Dräktigt sto med fång

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ishbel
  • Startdatum Startdatum
I

ishbel

Mitt sto fick sin först avkomma -07. Fölningen gick snabbt och enkelt och under hela dräktigheten var mitt sto fullt frisk. Hon fölade två dagar innan utsatt datum vilket ju är fullt normalt.

I år gick hon över tiden med över en månad och ett par dagar innan hon fölade fick hon svår fång, vilket hon blev frisk ifrån så fort hon fölat men tyvärr så överlevde inte fölet utan det var ett dödfött föl som kom till världen. Himla trist men ibland blir det bara galet helt enkelt. Förlossningen var rätt svår. Vi fick dra ut fölet. Hon orkade inte krysta ut den lilla själv och fölet som var dött kunde ju heller inte hjälpa till så därför fick vi hoppa in.

Mitt sto är hel och fin inuti och bakterieprov är taget och där var inga basilusker och veterinären har gett klartecken till att betäcka om mitt sto men jag undrar, finns det någon risk att mitt sto får fång igen i samband med en eventuell ny dräktighet? Då kan det ju gå galet igen.. ehum.. vad tror ni? Första dräktigheten var ju så enkel men så i år gick allt bara så fel.. och fång är ju inte alls kul att ha och göra med.. tror ni det finns risk att hon får det igen?

Jag har inte pratat med min veterinär om detta men jag minns att hon berättade då i samband med att hon var ute i våras att det varit mycket fånghästar här i trakterna i år och att många av dom varit just dräktiga ston. De trodde de berodde på något som kommit med i grovfodret men de var inte säkra.

Så.. vad tror ni? Finns det risk att hon får fång igen vid en ny dräktighet eller handlade det bara om otur sist?

Sv: Dräktigt sto med fång

Iom att hon blev frisk efter att ha fått ut fölis så var det säkert det döda fölet hon reagerade på, precis som att de kan få fång av en kvarbliven efterbörd.

Sannolikheten då är ju inte så stor att hon drabbas igen om det inte händer igen.

När mitt sto fick fång levde fölet i magen. :crazy:

Två dagar efter veterinären varit här och Wilma börjat äta penicillin, då fölar hon och då är fölet dött. Vi vet inte om fölet dog på vägen ut eller om den dog under de här två dagarna men enligt veterinären skulle inte penicillinet vara farligt för dräktiga ston men många jag känner har sagt att det visst kan ha varit penicillinet, men jag vet inte.

/Isabel

Då var alltså stoet skadat för övrigt också eller ? Man behandlar inte fång med penicillin.

Hon fick Finadyne.. och det är ju inte penicillin utan smärtstillande.. sorry ;)
Hon fick även någon slags pasta i munnen.

Jag tror också hon fick fång av att fölet var dött. Hur vet ni att fölet levde?

Finadyne är antiinflammatoriskt och ska enl Fass ej ges till dräktiga djur då säkerhetsstudier ej har gjorts på dräktiga djur.

Kan det vara Hippotrim som hon fick i munnen? En stor vit "spruta"?
Har dock aldrig varit med om att en häst har fått Hippotrim vid fång?

Finadyne Eller Butta skall INTE ges till högdräktiga ston så nära förlossningen pga att det hämmar förlossningsvärkarna och kan ge komplikationer...

Finadyne Eller Butta skall INTE ges till högdräktiga ston så nära förlossningen pga att det hämmar förlossningsvärkarna och kan ge komplikationer...
Det är sant.
Men...
När mitt eget sto hade fång som högdräktig så konstaterade veterinären (på ATG-kliniken) att "vi kan inte låta bli att ge henne smärtlindring när hon är så dålig", så hon fick butta ända fram till fölningen - som gick problemfritt.

Ibland måste man välja mellan pest eller kolera...

Det är sant.
Men...
När mitt eget sto hade fång som högdräktig så konstaterade veterinären (på ATG-kliniken) att "vi kan inte låta bli att ge henne smärtlindring när hon är så dålig", så hon fick butta ända fram till fölningen - som gick problemfritt.

Quadrisol kan ges under dräktighet. Se http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971204000012&DocTypeID=4&UserTypeID=1

:idea:

Det är sant.
Men...

Ja... och på mitt sto blev det liv eller död!

Inga värkar och felläge pga att värkarna aldrig kom igång....

Vet ville iof att buttan skulle tas bort ett par dagar innan ber fölning... Men stoet droppade mjölk redan 2v innan ber fölning och kunde inte gå och en kastning var misstanken, men buttan sattes in pga fång 2 v innan ber fölning pga smärttillståndet och jag skulle försöka planera att ta ut den ett par dagar innan hon såg ut att tänka sig att föla. Jag tog bort Buttan endast e 5 dagar efter insättandet pga kraftiga förvärkar samt pga att stoet läckte lite mjölk varje dag och såg fölningsklar ut...Nu gick hon ändå tiden ut samt ett par dagar x-tra för att vara henne...

Men det var ingen rolig fölning...

Senast ändrad:

Quadrisol är inte lika smärtlindrande som övriga nämnda läkemedel om jag förstått min beh veterinär rätt...

Jag tror också hon fick fång av att fölet var dött. Hur vet ni att fölet levde?

Hon lyssnade givetvis på magen givetvis och jag kunde se tydliga sparkar även kvällen innan fölningen.

Jag har för mig det hette Quadrisol faktiskt! :idea:

Jag betackar mig för dina sarkasmer.. :grin: Se över din attityd och sluta starta trådar om du inte tål att folk frågar.

Det är väl snarare DU som ska se över DIN attityd! Jag var bara ironisk! Om du tar "Ers majestät" på ett negativt sätt, ursäkta mig.. men det var bara ironiskt menat. Herregud, snacka om att vissa här är bra på att göra en höna av en fjäder.

/Isabel

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka