Dräktighetsundersökning

V

Viskan

Vad är bästa sättet att ta reda på om ett sto är dräktigt på om hon är i 8:e månaden? Rektalundersökning, blodprov, urinprov? Vad kostar dessa metoder?

Hon kollades vid 30 dag med neg resultat men ägaren misstänker nu ändå att hon är dräktig. Hur stor är risken att man missar ett foster vid ultraljud 30 dagar?

Sv: Dräktighetsundersökning

Viskan skrev:
Vad är bästa sättet att ta reda på om ett sto är dräktigt på om hon är i 8:e månaden? Rektalundersökning, blodprov, urinprov? Vad kostar dessa metoder?

Hon kollades vid 30 dag med neg resultat men ägaren misstänker nu ändå att hon är dräktig. Hur stor är risken att man missar ett foster vid ultraljud 30 dagar?

Rektal undersökning, kostnaden för det kan säkert variera men med distriktaren hos mitt sto kostade det ca700 kr.

Ja det kan vara risk att missa på ultraljud, med mitt sto borde det alltså ha skett fast jag är inte så säker på att man genomfört ett sådant. :angel: Däremot har jag bekanta som fått erfara detta, och vid flera kontroller också.

Kunde du inte känna fölets rörelser då? På mitt sto kände man fölsparkar fr 7:e mån i 10:e mån kunde man se fölets rörelser med ögat.

Det syntes inte att hon var dräktig, orsaken var att hon reds som vanligt och genom det kan rörelser utebli för att buken håller ihop.
Hon kunde ej heller bli dräktig enligt veterinären. :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 370
Senast: TantAgda
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 764
Senast: Packipim
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 885
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31