Dränera hage

sthu

Trådstartare
Vår sommarhage är rätt rejält blöt och sank på sina ställen.
Det är inte så hästarna försvinner ner i ett bottenlöst hål, men det är blött.
Kan vi göra något för att torka upp den, åtminstone lite grann? Vore ju bra att kunna utnyttja hela hagen!

Har tagit en massa salixskott och satt i blöt för rotning, tänkte plantera ut dem i både sommar- och vinterhage. Jag vill tro att det gör lite skillnad i längden. Om inte annat händer det lite i vår platta rätt trista hage..

Tänkte göra något åt vinterhagen med. Tips på grässorter som är tramptåliga och lämpliga i hästhage?

Sv: Dränera hage

Om du ska sätta träd för att torka upp ska du använda björk, jag har förstått att dom dricker mest av alla träd. Jag har själv en damm i slutet av hagen och lite sankmark men där björkarna står är det torrt.

Det är läge att gräva upp dem nu va? För visst kan man gräva upp unga plantor och flytta dem (förutsatt att det inte är för stor skillnad på mark)?
Ska prova det! Får fråga markägarna om det är ok först bara. Eller kan man köpa björksticklingar någonstans? Går det ta pinnar av björk, rota i vatten och plantera ut?

Fast växer inte björk rätt sakta? 300 liter om dagen dricker en vuxen björk, men hur lång tid tar det?

Oj vad frågor det blev :D

Ett billigt sätt är att bygga ett avrinningsdike som går till den dränering som ligger närmast hagen, alt diket längst vägen. En lösning hade kanske varit att stängsla runt om, så slipper du oroa dig för högre skaderisk.

Kanske inte långvarig, men tror du den fungerar?

Stängsla bort allt det mjuka är uteslutet, då skulle det inte bli mycket kvar. Det går ett dike igenom hagen men ingen av oss upplever att det gör någon skillnad. Ska kanske tillägga att det är första gången på flera år det är djur på gården (pga avvecklad verksamhet och hög ålder hos lantbrukaren, inte marken) så vi vet inte riktigt hur det blir längre fram i sommar. Jag är inte alls orolig för skaderisk, vill bara kunna utnyttja betet maximalt.

Järnvägen går precis intill hagen, finns det några speciella bestämmelser kring det?

Det går ett dike igenom hagen men ingen av oss upplever att det gör någon skillnad.
Marken måste ju luta lite mot diket för att det ska bli någon avrinning ner i diket också. Jag hade planterat björkar i dungar på de platser som är våtast.

Det beror ju lite på hur mycket pengar ni har. För jag har kunnat tänka mig att plöja upp rubbet, anlägga marken så att den sluttar åt ett eller två håll med diken i slutet på marken och sen så helt ny vall.

Ingen av oss har särskilt mycket pengar och markägaren är gammal och orkar inte med det. Vi får inte göra vad som helst där i och med att vi inte äger marken (har redan hamnat mitt i en släktfejd pga hästarna..).
Markägaren provade plöja för många år sen, men det var ett helvete och blev inte bra. Marken är för mjuk helt enkelt.

Marken här är platt, ingen nämnvärd lutning åt något håll :p
Vi ska rensa upp och eventuellt gräva ut diket, men det kostar ju en hel del.

Ska gräva upp lite björksly till helgen och se om det fungerar att flytta! De har så bökiga rötter bara, kan ju inte ta några större träd. Kanske blir det lite skillnad. Kommer plantera salix också, om inte annat händer det lite i hagen :)

jag syftade på att stängsla runt det värsta diket, om ni behöver gräva upp och kanske lägga grus alt rör osv. :

Jag har ingen aning om det du frågar, mina björkar var redan här när jag flyttade in, gräva upp och flytta borde gå dock. Släng hästgödsel runt träden flera gånger om året så växer dom nog snabbast, det fungerar i alla fall på min ek som står utanför hagen precis vid en bajsplats, den har blivit stoor:)

Senast ändrad:

Vad är täckdikning? Är inte det rätt dyrt? Vi har som sagt inga pengar att lägga.. Det gör det hela mycket svårare :/

Lägga grus i sommarhagen är inte aktuellt, då blir vi ju av med betet ändå. Och det skulle bli snordyrt att schakta bort matjorden.

Har läst på lite om björkar. De kan visst växa 1,4 meter om året, det är ju rätt mycket. Så vi ska nog försöka med det. Det är som sagt rötterna som är problemet.. De har ju såna djupa pålrötter, svåra att få upp. Men vi ska försöka! Har fått tillåtelse att ta lite sly bredvid järnvägen och vid grannens vall så nu ska här grävas!

Då ska ni inte täckdika om ni inga pengar har. En täckdikning är visserligen en mycket långsiktig men dock kostsam investering.

Då får vi spana på annat. Har fått tag i massa björkplantor nu, ska bara gräva upp dem och plantera i hagen.

Så länge björken inte grönskat, så går det ju bra att flytta dem... Eller, det är störst chans att de överlever. Annars växer de som sagt fort.

Ja, det värsta är väl att gräva upp hela det där rotsystemet.. Vi gör ett försök i varje fall. Om inte annat verkar mina salixar ha tagit sig, så lite träd har vi fått upp!

Ja, men försök se till att det finns ordentligt med matjord runt rötterna (är det väldigt blöt mark kan det nog behövas, då är kanske inte jorden så bra) och vattna, så ska de nog klara sig!

Tycker markägaren att det är okej att ni planterar träd? Han får inte bidrag för marken alltså?

Nej han får inga bidrag. Vi får plantera om vi vill, det är väl mest delar av släkten som är tjuriga (de är arga på allt..) och inte vill ha oss där alls.
Vi tänkte kolla lite på det här med bidrag, om det finns något man kan få för att hålla efter marken lite.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Anläggning Hej! Tänkte fråga om någon är kunnig på hur det funkar med stigar och vägar genom ens mark, och vad/om man har rätt som markägare att...
2
Svar
35
· Visningar
5 185
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 108
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar