Drar tyglarna ur händerna vid ridning!

J

Jempa77

Vet ej om jag är i rätt forum...

Har haft min häst i ca 6veckor och har skrittat igång honom, när jag köpte honom så hade han inte gjort nått på ca 2år och nu dom senaste gångerna jag ridit så drar han ner huvudet och drar åt sig tyglarna och ibland när han gjort det så kan han även slänga upp huvudet och ibland så är det inte alls långt från snoken (dags för martingal?) ska tilläga att jag är jätte mjuk på handen. Vad kan jag göra åt saken?? Fel bett??

Ska kanske tillägga att det är ett varmblod.

Tack på förhand-Jenny

Sv: Drar tyglarna ur händerna vid ridning!

Tänderna är kollade.

Då går vi till steg 2...
När gör han det? Direkt? Efter en stund? Mot slutet?

Det är ett vant mönster på en häst som varit uppkäkad.
Erter träningen drar den gärna tömmarna för att kunna länga på halsen.

Skritta ofta på lång tygel. O longera med chambon, så den lär sig att arbeta rätt o höja ryggen.

Kräver du att han går i rätt form?

Isåfall kanske han inte orkar?!

Har du kollat hur bettet ligger?

Prova att byta bett, kanske han inte trivs med det han har?

Han har börjat jobba sej neråt, men inte att jag kräver det har ju mer kommit av sig själv (man är så bra på att utrycka sig :angel:)

Bettet ligger bra, men jag va från början skeptiskt till att han hade ett rakt gummi bett, kanske ska prova med ett vanligt två delat?

Tackar och bockar för att du försöker hjälpa mig:)

Skritta ofta på lång tygel. O longera med chambon, så den lär sig att arbeta rätt o höja ryggen.

Varför ska ja skritta på lång tygel? Så att han kan bygga upp muskler?

Går det lika bra att longera med inspännings tyglar? Har sånna nämligen.

Vad tror du/ni om bett byte? Till två delat?

Tack!

Du skrittar på lång tygel flera ggr under ett pass- just för att det då är legitimt att sträcka ut halsen- att den inte ska göra så annars.Paus för att pusta lite.

just för en häst som ej har lärt sig att arbeta rätt är det bästa en chambon som ger efter när den söker sig framåt neråt o välver ryggen.

Du skrittar på lång tygel flera ggr under ett pass- just för att det då är legitimt att sträcka ut halsen- att den inte ska göra så annars.Paus för att pusta lite.

just för en häst som ej har lärt sig att arbeta rätt är det bästa en chambon som ger efter när den söker sig framåt neråt o välver ryggen.

Ok, ja får införskaffa en chambon...Tackar igen får hjälpen!

om du skall byta bett, byt hellre till ett tredelat än tvådelat då det kan nypas eller peta hästen i gommen.

tycker annars att ett rakt bett verkar bra. dumt att börja joxa med bett när det troligtvis inte är där det sitter =) ge honom lite tid att muskla på sej =)

Hellre ett rakt metallbett än ett tvådelat. Hellre ett tredelat, gärna med fasta ringar än ett tvådelat.

Har provat detta i två veckor och det har verkligen gett resultat, han drar inte ner huvudet på det viset mer nu när han får vila i mellanåt, han går bättre och bättre för varja dag.

Tackar så mycket alla som kommit med goda råd!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Miikan89
·
Träning Funderar över hur jag ska tackla min unghäst. Han är bara 3 och vill ju inte förstöra nått från början. Har börjat rida honom så smått...
Svar
5
· Visningar
1 698
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd