Dräktighetskontroll inför köp

Asa_S

Trådstartare
Senast 14 sept ska jag meddela om jag köper stoet jag har på foder eller ej. Hon betäcktes 18 maj, och villkoret för köp är att hon blivit dräktig. För flera år sedan försökte nuvarande ägaren ta föl genom inseminering, det ska ha tagit men hade sedan resorberats vid nästa kontroll och inget nytt försök gjordes tydligen. Ägaren kommer inte alls ihåg när kontrollerna gjordes (på papperet är det en kvinna som äger men i själva verket har olika familjemedlemmar varit involverade/ansvariga i olika perioder), de skulle försöka leta upp fakturan men eftersom det är mer än 5 år sedan är jag inte speciellt hoppfull.

Hur sent kan jag ultraljuda med säkert resultat? Mardrömmen vore ju att en dräktighet missas och hästen åker vidare härifrån och får ett föl någon annanstans... Är det säkrare att kontrollera med blodprov? :confused:

Sv: Dräktighetskontroll inför köp

Som jag har förstått det är det störst risk de första 45 dygnen och en liten förhöjd risk fram tom 90 dygn, sedan är det realtivt ovanligt att de kastar.

MEN allt kan ju tyvärr hända.
Däremot brukar man ju kolla stona på ca18 dygn, (30dygn), 45 dygn och 90. Sista är rekalt. De övriga med UL, och det valigaste att man missar måste ju vara på 18, då de fullt naturligt är minst då och har flest "gömställen".

Glömde, blodprov kan inte tas förens sfter 100dygn.

Så kolla du på 90 som vanligt och är du osäker någon dag innan du skall lämna besked eller skjut på "90" kollen tills du behöver lämna besked, då det ändå är försent att seminera om då!

Senast ändrad:

Man kan också rektalundersöka, det har jag gjort medd mitt sto när hon varit omkring fyra månader dräktig.

Rektal undersökning hade jag glömt bort. Men hur är det med säkerheten, är det själva fostret vet känner på eller livmodern? Om hästen resorberat/kastat nyligen - upptäcks det då?

Det blir ju iofs senare än 90 dagar (typ 115 eller något sådant) eftersom just denna undersökning görs bara för att avgöra om köpet ska gå igenom eller inte.

Men vid 90 dygn kan du göra ett UL. Och vid 45 dygn kan du försäkra fostret. Sedan kan ju vad om helst hända under en dräktighet så några garantier får man ju aldrig. Själv har jag sålt och köpt avelsston dräktiga både vid 17, 45 och 90 dygn men inte med några garantier från säljare senare oavsett om detär jag som köper eller säljer.

Nej, jag vet att det inte finns några garantier beträffande levande föl. Däremot vill jag gärna så gott det går gardera mig för att betala för ett dräktigt sto som redan är tomt!

När jag har köpt "dräktigt" så har jag nöjt mig med 90 dagars kollen, är det dräktigt då går köpet igenom. Då vet jag ju att stoet är fertilt och jag kan försäkra fostret -det kan man ju iof redan vid 45 dygns dräktighet men vid 90 dygn är man ju ännu mer "hemma" om man absolut inte vill ha stoet om hon inte är dräktig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka