dräktigt sto shettis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stellisen
  • Startdatum Startdatum
S

stellisen

hur ser man att hon ska föla...
min kompis säger att det riner ur tutterna och att dom är hårda ,, :love:

Hej!

Stoets juver blir hårdare, hon fyller på mjölk. Mycket eller i vissa fall nästan all mjölk fylls i sista dräktighetsmånaden. Ett sätt (mest förr i tiden) är att kolla på stoets mage när hon dricker kallt vatten, då kan man se fölet sparka!
Men nu har veterinär regelbunden dräktighetskontroll på de flesta ston.
När det närmar sig fölning är juvret stort/hårt och det kan finnas vaxproppar (mjölk som runnit ut och stelnat). Bäckenbanden slappnar av och det kan synas som gropar på var sida om svansen. Hon börjar gå runt och är orolig, svettas, fostervattnet går och hon lägger sig.
Har du ett dräcktigt sto?
Lycka till i så fall!

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 625
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.