dräktigt sto som ska flytta

S

__Stilett__

hur stor är riskerna att ett dräktigt sto kan kasta sitt föl om stoet blir stressad? hon är beräknad att föla i mars´09. Hon blir svettig o stressad av att åka transport och är ganska stressad i ny stallmiljö.

//Orolig stilett

Sv: dräktigt sto som ska flytta

Är det ingen som har erfarenhet av dräktiga ston?

Största riskperioden är ju redan förbi. Jag skulle helst undvika att flytta ett dräktigt sto av flera olika anledningar om det inte var nödvändigt, men jag antar att du måste? Då är det väl bara att flytta den, om du inte har något val. Det är ju omöjligt att svara på hur en specifik häst reagerar, risken är rätt liten men det finns aldrig garantier för något.

Kan du inte tala med din vetrinär om något lugnande under transport eller prova ro givande örter som kamomil,älggräs ,humle mm ,du kan ju testa dr bachs räddningsdroppar...

Jag håller med My Horse and I om att du skall prata med din vet. Ston flyttas ju runt med flyg t.o.m. under tiden de är dräktiga så jag tror inte det är någon fara. Men då din lätt blir stressad så kanske man borde tänka sig för lite. Kan du skicka henne med hästbuss? De brukar åka bättre i sådana med sällskap än i trailer.

Du är ju medveten om risken o den finns ju, det du kan göra är att se till att resan går så smärtfritt som det går, jag skickade min med buss för bekvämlighetens skull, se till att framkomsten till det nya stallet blir så lugn som det bara går och så hålla tummarna. MAn kan aldrig förutsäga vad som kan hända även det lugnaste sto kan kasta av stress, men min flyttade 50 mil, med övernattning o nya kompisar precis innan transportförbud inträdde. Kommer inte ihåg om det är sex veckor innan. Hon födde ett välskapt stoföl i bra tid o det gick bra. Så måste du flytta henne, gör det men planera så noga det går innan.

Hur transporteras hästen då ? Stressad/Svettig, bredåkare kanske ? Har du provat transporterat henne med hästbuss ? Utan mellanvägg ? Annan transport ? Med sällskap ?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka