Drar innåt i vänster varv

J

Johanna-79

Har precis köpt en unghäst (islandshäst), riden endast ett tiotal gången men mycket välartad såhär långt. :)

Men hon drar innåt om man rider i vänster varv, vill inte hålla sig på spåret. I höger varv slickar hon staketet. Antar att hon är väldigt svag i vänster sida? Några tips på hur jag ska stärka hennes svaga sida? Ska jag tvinga henne att hålla sig på spåret (vi skrittar bara) eller hur tycker ni jag ska göra? Kanske bäst att markarbeta? Longera? Tömköra? Alla tips mottages tacksamt.

Hennes tänder är kollade och hon är precis veterinärbesiktigad utan anmärkning. Hon ska dessutom vila lite nu, gå på bete och ha det bra tills den "riktiga" träningen börjar senare i sommar.

Sv: Drar innåt i vänster varv

Min häst ramlade också innåt i början av inridningen, jag meckade en hel del med det tills en A-tränare sa åt mig att strunta fullständigt i det. För som han sa: "Det är så jäkla jobbigt att det slutar han snart med".

Så var jag som du så skulle jag inte bry mig, rid som vanligt.

Sv: Drar innåt i vänster varv

Skönt att höra, har precis introducerat galoppfattning på volt, och får samma reaktion...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Ridning Är det någon här som kan förklara på ett enkelt sätt och som man förstår oliksidighet hos häst? Eller musklerna överlag. Jag förstår att...
Svar
2
· Visningar
2 345
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama