Drar tänderna längs gallret

Loppz

Trådstartare
Hej!
Fullblodsdamen har en dålig ovana. Han drar underkäkens tänder längs med stålstängerna på gallret. Nerefrån och upp. Hon gör detta när hon väntar på kraftfoder alternativt blir arg på boxgrannen. Och då har hon redan fått grovfoder..

Hon har från tillgäng på silage och står på halm.
Förtillfället fölmärr. Men höll även på med detta när hon var i ridhäst.träning. Hon har hållt på med detta enda sen vi köpte henne, x antal år sen.

Kan det vara en dålig ovana sen galopptiden då hon stod på jägers och nångång på täby?

Mvh Annica

Sv: Drar tänderna längs gallret

ja, nog låter det som en befäst olat :angel: ganska många hästar har den olaten..tyvärr. tror att det uppstår av att hästen är rastlös/otålig. har haft några hästar som drar tänderna i väggen när inga galler funnits.

Prova att byta box/granne. Det kan vara stress orsakat av relationen till grannen/arna som triggar beteendet (även om orsaken beror på något annat i grunden).

Hade det varit min häst så hade jag inte haft den i box alls.

Så gör min unghäst också ibland. Hon är född och uppvuxen här på min lilla gård och det är ingen annan som håller på så, så detta har hon hittat på alldeles själv.

Men det kan mycket väl vara boxgrannen som din häst reagerar på. Jag skulle prova att hänga upp ett skynke för att se om det blir bättre. Jag hade tidigare en valack som var så sur i samband med utfodring och han triggade igång hela stallet så det sparkades i väggar till höger och vänster. Så jag hängde upp ett gammalt påslakan och genast var problemet ur världen.

Ett skynke tycker många hästar är väldigt roligt att dra i, men pröva om det blir bättre, skulle det funka kanske du får överväga att sätta upp en skiva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka