Drar upp knäna vid ridning?

lakrits

Trådstartare
Vad är felet om man drar upp knäna vid skänkling när man rider?

Är man spänd någonstans?

Sv: Drar upp knäna vid ridning?

Ja du är spänd i hela bäckenet och mellandelen och kniper troligtvis med låren.

Hmm...ok. Ja, det kanske stämmer.
Några tips på hur man kan åtgärda det?

Jag rider då och då utan stigbyglar men när jag får i fötterna igen så kommer fenomenet tillbaka.

Jag rider i westernsadel och har en ganska rund häst som inte alltid är så känslig för skänkeln, kan man lätt bli spänd där då om man måste ta i lite extra ibland?

Eftersom jag drar upp knäna vid skänkling så är det ju hälen jag använder, hela nederskänkeln åker med om jag säger så.
Blir inte att jag kramar om i den ställning jag rider i....förstår du hur jag menar?

Hmm...ok. Ja, det kanske stämmer.
Några tips på hur man kan åtgärda det?

Jag rider då och då utan stigbyglar men när jag får i fötterna igen så kommer fenomenet tillbaka.

Jag rider i westernsadel och har en ganska rund häst som inte alltid är så känslig för skänkeln, kan man lätt bli spänd där då om man måste ta i lite extra ibland?

Eftersom jag drar upp knäna vid skänkling så är det ju hälen jag använder, hela nederskänkeln åker med om jag säger så.
Blir inte att jag kramar om i den ställning jag rider i....förstår du hur jag menar?

Jag tycker det hjälper att tänka att hästen är en badboll under en, som ska kunna höja sig och inte tryckas ihop av min kropp. dvs jag tänker ett "runt mellanrum" mellan min sits och mina underskänklar. Badbollen ska få plats! :D

eftersom spändheten börjar i bäckenet så är det där du ska slappna av och vara följsam först och främst, då kommer benen som ett brev på posten.

Har själv fått tips att när man kniper med knäna och skänkeln åker upp ska man halvstå ett tag och verkligen trycka stigbyglarna utåt från hästen,då kan man inte knipa med knänan...

Ja man blir lätt spänd om man tror att hästen ska springa fortare för man trycker fram den ;)

Prova att bara röra skänkeln som om du skulle klia andra fotens hålfot, inte högre...en kort hjälp annars hjälp till med spöet/ smacka / säg ngt. Var jättenoga med att berömma att den reagerar bli absolut inte hängande i tyglarna.

Hästen måste gå fram av sig själv och skänkeln är till för att förändra eller underhålla. Försök låt hästen gå fram för egen maskin. Det är jättesvårt att ändra ett beteende. Det är du som ska läras om först så kommer hästen med.

Det är litet uttjatat - men tänk på att din häst känner en fluga- den känner din skänkel- den "bara" ignorerar den...

Gör samma grej! Men bara på EN häst i EN sadel :S När jag rider den hästen har jag så långa läder att jag knappt kan ha de kvar på foten men ridläraren tycker att jag har HOPPLÄDER! x'D Something's wrong with that saddle.
För mig brukar det hjälpa att tänka att hela jag sjunker nedåt så man kommer ned lite mer i sadeln (spänningarna börjar i att sitsen är lite mycket "på lädret", för mig iaf) och sedan tänker jag TÅRNA UPP istället för HÄLEN NED.
Tycker också att det är bra att rida utan stigbyglar för att kunna släppa ned benen.

Ingen risk att den här grabben springer fortare :D

Jag ska länga lädren lite till idag och se om det blir bättre. Hästen är som en badboll så det behöver jag inte ens tänka på :rofl:.

Tror jag spänner mig helt enkelt.

Tack för tips och råd

jag gör exakt samma fel vid ridning.
Så jag testar mer barbacka nuför tiden och hittar balansen :)

kl

Barbacka fungerar väldigt bra för mig i alla fall. :)
Man är lite stel om man inte ridit barbacka på ett tag, men det släpper ganska snabbt.

Om du rider i sadeln kan du försöka att slappna av i ett ben i taget och sen fötterna osv.

Det handlar nog om din balans. Jag tycker att du borde be någon longera dig och du ska göra sits/balans övingar på hästen. Det hjälper jätte mkt:)

Prova rida utan stigbyglar en längre stund än vanligt, då blir du oftast så trött, att du inte orkar knipa fast dej med knäna sen..och då åker inte knäna upp..det är det tips jag fått av min instruktör, och det fungerar faktiskt, så halva lektionerna rider jag utan stigbyglar, och helst ska man försöka rida lätt utan dem, då lovar jag, att man blir redigt trött i sina ben, så trött att det inte går att spänna sej tillslut..

Jäpp, spänd. Känner igen det där. Du måste slappna av i knäsluten, ANDAS djupt, sänk axlarna och kom ner i sadeln. Träna upp ditt mellangärde så att du har styrkan där.

Gör minipauser under ridpasset och flexa med armarna, stretcha loss nacken, och ANDAS in ett par djupa andetag.

Se till att du har en sadel som passar inte bara hästen utan också dig.

Dessa tips fick jag av min dressyrtränare och när de begav sig så blev det MKT bättre även om jag hade en bit kvar när det gällde att stärka mellangärdet.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur