drar tyglarna ur händerna

Willja

Trådstartare
Min häst har börjat dra huvudet framåt nedåt när medryttaren hoppar honom.

Han är fin före språnget och i luften, men efter hindren gör han ett ryckande framåt - nedåt så hon tappar tyglarna. Hon har inte en chans att sitta emot och martingalen tar inte den rörelsen.

Har ni några tips på vad man kan göra?

(Han är mycket orutinerad och har bara hoppats på träning 3 ggr av medryttaren)

Sv: drar tyglarna ur händerna

Men han gör alltså inte så med dig? Kan du inte se vad hon gör för fel när du står bredvid?

En erfaren häst hade jag bara drivit på om den körde ned huvudet sådär. Men denna kanske behöver balanseras upp bättre innan hindret än vad medryttaren gör, och så "ramlar" den framåt i landningen?

jag hade en b-ponny som gjorde exakt så, det tog ett tag innan ja kom på hur ja skulle göra.. men det var bara att försöka få upp huvudet på henne och luta sig bakot, finns nog 1000 sätt att lösa det men som "lager" skrev du kan ju stå bredvid och kolla så kanske du ser lite mer hur h*n gör.:)
hoppas det löser sig!

Jag hoppar inte utan håller mig till dressyren och då gör han inte så längre. Jag red på en lös graman i samråd med tränaren i början och nu behöver jag den inte längre då han slutat tjafsa med huvudet i dressyren. Gramanen kan vi ju inte använda i hoppningen dock..

Det kan vara flera galoppsprång efter hindret som han gör så. Det känns inte som balansproblem utan mer som en olat och ett sätt han kommit på för att slippa jobba. Han har varit tjafsig med huvudet förut, men nu det har varit bra fram tills nu när vi börjat hoppa.

Problemet är att hon inte har något att sätta emot. Min förra tränare som rider intermediere i dressyr lyckades inte heller sitta kvar när han drog tyglarna ur händerna på henne så det är inte helt lätt...

Ni har inte försökt ta reda på varför hästen gör så?
Hästen får inte "olater" (om man nu tror att det är det...) utan anledning.

Hur gör hästen när ni löshoppar?

Gör den så efter varje språng?

Det är oftast ingen idé att "dra" tillbaka - hästen kommer alltid att vara starkare än ryttaren.

Gör han det efter alla språng? Efter cavalletti? Vid travhoppning? Löshoppas han någonting (så att han kan hitta sin egen balans)?

Utan att ha sett det utspelas i praktiken skulle jag fortfarande rekommendera att hon driver. För att dra ned huvudet måste kan korta upp sig lite, driv på framåt och försök att förekomma så att han aldrig kör ned huvudet. Hinner han ned så släpp efter och driv på ordentligt - det är bara bra om han studsar iväg lite för fort som svar på drivningen. Beröm då.

En graman hjälper ju inte på en häst om drar ned huvudet, det skulle vara en grästygel eller liknande i så fall. Men gör han det bara vid hoppningen så kan det vara så att han inte riktigt löser situationen, det blir jobbigt, han orkar inte, och har hittat en smart lösning.

Som liten fjortis, för många år sedan, så red jag en fjording som gärna gjorde sådär - då löste jag det genom ett spörapp på fjordrumpan varje gång den körde ned huvudet. Så fick hon springa en liten bit. Hon slutade snabbt att dra tyglarna ur mina händer. Men såhär efteråt har jag dåligt samvete.

Orkar inte dra hela hans historia, men han var av olika anledningar känslig i munnen när jag köpte honom. Det är inget fel på honom längre, men han har mycket vilja. Vill han stanna och bajsa så gör han det, vill han ha långa tyglar så tar han sig det.

Vi jobbar mycket med hantering och ledarskap vilket han testar i princip dagligen, men han tar givetvis med sig "ifrågasättandet" även till ridningen.

I löshoppningen är det inga problem och det är inte efter varje språng.

Här ser ni ett exempel på hur det var precis när jag köpte honom: http://www.youtube.com/watch?v=sQnBHdKLYn0 (fast nu drar han mer neråt - framåt, än uppåt som på filmen. Vid 3.17 gör han en mer framåt nedåt-rörelse som liknar det han gör idag)

Nu är han fin i dressyren men problemet har återuppstått i hoppningen efter hinder.

Nä, gramanen har mer hjälp mot det ursprungliga problemet och den är borta nu liksom problemen i dressyren.

Jag tror helt klart på att vi ska prova med att driva och framför allt få komma till jobb direkt efter språnget också så han får något annat att tänka på.

Han har stor galopp och att han inte orkar bära sig själv har varit ett problem länge då han varit väldigt omusklad en period. Även det är på bättringsvägen dock, vilket kanske också har bidragit till att problemen i dressyren är borta.

Ett sätt att kanske kunna träna på problemet utan hinder kan vara att låta honom gå något framför lod vid dressyrridningen också. Nu går det ju inte att bedöma på filmen då han var så ny, men han verkar ganska nöjd att få gå lite bakom lod och vara duktig. Det är ju svårare vid hoppning och därför kanske problemen visas nu där...

Att han får hitta sin balans med sitt huvud i olika positioner och utan så mycket stöd från tyglarna.

Vid hinderträning aldrig sakta av bara för att han ryckt tyglarna ur handen utan fortsätta som om det regnar...(om han inte blir farlig då) När man hoppat aldrig ge lång tygel på en gång efter hindren utan låt honom skritta med kort ett tag innan han får lång.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 439
Senast: Astrid1
·
Hästhantering Detta är ett inlägg jag inte trott jag skulle behöva skriva. Vi har en ponny som för en tid sedan fick en ny medryttare. Det verkar som...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar