Dräktiga ston

arabia

Trådstartare
Mina shettis ston går nu in i 8de dräktighetsmånaden, hur mkt ska jag öka deras foder? De får nu 5kg hö, ½kg Lusern o 250g havrekross, detta ger en kvot på 6,2. Vad bör de ha för kvot nu? Bägge är i fint hull, har inte tappat nått i överlinje eller muskler, de går dock bara i hagen o skrotar

Sv: Dräktiga ston

I månad 8 ska du öka underhållsbehovet av mj med 15%. Och på det TILLÄGGET ska kvoten vara 12. Det blir en totalkvot på 6.8.
Sen ska du öka ytterligare i månad 10 och 11 + vid digivning, men det vet du säkert redan;)

Senast ändrad:
Sv: Dräktiga ston

Ja det vet jag att jag behöver göra. Har inte haft några föl nu på många år så jag har tappat allt det där med kvoter o sånt. Behöver fiska upp lite i minnet bara, det är ganska rörigt i hjärnkontoret nu för tiden:p

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Monkie
·
Foder & Strö Jag börjar bli orolig. Jag har två ston som ska föla om 2-3 månader och de är för smala! Jag förstår inte varför, kanske kan ni ge något...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 311
Senast: Mimsan_
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka