Dräktigt sto..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gunsmokegirl
  • Startdatum Startdatum
G

gunsmokegirl

Hej Kan någon säga mig, hur länge törs jag rida mitt dräktiga sto. Hon har beräknats till början på maj. Med ridas menar jag lite dresyr i skritt och trav. Tacksam för svar då detta är mitt första dräktiga sto. Tack

Sv: Dräktigt sto..

Tills stoet själv säger ifrån. De mår bra av att ha lite kondition till fölningen.

Det är olika när de säger ifrån, mitt eget sto sa ifrån första dräktigheten två veckor innan beräknad fölning (på sista turen hoppade hon stockar i galopp trots att min ambition var att skritta förbi;)) men vid andra dräktigheten sa hon ifrån redan två månader innan.

Däremot kan det kanske vara svårt att rida dressyr för magen kan vara ivägen och göra att stoet har svårt att komma under sig.

hej och tack för svaret. då ska jag vara uppmärksam på hur hon känns. Man är lite nervös när det är första fölningen. vill bara att hon ska ha det bra. vill inte lasta henne med min oförståelse. nu lyssnar jag på ditt råd och ser till mitt sto hur hon beter sig. tack och åter tack.:):bow:

Vårat sto som nu är på dag 150, är jättepigg.
Men hon har sagt ifrån om ridning i paddocken, dvs där blir det mycket dressyr.
På stubben eller ute galloperar hon gärna och fort.
Vi blir lite oroliga, att det skulle vara farligt ? :confused:
Men om hon inte ville, skulle hon väl säga ifrån där med ?

Det är ingen fara så länge hon själv vill galoppera. ;)
Du verkar ju vara lyhörd för vad stoet signalerar så du märker nog när hon inte har lust och ork längre.
Det som jag brukar uppleva vara jobbigast är sadelgjorden. Mina ston surar aldrig när man sadlar och spänner gjorden annat än när de börjar känna av sin dräktighet, och låter jag dem slippa. Minns ju själv hur hemskt det var med skärp runt min gravida mage. :laugh:

Mitt stos första dräktighet: (fölade april)

På hösten tävlade vi hoppning (LD/LC) det sista vi gjorde var att red hubertusjakt i november.
Sedan promenadreds hon över vintern ställdes av ca 1 månad innan fölning..

två dagar innan fölning började hon vandra i hagen (åt inget bara vandrade)

Tänkte en skrittpromenad kunnde hjälpa, men det tyckte inte hon, hon galopperade hela rundan och det hjälpte 4timmar senare ploppade bäbis ut.

När mitt sto var dräktig första gången låg snön kvar in i april (hon var beräknad till 12 men fölet mom först 3 maj). Jag utnyttjade den genom att först skritta i en kvart, sen galoppera i djupsnön ett par hundra meter, och sen skritta hem igen. Mitt sto var väldigt nöjd med det!

Tack för svar.

Ja så tänker vi väl med, att så länge hon tycker det är kul, så måste hon få göra det.:laugh:
Men det också vårat första föl, och vi vill gärna bädda in henne i bomull.
Hon är ju van att bli riden varje dag, tror inte hon skulle må så bra av att bara stå.
Men vi tycker nog att hon kunde ta det lite lungnare.
Men det tycker inte hon. :crazy:

KL.

Min sa ifrån väldigt tidigt, tror det var i dec/januari någon gång och hon var beräknad 22 Juni lr något sådant. Ungen pluppa ut 27:e Juni.

Hon sa ifrån tydligt med att hon inte ville ha upp någon på ryggen med sadel men tog man ridgjord lr barbacka var det lugnt till en början sen sa hon ifrån även med det och då blev det inge mer rida utan tömkörning och promenader vart det då och det såg hon ut och gilla, min dam är inte den som vill stå bara hela tiden.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Raderad medlem 148240
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 844
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10