Dressyr häst

J

jessie90

Vad ska man kolla efter när man ska köpa en dressyr häst? :confused: EN hopphäst ska ju oftast ha långa ben å så.

Sv: Dressyr häst

Det beror ju naturligtvis också på vilka klasser man har tänkt rida på den, dvs vilka mål man har. Är man orutinerad själv är det ju bra med en häst som redan kan så att man kan få chansen att lära sig rätt.
Annars vill man ju som dressyrrytttare ha hästar som är högställda(byggda i uppförsbacke med en bra halsansättning. Trevligt temperament med god ridbarhet(det ska inte kännas som man måste bära hästen runt banan). Bra gångarter gärna med plus för galoppen.
Sen är det ju bra om hästen gillar att visa upp sig.

det beror på vad man har tänkt sej att rida för klasser
alldeles oavsett är ridbarheten och arbetsviljan viktig

vill man rida högre klasser ska hästen ha bra gångarter, lätt för samling och helst ha mkt utstrålning och nerv

Bra huvud är det viktigaste, det kan man inte göra så mkt åt senare.. Att hästen är sammarbetsvillig (inget tjurigt sto..), har rätt sorts nerver(inte rädd men alltid "påtårna".) och det underlättar om hästen inte är allt för smart! (den vet hur man kommer undan..:p )

Utbildningmässigt beror det juh på vad du har för mål, och hur mycket pengar du vill lägga ut..

Gångarterna är mkt viktiga, man kan såklart förbättre gången något.. Men det underlättar enormt om man köper en häst med bra gång redan från början!

Utstrålning och vilja.- Det blir väldigt svårt att tävla en häst som inte gillar att tävla..

Exteriört: Ska vara exteriört korrekt, byggd i uppförsbacke, inte så lång rygg (underlättar vid samling), kompakt, maffig:D.

OCh sen ska den självklart vara vacker att titta på! :)

När det gäller gångarterna tycker jag att det är viktigast att hästen naturligt har en hyfsat bra skritt, för skritten är svårast att förbättra.
Traven och galoppen är lättare att förbättra lite i takt som hästen hittar rytm, samling och schvung.

Bra utstrålning, bra huvud... Något sånär korrekt byggd. Gärna åt det runda, maffigare hållet. Tips: Titta på ryggen om den är musklad... Har ett H*lvete med min häst eftersom han har KS. Och är högre i bak vilket blir ännu sämre :S argh!

Bra skritt och utryckfulla gångarter. Man ska ju helst titta två gånger på den när man ser den och inte bara fara förbi med blicken :) Vilket jag föll för direkt på min häst suck....

Jag tycker att det absolut viktigaste är att den har ridbarheten för mitt sto kan alla rörelser och ha mkt bra gång men hatar att jobba... Då har man inte mycket att hurra för, utan ganska frustrerande. Gången skall vara bra men inte extraordinär då detta ofta försvårar istället. Titta efter en proportionerlig häst som rör sig lätt och har ett register i sin gång. Akta dig för att köpa en framtung häst då det är jobbigt att rida en sådan häst i "upphill". Om du inte är hjätterutinerad själv så köp hellre en lite loj häst än en som går på tårna...
Har du ingen duktig tränare som känner dig och dinb ridning, de kan ofta se med en gång om det är en lämplig häst då de känner sin elevs ridning.

De jag skulle kolla på är hur hästen är byggd, alltså i uppförsbacke..
Sen skulle jag såklart kolla på ridbarhet psyke och gångarter.
En mjuk och harmonisk häst med någolunda gångarter.. beroende på vilka klasser du ska rida.
Och ridbarheten, att den verkligen gör alla rörelser korrekt och har lätt för dem, välriden, lätt för samling, korta och länga sig...
Vet ej om ja missat nåt?? :)
Säg till i då fall :d

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: Amanda_F
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: MJLee
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar