
# Advanced
etc

Tack!

Bodde själv i England tidigare och man kan väl ung översätta det som Prelim-novice-elementary är motsv LC-LB, medium ca LA, Advanced/adv medium motsv ung Msv B.

Jämfört med de svenska programmen upplevde jag de engelska som lite märkliga beträffande ridvägar. Dessutom verkade man inte ha samma krav i de lägre klasserna på hästens form och lösgjordhet.
Jag tycker det märks rätt tydligt att England egentligen inte har ngn direkt dressyrtradition, även om man på senare år (mkt tack vare 'importerade' tyskar som Laura Bechtolsheimer) klart ryckt upp sig i tävlingssammanhang.

Manga tack for alla hjalpsamma svar!

Jag skulle föreslå att du kikar på de engelska vs de svenska programmen och ser vilka moment som ingår var.

Jag bor i USA och har väl som högst här ridit (på träning) Level 4, som innehåller moment som dyker upp i MSV i Sverige men som i andra delar inte alls motsvarar MSV... Så det är väldigt svårt att säga vilken nivå man ligger på... :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: cucoomber
·
L
Träning Hej, Jag har nyligen borjat rida igen efter 8 ars uppehall. Flyttade till England nar jag var 18 och hade inte mojlighet att...
2
Svar
32
· Visningar
3 986
Senast: Moa Londonbo
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023