Dräktigt sto på bete?

milian

Trådstartare
Tänkte höra vad ni har för åsikter.
Har ett dräktigt sto som ska föla ganska sent skulle vilja släppa henne på bete.Min fråga är ang fodring klarar hon sig på bara bete eller ska hon stödfodras?Det är ett riktigt bra bete, ca 14 hektar så det är gott om gräs.
Mina andra som går där är i bra hull och fodras inte extra.
 
Sv: Dräktigt sto på bete?

Du får hålla koll. Av tre fölston klarade sig två super på betet och en föll ur massor. De är ju individer. Mineraler behövs dock.
 
Sv: Dräktigt sto på bete?

Om hon är svårfödd i vanliga fall kan hon behöva extra. Eftersom hon ska föla i år bör hon ju ha största fostertillväxten nu och behöver en kvot på ca 12. Jag skulle fodra till något kilo Groov.
 
Sv: Dräktigt sto på bete?

Jag skrev "om hon är svårfödd," ibland kan högdräktiga ston ha svårt att äta tillräckligt med gräs, står ofta och vilar. Fölungen tar stor plats och det får helt enkelt inte plats med tillräckligt mycket gräs. Se till individen förstås.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 061
Senast: phie
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp