dräktigt islandshäststo, råd om foder och ridning!

Ewe

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha era åsikter om hur min medryttarhäst sköts.
Lite om henne: hon är 16 årigt sto som går på lösdrift och är dräcktig i 6-7 månaden med sitt trejde föl.
hon var väldigt fet efter sommaren så sen dess har hennes ägare försökt banta henne genom att ge henne mkt mindre mat. i början av dec fick hon 3 kg hö/dag.

På morgonen får dom ca 1 ½ kg, lunch ca 1 kg (hon och två till får de, rästen får 3kg), och kväll/middag ca 2 kg var. Alltså ca 4 ½ kg men hon är väldigt låg i rang så hon får säkert lite mindre. Just nu rids hon bara ca 4 dagar i veckan (av mig och hennes andra medryttare) då ägaren tycker att hon är lite tung nu när hon är dräcktig. Hon får 3 dl soja, 2 dl betfor, och ½ dl mineraler i kraft foder dom dagar hon rids.
Hur mkt borde hon ridas och hur mycket mat borde hon få?
Tacksam för svar!

Sv: dräktigt islandshäststo, råd om foder och ridning!

Sorry att behöva skriva detta, men en sådan foderstat är rena svältkosten to m för en icke dräktig häst som är i stort behov av banting. Om jag nu skall vara elak, och egentligen är det inte menat som elakt. Men för att förstå vilka behov hästen har, både som icke dräktig men även dräktig föreslår jag att man läser på vad hästen behöver.

Eftersom du nu är medryttare, så ligger ansvaret hos ägaren. Frågan är bara på vilket öra ägaren vill lyssna på, en bra bok om hästens behov ur utfodringssynpunkt är väl en grund sen tycker jag att man i detta läget också behöver ta hjälp.

Försök du att prata med ägaren, och se om det inte går till stånd att få en ändring i pållans matsedel.

Okej!
jo jag har förstått att hon har fått för lite mat men det är ju inte jag som bestämmer så jag tänkte fråga folk här och sen kunna prata om de lite försiktigt med henne! Hoppas att det fungerar!
Hur mycket borde hon ridas då? Någon med som har något att säga med maten, och säga ungefär hur mkt mat ett dräktigt sto i 6-7 månaden borde få?

Det beror helt på så mkt bla vilken näring det är i höet och hur mkt hon rör på sig. Det är svårt säga generellt men det låter som väldigt lite.

Håller på med ett sto som är på tok för rund och ska föla i juni. Hon motioneras lite för att minska magen innan hon ska föla. De får ett hösilage som tom tävlinghästarna inte ska behöva kraftfoder till (lite får dom dock i alla fall ihop med mineralerna). Stoet får om jag inte minns helt fel mellan 7-8kg hösilage + mineraler per dag.

Nu har jag räkant.
Vore hon min så skulle hon få 6 kg hö om dagen av det du presenterade här.
0,5 kg havre
0,5kg korn¨
0,2 sojamjöl
150g mineraler ( miner blå )

Och så skulle jag ha ögonen öppna och rida mycket och varierat.

// Åsa

Om jag var medryttare på en häst som inte fick tillräckligt med mat, så skulle jag sluta som medryttare.

Inte_Ung skrev:
Om jag var medryttare på en häst som inte fick tillräckligt med mat, så skulle jag sluta som medryttare.
Det är väl såklart bra tänkt,men är det inte bättre att stanna och försöka rädda läget,det var ju katastrof...liksom...

Hej förresten det var ett tag sen.Det är möjligt också kära vän att jag är mjäkig,det blir lätt så med eget familjehem och det jobb jag har.Har du handledningstider.:p

Kram Åsa

Okej! Tack för svaren!
Jag ska försöka nå fram med det till ägaren.
Jag vill inte sluta som medryttare på henne då jag gillare henne aldeles för mycket och jag vill hjälpa henne så hon får det bättre!

Vågar man fråga var någonstans hästen står uppstallad? Ser att du bor i U Väsby, håller själv till i närheten med mina hästar. Ryktet om för lite mat kanske sprider sig till ägaren, med resultat att hästen får mer? Jag skulle för övrigt aldrig försöka banta ner ett dräktigt sto genom att minska för mkt på maten. (såvida de inte får alldeles uppenbart för mkt)

Mina hästar får:

7 kg ensilage per dag (morgon, lunch (1 kg), insläpp, kväll)
ca 2 dl färdig betfor och en liter havre de dagar de rids
+ mineraler såklart

nej såklart du inte ska slut rätt tänkt att försöka ordna upp detta ägaren kanske bara är okunnig.

skriv ut den foderstat du fick räknad här jättebra ju....och ja vet inte när man ska sluta rida dom nån annan som vet eller kan säja när ni brukar sluta???

vet bara att efter 4 månaders dräktighet så får de inte tävlas= inte vara i toppkondis eller anstängas jättehårt vad jag fattade det som...men 7månader bara 4 mån kvar te fölning men de ska nog inte vara nån fara rid bara så hårt som hästen vill själv o kanske inte busgalopper varje dag.

lycka till hoppas de kommer ut en söt liten fölis

Ett sto som dels inte får tillräckligt med mat och dels rids kanske litet för mycket, riskerar att få underutvecklade föl.
Eller att föla för tidigt.
På ett underutvecklat föl så har inte benen stabiliserats, så det finns risk att lederna kollapsar när fölet reser sig för att kunna dia.
De skadorna på fölets ben går inte att reparera.

annax skrev:
Vågar man fråga var någonstans hästen står uppstallad? Ser att du bor i U Väsby, håller själv till i närheten med mina hästar. Ryktet om för lite mat kanske sprider sig till ägaren, med resultat att hästen får mer? Jag skulle för övrigt aldrig försöka banta ner ett dräktigt sto genom att minska för mkt på maten. (såvida de inte får alldeles uppenbart för mkt)

Mina hästar får:

7 kg ensilage per dag (morgon, lunch (1 kg), insläpp, kväll)
ca 2 dl färdig betfor och en liter havre de dagar de rids
+ mineraler såklart
Hrm. jag tror faktis inte det skulle förbättra saken. Jag tror att ägaren bara skulle bli misstänksam mot mig, för att jag sprider rykten liksom. Det blir nog bättre om jag pratar med henne!
Okej! tack för svaret:p

Gullan86 skrev:
nej såklart du inte ska slut rätt tänkt att försöka ordna upp detta ägaren kanske bara är okunnig.

skriv ut den foderstat du fick räknad här jättebra ju....och ja vet inte när man ska sluta rida dom nån annan som vet eller kan säja när ni brukar sluta???

vet bara att efter 4 månaders dräktighet så får de inte tävlas= inte vara i toppkondis eller anstängas jättehårt vad jag fattade det som...men 7månader bara 4 mån kvar te fölning men de ska nog inte vara nån fara rid bara så hårt som hästen vill själv o kanske inte busgalopper varje dag.

lycka till hoppas de kommer ut en söt liten fölis

Ja de skulle jag ju kunna göra :)
Men det konstiga är att ägaren har haft hästen i över 16 år och haft två föl på henne innan så hon borde ju veta hur mycket mat hon borde få, men antalet år säger ju i försig inte hur mycket kunskap man har.
A jo det är vad jag har hört också ;)
Det hoppas jag också :)

Inte_Ung skrev:
Ett sto som dels inte får tillräckligt med mat och dels rids kanske litet för mycket, riskerar att få underutvecklade föl.
Eller att föla för tidigt.
På ett underutvecklat föl så har inte benen stabiliserats, så det finns risk att lederna kollapsar när fölet reser sig för att kunna dia.
De skadorna på fölets ben går inte att reparera.

Ojj ojj ojj! Jag ska värkligen försöka prata med ägaren!!

ja jag funderade över det där...det är nog bättre att inte hinta vem det är. Man vill ju inte att ägaren ska be dig flyga och fara, så har hästen ingen / liten chans att få hjälp...

Hoppas det löser sig!

Uj, ett dräktigt sto med så lite mat. Skulle nog ha ett dräktigt sto på fritillgång, man skall inte banta någon som bär på ett extra liv. Personligen hade jag sagt bye bye till ägaren och tagit mig tiden till att ringa runt och kolla om inte det räknas som vanvård att medvetet ge en dräktig häst så lite mat.

Min häst får 4 kg i bestämd vikt per dag, hon är liten och har väldigt mycket att ta på, alltså är det för hennes bästa. Sen får hon 1 - 2 kilo utanför foderstaten vid lunch.

Sen vet jag ställen som bantar sina islandshästar bra mycket värre än det.

IrpaSnirpa skrev:
Uj, ett dräktigt sto med så lite mat. Skulle nog ha ett dräktigt sto på fritillgång, man skall inte banta någon som bär på ett extra liv.

Där jag är har avelsstona (och unghästarna) fri tillgång till ett bra hösilage och får kraftfoder.

[vet bara att efter 4 månaders dräktighet så får de inte tävlas= inte vara i toppkondis eller anstängas jättehårt vad jag fattade det som...men 7månader bara 4 mån kvar te fölning men de ska nog inte vara nån fara rid bara så hårt som hästen vill själv o kanske inte busgalopper varje dag. =klipp ur citat Gullan86

Njaej.. det har du nog fått om bakfoten, det är tvärtom har jag för mig. Att när de har fyra månader kvar till fölning skall foderstaten ses över och ridningen minskas och tävlandet "läggas ned". Sen är det av andra skäl (smittorisk) smart att inte dra runt sitt dräktiga sto redan innan dess.

Okej tack för alla svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 370
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama