Dramatisk olycka vid Hubertusjakt

Summa summarum: Ge fan i att ha hästarna instängda i stall flera timmar om dygnet, så minskar risken för mögelsporer ännu mer.

Skönt att han klarade sig utan allvarligare skador!

I övrigt: Vilken fint anordnad jakt! :love: Och med så stort deltagande! Hade önskat att vi hade det sådär fancy här i Stockholm men icke! :D

Största jakten jag ridit med SFK tror jag var 52 ekipage, men jag föredrar mindre fält då det lätt blir rörigt med många ryttare som har dålig koll på de andra.

Sist jag red med SFK fick en kvinna lårbenet avsparkat mitt i ritten, hon red mitt i fältet och träffades av en bakut-spark.
Jag har dessvärre en bekant som något år senare förlamades när hon gick omkull under samma jakt, så rörigt är det minst sagt.
Jag har alltid lagt mig sist i fältet för både mig och hästens skull, men då har jag alltid haft hästar som klarat det mentalt också.

Undrar om det går att anordna denna typen av event med ett avsevärt bättre säkerhetstänk? Känns som som hela idén går ut på att det är lite "crazy".

Sist jag red med SFK fick en kvinna lårbenet avsparkat mitt i ritten, hon red mitt i fältet och träffades av en bakut-spark.
Jag har dessvärre en bekant som något år senare förlamades när hon gick omkull under samma jakt, så rörigt är det minst sagt.
Jag har alltid lagt mig sist i fältet för både mig och hästens skull, men då har jag alltid haft hästar som klarat det mentalt också.

Undrar om det går att anordna denna typen av event med ett avsevärt bättre säkerhetstänk? Känns som som hela idén går ut på att det är lite "crazy".
Säga vad man vill om Beyron men det krävs en hård master för att hålla ordningen och att de som har hästar som slår och/eller inte är vana att galoppera i grupp lägger sig sist i fält. Sista red jag red tycker jag blev värre, för många egoister med skygglappar som varken höll avstånd eller kontroll på sina hästar.

Jag har själv blivit sparkad av en av K1s hästar och den idioten visste att den slog men skulle iaf ligga i täten och red förbi och nästan på andra. Efter att vi blev sparkade röt de andra ifrån och den jakten höll han sig i bakgrunden men min häst blev skadad och han frågade aldrig ens hur det hade gått. :mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den rutinerade funktionären står utanför avspärrningarna när han blir påriden av en häst med ryttare i hög fart. Ögonblicket senare ser...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hemresan från tyska Neumünster blev dramatisk för Charlotte Haid-Bondergaard när lastbilen började brinna. Det hela fick ett lyckligt...
Svar
0
· Visningar
567
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare har avlidit efter en olycka där hon fick hästen över sig. ... Källa / Läs mer...
Svar
1
· Visningar
1 432
Senast: Milene
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästlastbil blev helt förstörd när den hamnade i diket utanför Ödeshög sent på söndagskvällen. I samband med olyckan kom en häst lös...
Svar
0
· Visningar
284
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama