drar ner huvudet va göra?

Tjockisina

Trådstartare
Rider ett vbl på snart 20 år.. pigg som attans och lätt stresad när man rider ut.
När man ska galoppera spänner han hela kroppen och vill rusa iväg i 120.. något som jag inte alls vill.
Han har aldrig skenat men har en låååång stopp sträcka om man säger så.
Han har alltid dratt upp huvudet när han rusar iväg sådär men har börjat använda martingal o de har blivit lite bättre då och jag kommer åt han mer liksom, men de senaste har han börjat dra ner huvudet istället vilket e ganska otäckt.
Full galopp samtiidgt som han länger huvudet och drar ner huvudet så jag nästan tappar tyglarna ibland.
Blir ju rädd att han ska gå omkull o göra kullerbytta när han gör så=(
Vad gör man?? Försöker hålla korta tyglar och hålla upp huvudet på han men han hittar knep hela tiden, lite som han vill fly från bettet och få springa fritt och de fortaste han kan.

Nån med bra tips?

Sv: drar ner huvudet va göra?

hej!
jag har haft liknande problem med ett varmblodssto. hon drog jämt upp huvudet och vela framåt, och fort skulle det gå.. så jag fick tips av en att prova martingal, så jag provade det och det gick mycket bättre. men efter ett tag kännde både jag och hästen att vi inte längre vela ha det (och då skulle vi börja rida western). så det jag gjorde då, när jag fått nog och inte orka hålla i tyglarna längre var att börja träna western. jag slutade rida ut och red varje gång på bana och tränade på NH (både från backen och ryggen). jag tränade väldigt mycket på att få henne att trava långsamt, så ingen galopp i början. sen efter några gånger började jag komma igång med galoppen. och sakta skulle det gå, och hon tyckte såklart att det var väldigt jobbigt. men vi tränade så några veckor. och jag red ut kanske bara 1-2 gånger, och när jag red ut skulle det gå extra långsamt. så tillsalut, efter mycket banträning så red jag ut riktigt och jag lovar, hon var riktigt lugn. jag behövde knappt hålla i tyglarna, hon visste att hon skulle göra allt långsamt. det var mycket träning, men det var det värt.. lycka till med ditt varmblod!

hej!
jag har haft liknande problem med ett varmblodssto. hon drog jämt upp huvudet och vela framåt, och fort skulle det gå.. så jag fick tips av en att prova martingal, så jag provade det och det gick mycket bättre. men efter ett tag kännde både jag och hästen att vi inte längre vela ha det (och då skulle vi börja rida western). så det jag gjorde då, när jag fått nog och inte orka hålla i tyglarna längre var att börja träna western. jag slutade rida ut och red varje gång på bana och tränade på NH (både från backen och ryggen). jag tränade väldigt mycket på att få henne att trava långsamt, så ingen galopp i början. sen efter några gånger började jag komma igång med galoppen. och sakta skulle det gå, och hon tyckte såklart att det var väldigt jobbigt. men vi tränade så några veckor. och jag red ut kanske bara 1-2 gånger, och när jag red ut skulle det gå extra långsamt. så tillsalut, efter mycket banträning så red jag ut riktigt och jag lovar, hon var riktigt lugn. jag behövde knappt hålla i tyglarna, hon visste att hon skulle göra allt långsamt. det var mycket träning, men det var det värt.. lycka till med ditt varmblod!

Kan ju ingenting om western träning, sen e paddocken vid stallet bara en stor geggig sjö så där kan man ju inte träna heller*suck*

va jobbigt!

men kan du inte rida på en åker eller liknande någonstans? galoppera inte rakt fram utan på vol!
sitt ner få trycket bakifrån vilket leder til latt huvudet borde komma upp oxå!
lycka tilL!

har en halvblodsvalack (7år, 175cm mankh.) på ridskolan som gör lite samma sak; ner med huvudet, full rulle framåt (galopp elr slängtrav). han gör dte när han tycker det blir jobbigt, när man kräver för mycket av honom (alltså när han inte kan gå och såsa..). jag lyckades dock få pli på honom efter ett par veckor och nu är vi rena teamet :) ..

1) SITT, sitt, sitt! Ner med tyngden i sittbenen, sitt rakryggad (för bakåtlutad = sittbenen blir drivande).
2) Förhållningar. Ta och lätta, ta och lätta.
3) Dra kort men bestämt tyglarna UPPÅT, som förhållningar men tglarna rakt upp, om du förstår vad jag menar? Men tänk på att du samtidigt måste driva på med skänklarna och sitta ner som bara den i sadeln.
4) bli aldrig aldrig HÄNGANDE i tyglarna, då lägger han sig bara mer och springer bort från dragandet i munnen.

Skulle vara bra om du hade nån åker (som inte ska användas, så att det inte gör så mycket om den blir upptrampad..), ridbana eller ridhus, där du kan hålla till med honom. isåfall kan du testa att:
när han sticker, och inte lyssnar på dig, "tvinga" honom att springa. Tills han blir trött. men han får isf inte sluta när HAN känner för det, utan när DU tcker att det räcker. Så när han väl stannar, utan att du bett om det, fatta galopp igen - i det tempo du vill ha.

Hoppas detta funkar för dig, det har det gjort på de hästar som stuckit med mig..

Har skrivit det förr och skriver samma sak igen.

Lösningen på problemet med hästar som sticker i skogen, är svåra att stanna osv är mycket enkel:

RID INTE FORTARE ÄN ATT NI HAR KONTROLL!

Dressyr/lydnad ska alltid fungera inte bara ibland. Helt ärligt förstår jag inte ens hur man vågar öka farten på hästen om man är medveten om att bromsen inte funkar som den ska...
Skritta och öva halter tills det fungerar utan undantag. Lägg in korta travsträckor, inte en jättelång i fri fart. Bestäm exakt var hästen ska stanna (vid första brevlåpdan, tredje björken osv). När övergångarna mellan skritt och trav ALLTID funkar så kan man börja lägga in galoppfattningar, dvs fatta galopp på bestämd plats, rid ett par steg och bryt av igen - INNAN hästen smiter iväg och ökar. Efter hand kan man öka galoppsträckorna, men man ska alltid bryta av innan hästen har tagit över kontrollen.
Är man bara lite konsekvent så går det ganska fort att öva upp lydnaden och färmed få mkt trevligare uteritter för både dig och hästen - utan att behöva betsla upp...

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV