Dränering i boxgolv?

athena

Trådstartare
Vi har en gammal (nåja) mjölklagård som på sikt kan tänka sig att bli häststall (har den sagt). I vinter ska den användas som ligghall till nöt.

Just nu är foderbord + gödselrännor kvar. Utgödslingen funkar (grejerna är dock bortplockade). Vi funderar lite om vi ska tänka in dem i ett framtida boxbygge? Rännorna ska gjutas igen snart så det gäller att tänka innan dess...

Kan man få en fungerande dränering inne i boxarna? Hur gör man i så fall då? Jag har lite svårt att se hur det skulle se ut rent konstruktionsmässigt, det måste bli tätt väldigt lätt (tänker på urinavskiljning i rännan som ju aldrig funkar efter ordning...)?

Sv: Dränering i boxgolv?

Hej!
Vi har gjort det enkelt!
Äldre stall där vi när vi ändå jämnade ut golvet vägde av det så det lutar mot ytterväggen (i boxarna) i väggen borrade vi ett hål.

Fungerar toppen!

Det lät smart. Men mitt golv lutar ju redan mot rännorna, och golvet ska inte ändras. Så det funkar tyvärr inte i detta fallet.

Det är dyrt men man kan sätta en avloppsbrunn i varje box och dra avloppsröret i rännorna innan man gjuter igen. avloppsbrunnarna ser ut så här och är kanska dyra:

938_m.jpg

Bara en tanke som jag inte vet om den fungerar i teorin med mått och så.

Kan man inte gjuta igen rännorna men lämna en liten "remsa" i dem som kan fungera som dränering? Eftersom golvet redan lutar däråt menar jag.
Alternativt kanske gjuta golvet lite "vågigt"?

*bara vilt spånande*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka