dräktighetstest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
F

fjordinghanna

Någon här som har någon erfrenhet av de där tetserna man tar själv hemma som ett blodprov? nån som har provat när hästen ska föla testet som man börjar med 14 dagar innna fölning beräknas? funderar på o prova nån av dem..

Sv: dräktighetstest

Har provat ett där man tog några droppar blod från en rispa på mulen,fungerade visade dräktig och nu syns det att hon är det.

okey, av det det testet som var innan eller efter dag 140, fanns två olika tester, på ripegården trror jag det hette?

Innan 140dgr eller var det 120 dgr,kommer inte riktigt ihåg:o
Ripegårdens var det det kommer jag ihår iaf.:D

okey. Min häst är ett tag efter 150 dagar nu så jag måste ta det andra testet, måste hitta någonb djurskötare eller veterinär som kan göra d3et

Fundering...
Ni tar alltså inte ut veterinär och kollar med ultraljud i början av dräktigheten :confused:

AM

Nej det gjorde jag inte.
Antingen så blev det eller inte,och det blev.
Kollade med boldprovet bara för skojs skull.
Hade jag nu haft ett sto som jag betäckt för stora pengar så hade jag UL:at, men valde alltså att inte göra det på mitt Haflingersto./L

arna skrev:
Nej det gjorde jag inte.
Antingen så blev det eller inte,och det blev.
Kollade med boldprovet bara för skojs skull.
Hade jag nu haft ett sto som jag betäckt för stora pengar så hade jag UL:at, men valde alltså att inte göra det på mitt Haflingersto./L

Trodde att alla fölmärrar kunde ha oturen att få tvillingägg..
Vi ultraljudar alla, inte för att betäckningen är dyr utan för att vi inte vill riskera märrarnas liv.

Men som sagt..haflinger får alltså inte tvillingar..då..:confused:

AM

Det är väl klart att de kan få tvillingar! Jag valde att inte UL:a, och visst kan det gå åt skogen men det kan det ju göra ändå.
Hur stor procent av betäckningarna resulterar i tvillinggrav (vid naturlig betäckning och utan att man är där och laborerar med hormoner)? Du kanske har någon statistik på det? Är nyfiken. /L

Nääjag har ingenstatistik men vi har vid fyra olika tillfällen klämt tvillingägg.

Två av dom var naturlig betäckning på naturlig brunst.
Dom två andra var semin. Utan pg-sprutor.

Sedan har vi en fölmärr som alltid måste kollas ordentligt flera gånger eftersom hon har tydligen "äggstrul" med "tvillinganlag"

Att dräktighet kan gå åt skogen vet väl jag med..så länge har vi hållit på.
Men att utöka chanserna till elände mer eller mindre medvetet skulle vi då aldrig våga göra.

Vi har avelsverksamheten som yrke och har då tagit på oss att minimera riskerna så mycket vi kan.

Allt då från ultraljud till bevakning och råmjölksbank.

AM

Jag tycker oxå det är lite konstigt att ni inte gör något som helst ultraljud. Men samtidigt tycker jag det är helt och hållet är ditt beslut och jag vill absolut inte lägga mig i det. Själv är jag livrädd för tvillingar då det sällan slutar lyckligt.. Kan vara bra att veta att det kostar mellan 300-400 kr att ultraljuda (då får man dock köra iväg hästen vilket i och för sig är lite jobbigare och det tillkommer bensinpengar..) medan jag har för mig att ripegårdens test kostar 375 kr (ej helt säker). Så så mkt dyrare blir det ju inte.. Min är ultraljudad 3 gånger och jag har använt ripegårdens test 1 gång - nojjig hästägare och första fölet.. ;)

Hej! Ripegården med alla dräktighetstesterna här! ;)
Måste bara få göra några ”tillägg”.
Om man nu har ett sto med en historia med tidigare tvillingfödslar/tvilling dräktigheter är det en självklarhet med ultraljud. Det har en tendens att upprepa sig..
Nu är naturen tack och lov så väl organiserad att många ston kan tidigt diagnostiseras (vid ultraljud) med tvillingar men sedan visar det sig att det i alla fall blir bara ett föl i slutänden (välkänt faktum och inte så ovanligt bland vi människor i heller). :eek:
Om man ser på procenten med tvillingfödslar, positiva och negativa, så är den MYCKET låg, så naturen har i alla fall ett finger med i spelet hur mycket vi än försöker styra….
Det är heller inget ovanligt att det ena fostret ”gömmer sig bakom det andra” vid ett ultraljud (egna erfarenheter)..Så rent krasst så är inte ultraljud 100%-igt, där finns en viss felprocent, det är bara att studera tidigare trådar/erfarenheter.

Nåväl, jag önskar er riktigt lycka till med era fölningar.

Elisabeth
Ripegården

Det är väl upp till var och en? Jag har inte heller kört ul på mitt sto.
Kommer det 2 så gör det.

Det är väl upp till var och en? Jag har inte heller kört ul på mitt sto.
Kommer det 2 så gör det.

Ja, det är ju verkligen jätteroligt att hitta två döda foster i boxen månad 8. :crazy:

Fast det klart, det är ju i alla fall roligare än att stoet stryker med i förlossningsplågor, om hon vid kastningen har oturen att fölen trasslar in sig, och ingen kommer ut.

Ja mkt kan gå fel vid tvillingfödslar, :cry:
skulle nog själv inte våga chansa. Men är lite nyfiken på er med ponny ston, har själv en C-ponny, Där vill inte vet gärna gå in pga risken för skador.
Hur gör ni med UL ?

Ja mkt kan gå fel vid tvillingfödslar, :cry:
skulle nog själv inte våga chansa. Men är lite nyfiken på er med ponny ston, har själv en C-ponny, Där vill inte vet gärna gå in pga risken för skador.
Hur gör ni med UL ?

Anlita en veterinär med gracila armar är ett tips....
Ett annat en MYCKET erfaren ultraljudsveterinär....

Jag har haft C-ponnier på betäckning och det var inga som helst problem att UL:a dem......

Ja, det är ju verkligen jätteroligt att hitta två döda foster i boxen månad 8. :crazy:

Fast det klart, det är ju i alla fall roligare än att stoet stryker med i förlossningsplågor, om hon vid kastningen har oturen att fölen trasslar in sig, och ingen kommer ut.

:bow: :bow: :bow: :bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka