Dräktiga tikar

Hellas

Trådstartare
Vi har precis (för en knapp vecka sedan) parat vår tik för första gången och jag frågar nu er som är vana uppfödare eller veterinärer hur ni ser på utfodring av dräktiga tikar. Som bakgrund kan jag nämna att det är en treårig mopstik i normalhull. Hon äter i dag Nordic spannmålsfritt och får dagligt tillskott av laxolja.

Jag har självklart läst på en del, men det verkar finnas lite olika bud. Bl.a. funderar jag över folsyra och gomspalt. Ett råd jag har fått är att fodra som vanligt tills vidare och att i 4-5 dräktighetsveckan gå över till Puppy Starter (RC) för att tiken ska få folsyra. När jag läser på nätet uppfattar jag det som att gomspalt troligen utvecklas före v. 4, varför det känns för mig som att det är för sent att börja ge folsyra då. För människor är ju rekommendationen att man börjar redan innan man blir gravid. Vi vet ju inte ännu om tiken är dräktig, men borde man inte börja ge folsyra redan nu om det ska ge någon verkan?

Hur utfodrar ni era dräktiga tikar? Ger ni folsyratillskott och i så fall i vilken form? Mina hundar har alltid ätet helfoder, så jag är inte duktig på det där med tillskott. Har aldrig haft en dräktig tik förut.

Vore mycket tacksam för era erfarenheter och tips!

Sv: Dräktiga tikar

Jag har bara fött upp sen 1984,allt från brukshund till senaste åren med trubbnosar.
Jag har aldrig gett folsyra som tillskott,mina fodras med sitt ordinarie foder men ökar det sista 3v,har dom svårt att få plats med fodret pga JÄTTE tjocka o fulla med bebisar så byter jag foder och krisar det riktigt så är jag glad att dom äter något oavsett vad det är (köttbullar,skinka,ost,leverpastej :o )
På mopparna är jag försiktig,dom blir tjocka utan att man ger dom valpfoder.

Jag har fött upp en kull än så länge och utfodrade med färskfoder hela vägen och skulle aldrig bytt till torrfoder :)

Jag är egentligen inte så sugen på att gå över till torrfoder, eftersom tiken mår så bra på sitt foder. Men eftersom ägaren som ska ha valparna (vi är fodervärdar) vill att hon ska få folsyra, så vill vi naturligtvis följa denna önskan. Jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag tar en eventuell diskussion med dem. De är jättebra, trevliga och enormt rutinerade uppfödare, som vi verkligen gillar på alla sätt, så vi vill absolut inte tjafsa eller krångla på något sätt. Vill bara att tiken och de eventuella valparna ska få bästa möjliga förutsättningar.

Man kan tillsätta folsyra till maten. Tror det går att ge vanligt kosttillskott.
Många ridgebackuppfödare ger folsyra eftersom man tror att detta minskar risken för dermoid sinus.

Jag tror det ska tillsättas så tidigt som möjligt. Helst innan parning.

Jag har haft en kull, så jag är ju otroligt erfaren ;)
Har kortnosras (Griffon Bruxellois). Gav samma foder som innan, färskfoder, gick utmärkt. Gav folsyra första 4 veckorna (människovarianten man köper på apoteket), hunden älskade dem. Folsyran på rekommendation från andra uppfödare inom rasen.
Gomspalten uppkommer inom första 4 veckorna enligt all litteratur jag hittat, efter det är folsyratillskott inte till någon nytta i det avseendet.

Tack! Det stämmer med vad jag också har läst. Hur mycket folsyra gav du per kg kroppsvikt? B-vitamin är ju inte farligt, men man vill samtidigt inte överdosera.

Jag gav hela tabletten, B-vitaminet är ju vattenlösligt, så överskottet kissas ju ut. Viss risk för överdosering finns det ju ändå, men övriga uppfödare jag pratade med hade gett (närmast) likvärdig dos utan bekymmer, så jag körde bara på.
Kommer inte ihåg enheten på tabletterna, har ett svagt minne av 250mg, men är inte alls säker. Tiken väger 4,5kg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag sitter och läser om eklampsi och blir hönsmorsa igen. Många säger att det verkar vanligare i de fall man tillsatt kalk till tiken...
Svar
8
· Visningar
6 629
Senast: Belleboo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 952
Senast: lundborg
·
O
Övr. Hund Min lilla goding ska få valpar om 4 veckor. Hon är redan rejält rund om magen. :love: Men hur ska jag utfodra henne sista veckorna...
Svar
12
· Visningar
2 290
Senast: Orzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod