Dräktigt sto - halvbra hull

Thera

Trådstartare
Mitt sto beräknas föla om ungefär två veckor. Det är första gången för mig, så jag är lite osäker på hur jag ska göra med fodret.

Hon har gått på bra bete i ungefär två veckor nu. Dessutom får hon/dag:

1 kg Hippo Breed
3 hg betfor
4 hg vetekli
1 hg soja
50 g mineraler

Tycker ni detta låter rimligt? Eller för lite? Hon är inte i dåligt hull, men jag hade gärna sett att hon hade lagt på sig lite till inför fölning och digivning. Samtidigt känns det som om jag proppar i henne mat...

Och hur bör jag göra när fölet är fött? Öka Hippon bara?

Jag har frågat liknande frågor innan, och fått svar i stil med att hon bör klara sig på bara bete och mineraler. Nu verkar det inte så...
Hoppas på hjälp!

Sv: Dräktigt sto - halvbra hull

Jag är osäker på vad Hippo breed innehåller men jag tror att din häst behöver få lite mer mat.Det är viktigt att märrar får tillräckligt med lysin som finns i havre, du kanske skall prova med att ge något kilo havre upptill? Duckar....

Vad är det för ras?
De behöver ganska mycket protein så du kan ju prova att höja sojan något hg eller två berodende på vad det är för ras. De får tydligen inte äta mer än 100g/100kg. Jag tryckte i min mat, men fick höra att de inte fick gå upp för mycket innan för då kunde även fölet växa och bli för stort och då orsaka problem vid fölningen.
Men min fölis kom 1 1/2 v för sent och var rätt liten.

Fast tittar man på vildhästarna så får ju inte de en massa extramat när de skall föla...

/Malin

Du kan ju prova att byta ut breeden mot alfa. Det innehåller mer protein och det behöver hon ju.

Det är ett varmblod, runt 160 hög, normalbyggd.

Jag får helt enkelt öka Hippon och sojan något.
Havre vill jag inte ge av flera orsaker. Bland annat har hon inte fått havre på 7 år eftersom hon blir alldeles för het av det, så jag ville inte börja med det nu.

Tack för era råd!

Någon mer som har synpunkter? :bow:

Fast tittar man på vildhästarna så får ju inte de en massa extramat när de skall föla...

;Men det är ju det dom får...vilda djur ser ju till att föda när tillväxten av deras föda är störst.....

summer san skrev:
Jag är osäker på vad Hippo breed innehåller men jag tror att din häst behöver få lite mer mat.Det är viktigt att märrar får tillräckligt med lysin som finns i havre, du kanske skall prova med att ge något kilo havre upptill? Duckar....

Håller med...tycker att det låter aldelles för lite!!!
Jag ger mina halvblodsston(dräktiga eller i full kondition) mer än det dubbla... + obegränsat med hö/ensilage...

Det är lättare att banta ner en fet häst,än attgöda upp en mager...särskilt om stoet under tiden ska orka "föda" ett föl...

Tänk på att det är inte särskilt "tufft" för stoet att göda sitt föl i magen, men när det är fött så "suger" den ur all kraft ur stoet... DÅ kan det vara bra att ha lite xtra att ta på, så hon inte faller ur fullständigt!!!

Har du räknat på en foderstat? Tycker det ser ut att bli för lite protein...Hur mycket hö fick hon tidigare och vad hadedet för värden? Vad tänker du ge efter fölningen? Kanske ska du försöka räkna lite..

Tidigare fick hon 6 kg hö inne på kvällen och fri tillgång på hösilage i hagen på dagarna. Höet hade bra värden och hösilaget sådär. Hon var ungefär i samma hull då som nu.
Hade hon inte varit dräktig hade hon varit i utmärkt hull, men jag känner ändå att man vill ha lite extra att ta på.

Jag har räknat på foderstat på Hippocampus (då med höet) och enligt dom så ska hon ha som hon får nu. Dock vet jag inte hur jag räknar med betet, eftersom hon inte får varken hö eller hösilage längre. Betet är mycket bra.

Efter fölning har jag inte räknat på än, men jag antar att jag får gå upp mot 3-4 kg Hippo eller nåt sånt, plus resten.
Jag har pratat med andra som avlar och enligt dom brukar märrarna klara sig bra på bete, mineraler + kanske något kg pellets, vilket jag tycker låter helt osannolikt. I alla fall om man kollar på min...

Nån som har nåt bra tips på foderstat? :bow:

...och vad vägde hästen då du räknade och vilka näringsvärden har/hade du på höet? det låter för mig som lite hö så redan där kan det ha börjat bli fel...

Hästen väger runt 550 kg i ickedräktigt tillstånd. I princip har hon gått på fri tillgång på grovfoder, då det var sällan hon hade ätit upp allt höet hon fick på kvällen, men jag kan tänka mig att hon fick i sig runt 5-6 kg. De exakta värdena har jag tyvärr inte här.

Jag har räknat foderstat på Hippocampus hela tiden och då fått ut den foderstaten hon går på idag. Jag har räknat månad för månad i dräktigheten. Nu är det dock mycket svårare eftersom hon inte får varken hö eller hösilage utan endast bete som grovfoder.

martha skrev:
;Men det är ju det dom får...vilda djur ser ju till att föda när tillväxten av deras föda är störst.....

Jo... Fast jag syftade just på att de inte har någon person som går och ger dem en massa extramat i form av pellets och dyl, utan de klarar sig utomordentligt bra på gräs och det som finns till hand. De känner av själva vad som behövs.

/Malin

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 314
Avel När började era dräktiga ston sparka bakbenen mot magen? Om de nu gjorde det :angel: Jag har ett sto som det är lite oklart exakt när...
Svar
2
· Visningar
1 773
Senast: Görel
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 392
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar