Dräktigt sto med svullna ben

Solis

Trådstartare
Vårt sto är på väg in i månad 5 av sin dräktighet och hon är redan rund om magen. Dessutom har hon det senaste dygnet blivit svullen i sina ben. Är det normalt? Gravida människor kan ju svullna i benen, är det detsamma med ston? Hennes mor blev väldigt tjock när hon gick med första fölet, dock minns jag inte hur hennes ben var, det är över 20 år sedan. När hon däremot var dräktig med detta sto så blev hon inte tjock alls förrän i 9e månaden. Det är väl väldigt olika mellan stona, förstås.
Nuvarande sto är pigg och glad för övrigt, hon har ingen feber.
Behöver man oroa sig? Finns det något man kan göra eller är det bara att se till så hon är ute så mycket som möjligt och rör på sig? Svullnaden minskar under dagen när hon är i hagen. Hon är inte stel i gången.

Sv: Dräktigt sto med svullna ben

Min erfarenhet är att dom kan bli svälld i sina ben. Detta ska dock försvinna efter några dagar annars kan det vara nå annat problem.

Mitt sto sväller i bena direkt hon blir dräktig, precis efter senaste fölning så försvann de tjocka benen, nu dräktig igen.. tjock igen.

Men hon sväller bra då hon står på box, då gäller lindor.
Går hon på lösdriten så håller de sig nere.

Blir det bättre när du lindar?
På mitt sto gick svullnaden ned lite ute i hagen. Efter att jag lade in frågan här så longerade vi henne också och då försvann svullnaden nästan helt. Idag är hon svullen igen, men inte så mycket som igår morse. Men jag antar att hon helt enkelt samlar på sig vatten. Hon rör sig helt normalt, ingen stelhet.

Mitt sto är också drygt 5 mån dräktig. Hon har svullnat upp i sina bakben. Trodde först det var lymfangit på gång, men när jag läser detta så kanske det inte är så. Jag har såp masserat, lindat på nätterna och promenerat/longerat. Svullnaden går ner lite på dagen men inte tillräckligt

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Avel Hej Jag skulle vilja låna lite av er kunskap. Det är så att vi i stallet har ett sto som är dräktig på ca 50 dygn. När hon precis...
Svar
9
· Visningar
1 499
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 358
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 801
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp